17 °C Budapest

Visszakapják pénzüket a hitelkártyások, de itt nem állnak meg a bankok!

Pénzcentrum
2007. augusztus 13. 05:55

A különböző konstrukciók közötti döntés meghozatalakor a hitelkártya-tulajdonosok számára az egyik legfőbb érvet a készpénz-jóváírási kedvezmény (cash back) jelenti, derült ki az egyik brit szaklap által készített felmérésből. A kedvezmény lényege, hogy a pénzintézet jóváírja az általunk hitelkártyával elköltött összeg egy részét (1-2 százalékát), mert "rendes" ügyfelekként megfelelőképpen használtuk a bank pénzét.

A felmérés azonban csupán a brit ügyfelek véleményét tükrözi, s habár sejteti, hogy milyen lehet a hazai kártya-tulajdonosok attitűdje az adott kedvezménnyel kapcsolatban, kérdéses, hogy a kereskedelmi bankok preferálják-e a készpénz-jóváírási kedvezményt, illetve, hogy mennyire hangsúlyozzák ki ennek létezését reklámjaikban és hirdetményeikben.

Az Erste Bank által készített felmérés arról tanúskodik, hogy a magyar kártyabirtokosok az egyszerű kedvezményeket részesítik előnyben és főként a kártyadíjakra figyelnek. Ez az oka annak, hogy a legtöbb kereskedelmi bank a hitelkártyákra vonatkozó első éves kártyadíjat elengedi.

A kereskedelmi bankok hirdetményeit végigtekintve és egy gyors call-centeres körkérdés után arra a következtetésre jutottunk, hogy klasszikus cash back kedvezménnyel csupán az OTP és a Budapest Bank várja ügyfeleit, a többi pénzintézet vagy egyáltalán nem kínál még csak hasonló kedvezményt sem, vagy egy co-branded kártya mellé akció keretében kínálja azt, de csak egy meghatározott időszak esetében.

Meg kell jegyeznünk, hogy a cash back, mint fogalom a tengerentúlon azt a tranzackiót jelenti, amikor a kártyás fizetés mellett bizonyos összegű készpénzt vehetnek fel a kártyabirtokosok, a nálunk cash back-ként elterjedt jóváírási kedvezményt pedig money back-nak nevezik.

Klasszikus cash back: még itt is az akciók uralkodnak!

A Budapest Bank GO! Kártyája mellé ajánlja ezt a kedvezményt, amely egyébiránt az olcsóbb tankolásra vágyókat célozza. A pénzintézet minden hazai és külföldi benzinkútnál való kártyás fizetést esetén 3 százalékot, az egyéb vásárlások esetében pedig egy százalékot ír jóvá. 30 ezer forintban határozza meg azonban a benzinkútnál történő havi vásárlások maximális összegét.

A GO! Kártyát igénylők az akcióktól sem "menekülhetnek meg", a 2007. április 9. és 2007. augusztus 31. között igényelt és jóváhagyott kártyák esetében ugyanis 6 hónapig az üzemanyag-vételére vonatkozó jóváírást 6%-ra, az egyéb hazai vagy külföldi vásárlások után járó kedvezményt 2%-ra emelte a Budapest Bank. A maximális összegen azonban nem változtatott.

A pénzintézet által ajánlott kedvezményről azonban mindenképpen el kell mondani, hogy csakis a minden vásárlásra kiterjedő egyszázalékos kedvezmény tekinthető klasszikus cashback szolgáltatásnak, a benzinkutas vásárlásokra vonatkozó 3 százalékos jóváírás már magának a kártyának a meghatározója, amely megszólítja az elérni kívánt célcsoportot.

Míg a Budapest Bank havi elszámolást alkalmaz, addig az OTP ügyfelei minden évben újév tájékán örülhetnek a karácsonyi költségekből visszafolyó összegeknek. Az American Express Blue és a "TV2 meg én" hitelkártyák esetében a bank a levásárolt összeg 1 százalékát, míg az American Express Gold kártyák esetében a vásárlások összegétől függően 1-2 százalékot térít meg.

A tapasztalt ügyfelek itt is biztosan számítanak akcióra, és persze a megérzésük nem téves: 2007. július 15 és december 31. között a magyarországi MOL töltőállomásokon, American Express Blue-val elköltött forintjaik után a bank az ügyfeleit 2 százalékos jóváírásban részesíti.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A kártya lelke: co-branded egy kicsit másként

Úgy tűnik minden út a benzinkúthoz és az üzemanyagárak trükkös csökkentéséhez vezet. Ezt bizonyítja a Citibank Shellel való együttműködésének keretében megszületett co-branded hitelkártya is , mely a Shell benzinkutaknál való vásárlás után 3, minden egyéb kártyás fizetési tranzakció után pedig 1 százalékos jóváírást biztosít.

Ez a kedvezmény azonban korántsem nevezhető klasszikus cash-backnek, mivel a jóváírást csakis a Shell töltőállomásain vásárolhatják le az ügyfelek. Egész Európában jellemző azonban, hogy a co-branded kártyák esetében, "az olcsóbb autózás érdekében", üzemanyagra vonatkozó kedvezményekkel csábítják az ügyfeleket.

Mielőtt rátérnénk a klasszikus készpénz jóváírási kedvezménynek nem nevezhető innovációkra, egy táblázatban összefoglaljuk, hogy a bankok által ajánlott konstrukciók feltételeit, megjelölve (világos zölddel) azt is, hogy a kedvezményt a bankok hagyományos értelmében használják-e.


 

Innováció a K&H-tól: az RTL Klub frissességet ad a mixnek

A piacon mérföldkövet jelenthet az RTL Klub és a K&H közös bankkártyáinak (1 betéti és 1 hitelplasztik) megjelenése, ezek esetében ugyanis nem egy klasszikus co-branded akcióról és nem is egy jól bevált cash-back alkalmazásáról van szó, sokkal inkább arról, hogy a tömegeket elérő médiapiaci szereplő segítségével igyekeznek számos partnert bevonni a pénzügyi konstrukció ernyője alá.

Végeredményképp a kártyabirtokosok számos partner kedvezményeit vehetik igénybe, azaz nem a hagyományos módon kapják vissza pénzüket kártyás vásárláskor, hanem eleve kedvezményes partneri ajánlatokat kapnak, ezáltal takaríthatnak meg jelentősebb összeget.

A lényegi különbség az, hogy ez utóbbi megoldással a kártyát folyamatosan izgalmasan lehet tartani, a partnerek köre ugyanis a tervek szerint folyamatosan változik, bővül majd és számos időszaki kedvezmény is lesz.

PC BLOGGER & PODCASTER
Holdblog  |  2022. május 27. 18:03
Nagy hibák. Karrierje valamely pontján minden makrobefektetővel megesik, hogy hatalmasat téved. Talá...
MEDIA1  |  2022. május 27. 17:58
Hatalmas LED-fal, kiterjesztett valóság és új adástervező rendszer a TV2-nél.
Összkép  |  2022. május 27. 15:07
Közeledik a nyári szünet, sokan az utolsó jegyeiket szerzik ebben az új normálisban, egy világjárván...
KonyhaKontrolling  |  2022. május 27. 07:35
Aki dolgozott már valaha, egészen biztosan volt szerencséje néhány KPI-hoz. A KPI (key performance i...
Ilyen egyszerűen keresheted rommá magad egy webshoppal: a profik így csinálják!

Az uniós tagállamok közül a második legnagyobb mértékben nőtt az internetet vásárlásra is használók aránya Magyarországon az elmúlt öt évben.

Érik a forradalom a magyar iskolákban: lépni kell, különben nincs jövője a gyerekeknek

Hova kerül a magyarok elektronikus hulladéka, milyen szemléletváltásra lenne szükség, és legfőképpen hogyan készül kincs a szemétből- erről kérdeztük a RoboKalandot.

Különleges kávék jelentek meg itthon: az elit már csak ezt issza, ez bennük az extra

Az otthoni kávézásnak is egyre inkább szeretjük megadni a módját, akár egy drágább kávégépről van szó, akár kávékülönlegességről.

Atyaég! Ilyen luxusnövényeket vesznek otthonaikba most a dúsgazdag magyarok

A pandémia alatt megugrott a szobanövények, és kertészeti eszközök iránti kereslet, 2020-ban a szobanövények tekintetében 8%-os emelkedést észleltek a piaci szereplők.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 28. szombat
Emil, Csanád
21. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?