20 °C Budapest

Habzsoljuk a hiteleket! Európa szégyene vagyunk...

Pénzcentrum
2008. február 19. 11:28

Évről-évre közzéteszi a Cetelem Bank az európai fogyasztókról szóló körképét, melynek keretein belül számos ország válaszadói mutatnak rá, hogy mi változott a korábbi esztendőhöz képest az átlagemberek fejében: terveznek-e megtakarítani, mit szeretnének megvásárolni az elkövetkező hónapokban. A 2008-as körképet egy 2007 szeptemberében elvégzett, 10 000 megkérdezett részvételével készített felmérésre alapozzák, melynek keretein belül országonként minimum 500 volt a minta nagysága. A Magyarországra vonatkozó megtakarítási-kiadási szándékok igen elgondolkodtatóak...

A vizsgált országok közé tartozik Belgium, a Cseh Köztársaság, az Egyesült Királyság, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Oroszország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szerbia és Szlovákia.

Az ország általános jelenlegi és jövőbeli helyzetének tízes skálán történő elhelyezésekor a magyarországi átlag 3,9-es érték lett, melynél csak a portugálok tudtak alacsonyabbat produkálni, meg kell azonban jegyezni, hogy hazánk esetében még ez is növekedést jelent az előző évhez képest, amikor 3,7-es szintet értünk el. A legkedvezőbben ismét a belgák ítélik meg helyzetüket: náluk 6,4-re emelkedett ez az érték, mely a vizsgált 13 ország átlagában 5,1-re tehető.

A fogyasztási-megtakarítási hajlam vizsgálata is érdekes eredményeket hozott: a magyarok 10%-a tervezi, hogy az elkövetkező 12 hónap során növeli megtakarításait, teljesen biztosan azonban csak a megkérdezettek 1%-a vallotta ezt. Ezzel szemben a kiadási oldalon 85% szándékozik többet költeni az előttünk álló évben és 59% biztos is ebben. Érdekes, hogy hazánk mind a megtakarítási mind a kiadási oldalon egy-egy végletet testesít meg a vizsgált országok mezőnyében.

Az extrém hazai helyzet ellenére elmondható, hogy a 13 ország átlagában is a költekezés diadalmaskodik a megtakarítás rovására: 25% tervez többet megtakarítani, míg 71% akar többet költeni az előttünk álló 12 hónapban.

A különböző szegmensenkénti vizsgálatból kiderül, hogy a magyarok mindössze 4%-a tervezi 2008-ban új autó vásárlását, míg a 13 ország átlagában ez az arány 11%-os. Fontos kiemelni, hogy még a csökkenő étvággyal is a kelet-európai piacnál jobb piacot jelent hazánk, miközben a fejlett országok piacai stagnálást mutatnak. (Hazánkban változatlanul a Volkswagen áll az élen.)

2006-ról 2007-re leginkább az informatikai termékek és sportáruk iránti hazai igény lendült fel, míg a felmérés szerint a szórakoztató elektronikai cikkek kereslete az európai növekedés ellenére Magyarországon markánsan csökkent. A fogyasztás növelését egyértelműen a fogyasztási hitelek iránt étvágy megugrása finanszírozta: 2006-ról 2007-re hazánkban 37,6%-os növekedés mutatkozott a fogyasztási hitel szegmensben, míg a 13 ország átlagában "csupán" 8,5%-os volt a bővülés. A Cetelem becslése szerint a fogyasztási hitelek piaca 9,52 milliárd eurós méretű volt 2007-ben Magyarországon, míg a vizsgált 13 országra vetített össz hitelállomány 1028,8 milliárd euróra tehető.

Összességében a magyarok minden vizsgált termékkategóriában elmaradnak vásárlási szándék tekintetében a 13 ország átlagától.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A háztartásonkénti hitelállomány hazánkban 2498 euróra tehető, míg az átlagos érték 4724 euró, a csúcstartó pedig az Egyesült Királyság 12 857 eurós értékkel. (Régiós szinten hazánk aranyérmes, természetesen...) A fogyasztási hitelek magyarországi megoszlásának alakulását tanulmányozva meg kell jegyezni, hogy hazánkban a növekedés motorját a jelzálog alapú konstrukciók adják, melyek egyre nagyobb részarányt hasítanak ki a teljes fogyasztási hitel tortából. (2008-ra a Cetelem becslése szerint a 2007-es 1227 milliárd forintról 1550 forintra hízhat a szabad felhasználású jelzáloghitelek állománya.) A jelzálogalapú konstrukciók mellett csak a folyószámlahitelek és a hitelkártyák tudnak értelmezhető növekedést felmutatni. (A klasszikus áruhitelek állománya egyenesen csökkent, illetve az állomány egy része átkerült a folyószámlahitelek, illetve a revolving kategóriába.)

Az adatok tanulsága szerint a magyar lakosság egy része a folyó kiadásait igyekezte jelzálog alapú hitelből fedezni, illetve a növekedésben szerepet kaphatnak a vállalkozási céllal felvett szabad felhasználású jelzáloghitelek.

A körkép keretében ezúttal az internetes vásárlási szokások is górcső alá kerültek. Magyarországon a megkérdezettek 12%-a vásárolt már legalább egyszer interneten keresztül, míg a 13 országra vetített átlagérték 28%-ra tehető. A csúcstartók ebből a szempontból a németek 62%-kal, akiket a britek követnek 57%-os aránnyal. Hazánkban az egy vásárlás keretében interneten 1000 eurónál is többet költeni hajlandók az e-vásárlók 8%-át teszik ki szemben a 14%-os átlaggal.

Az interneten vásárlók megoszlását vizsgálva látható, hogy a legtöbb országban elsősorban a férfiak vásárolnak a neten, míg nálunk nincs lényeges különbség a két nem között e tekintetben. A fizetés tekintetében meg kell jegyezni, hogy az internetes vásárlások szegmenségben a fogyasztási hitelre történő vásárlás elenyésző arányt képvisel, ami egy jelentős piaci lehetőség, melyet a Cetelem ki kíván használni.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. március 29. 13:25
Egy prágai székhelyű putyinista propagandaoldal kifejezetten arra a célra jött létre, hogy az Európa...
Holdblog  |  2024. március 29. 06:22
HOLD After Hours. Nyúl helyett pingvinapukák! az ünnepek lagymatagsága helyett, legyen velünk ideges...
Kasza Elliott-tal  |  2024. március 28. 19:32
Nem értem a LEG mozgását. 2021 közepe óta esik az árfolyama, akkor 59,16 USD volt az ATH, most éppen...
Bankmonitor  |  2024. március 28. 11:47
A CSOK Plusznál – ahogy azt a korábbi lakástámogatási elemeknél már megszokhattuk – szám...
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem