Visszakapják pénzüket a hitelkártyások, de itt nem állnak meg a bankok!

Pénzcentrum
2007. augusztus 13. 05:55

A különböző konstrukciók közötti döntés meghozatalakor a hitelkártya-tulajdonosok számára az egyik legfőbb érvet a készpénz-jóváírási kedvezmény (cash back) jelenti, derült ki az egyik brit szaklap által készített felmérésből. A kedvezmény lényege, hogy a pénzintézet jóváírja az általunk hitelkártyával elköltött összeg egy részét (1-2 százalékát), mert "rendes" ügyfelekként megfelelőképpen használtuk a bank pénzét.

A felmérés azonban csupán a brit ügyfelek véleményét tükrözi, s habár sejteti, hogy milyen lehet a hazai kártya-tulajdonosok attitűdje az adott kedvezménnyel kapcsolatban, kérdéses, hogy a kereskedelmi bankok preferálják-e a készpénz-jóváírási kedvezményt, illetve, hogy mennyire hangsúlyozzák ki ennek létezését reklámjaikban és hirdetményeikben.

Az Erste Bank által készített felmérés arról tanúskodik, hogy a magyar kártyabirtokosok az egyszerű kedvezményeket részesítik előnyben és főként a kártyadíjakra figyelnek. Ez az oka annak, hogy a legtöbb kereskedelmi bank a hitelkártyákra vonatkozó első éves kártyadíjat elengedi.

A kereskedelmi bankok hirdetményeit végigtekintve és egy gyors call-centeres körkérdés után arra a következtetésre jutottunk, hogy klasszikus cash back kedvezménnyel csupán az OTP és a Budapest Bank várja ügyfeleit, a többi pénzintézet vagy egyáltalán nem kínál még csak hasonló kedvezményt sem, vagy egy co-branded kártya mellé akció keretében kínálja azt, de csak egy meghatározott időszak esetében.

Meg kell jegyeznünk, hogy a cash back, mint fogalom a tengerentúlon azt a tranzackiót jelenti, amikor a kártyás fizetés mellett bizonyos összegű készpénzt vehetnek fel a kártyabirtokosok, a nálunk cash back-ként elterjedt jóváírási kedvezményt pedig money back-nak nevezik.

Klasszikus cash back: még itt is az akciók uralkodnak!

A Budapest Bank GO! Kártyája mellé ajánlja ezt a kedvezményt, amely egyébiránt az olcsóbb tankolásra vágyókat célozza. A pénzintézet minden hazai és külföldi benzinkútnál való kártyás fizetést esetén 3 százalékot, az egyéb vásárlások esetében pedig egy százalékot ír jóvá. 30 ezer forintban határozza meg azonban a benzinkútnál történő havi vásárlások maximális összegét.

A GO! Kártyát igénylők az akcióktól sem "menekülhetnek meg", a 2007. április 9. és 2007. augusztus 31. között igényelt és jóváhagyott kártyák esetében ugyanis 6 hónapig az üzemanyag-vételére vonatkozó jóváírást 6%-ra, az egyéb hazai vagy külföldi vásárlások után járó kedvezményt 2%-ra emelte a Budapest Bank. A maximális összegen azonban nem változtatott.

A pénzintézet által ajánlott kedvezményről azonban mindenképpen el kell mondani, hogy csakis a minden vásárlásra kiterjedő egyszázalékos kedvezmény tekinthető klasszikus cashback szolgáltatásnak, a benzinkutas vásárlásokra vonatkozó 3 százalékos jóváírás már magának a kártyának a meghatározója, amely megszólítja az elérni kívánt célcsoportot.

Míg a Budapest Bank havi elszámolást alkalmaz, addig az OTP ügyfelei minden évben újév tájékán örülhetnek a karácsonyi költségekből visszafolyó összegeknek. Az American Express Blue és a "TV2 meg én" hitelkártyák esetében a bank a levásárolt összeg 1 százalékát, míg az American Express Gold kártyák esetében a vásárlások összegétől függően 1-2 százalékot térít meg.

A tapasztalt ügyfelek itt is biztosan számítanak akcióra, és persze a megérzésük nem téves: 2007. július 15 és december 31. között a magyarországi MOL töltőállomásokon, American Express Blue-val elköltött forintjaik után a bank az ügyfeleit 2 százalékos jóváírásban részesíti.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A kártya lelke: co-branded egy kicsit másként

Úgy tűnik minden út a benzinkúthoz és az üzemanyagárak trükkös csökkentéséhez vezet. Ezt bizonyítja a Citibank Shellel való együttműködésének keretében megszületett co-branded hitelkártya is , mely a Shell benzinkutaknál való vásárlás után 3, minden egyéb kártyás fizetési tranzakció után pedig 1 százalékos jóváírást biztosít.

Ez a kedvezmény azonban korántsem nevezhető klasszikus cash-backnek, mivel a jóváírást csakis a Shell töltőállomásain vásárolhatják le az ügyfelek. Egész Európában jellemző azonban, hogy a co-branded kártyák esetében, "az olcsóbb autózás érdekében", üzemanyagra vonatkozó kedvezményekkel csábítják az ügyfeleket.

Mielőtt rátérnénk a klasszikus készpénz jóváírási kedvezménynek nem nevezhető innovációkra, egy táblázatban összefoglaljuk, hogy a bankok által ajánlott konstrukciók feltételeit, megjelölve (világos zölddel) azt is, hogy a kedvezményt a bankok hagyományos értelmében használják-e.


 

Innováció a K&H-tól: az RTL Klub frissességet ad a mixnek

A piacon mérföldkövet jelenthet az RTL Klub és a K&H közös bankkártyáinak (1 betéti és 1 hitelplasztik) megjelenése, ezek esetében ugyanis nem egy klasszikus co-branded akcióról és nem is egy jól bevált cash-back alkalmazásáról van szó, sokkal inkább arról, hogy a tömegeket elérő médiapiaci szereplő segítségével igyekeznek számos partnert bevonni a pénzügyi konstrukció ernyője alá.

Végeredményképp a kártyabirtokosok számos partner kedvezményeit vehetik igénybe, azaz nem a hagyományos módon kapják vissza pénzüket kártyás vásárláskor, hanem eleve kedvezményes partneri ajánlatokat kapnak, ezáltal takaríthatnak meg jelentősebb összeget.

A lényegi különbség az, hogy ez utóbbi megoldással a kártyát folyamatosan izgalmasan lehet tartani, a partnerek köre ugyanis a tervek szerint folyamatosan változik, bővül majd és számos időszaki kedvezmény is lesz.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 10. hétfő
Ármin, Pálma
19. hét
Május 10.
Mentők napja
Május 10.
Baromfi világnap
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 9. 16:07