Próbák és ünnepi készülődés – a Jászai Mari-díjas színész-rendezőnek most Szombathely lett a második otthona. A sűrű menetrend közepette még a karácsonyfa-beszerzést is itt intézte.
Megőrültél?! Ki ne dobd a kávézaccot és a kartondobozt: aranyat ér a kertben, mutatjuk miért
Kevesen tudják, de a kávézacc igazi aranyat ér a kertben – tápanyagban gazdag, természetes csodaszer, amit vétek lenne a kukába dobni. És ha már kincseknél tartunk: a barna kartondoboz is sokkal többre hivatott, mint hogy a szelektívben végezze. A kertben, a komposztban is remekül hasznosíthatjuk – csak tudni kell, hogyan. Ebben segít az Élménykertész TikTok-videója, tele egyszerű, de nagyszerű kertészeti tippekkel!
A frissen lefőzött kávé zaccát bátran szétszórhatjuk a kertben – nem fog kárt tenni a növényeinkben, hiszen a főzés során a savak nagy része kioldódik belőle. Sőt, a bomlás közben értékes tápanyagokkal gazdagítja a talajt, és még a vizet is jól megköti – ami a szárazabb időszakokban különösen jól jöhet – erről a HelloVidék korábban is cikkezett, de az Élménykertész TikTok-videójában újabb fontos részletet is elárult a kávézacc komposztálásának fontosságáról.
A savanyú talajt kedvelő növények, mint az áfonya vagy a kerti hortenzia, kimondottan hálásak lesznek a kávézaccért. Ők akár nagyobb adagot is kaphatnak, de nyugodtan szórhatunk belőle a veteményesbe, a virágágyásokba vagy akár a szobanövények földjére is. Csak arra figyeljünk, hogy ne halmozzuk vastagon – bár valljuk be, otthon ritkán gyűlik össze annyi zacc, hogy ez gondot okozzon.
@elmenykertesz ♬ A versatile, simple acoustic song - Ai stock music.
A kávékapszulák se menjenek veszendőbe!
A bennük lévő őrölt kávét ugyanúgy hasznosíthatjuk a kertben. Az üres alumínium kapszulákat pedig visszaküldhetjük újrahasznosításra – a benne lévő zacc viszont nálunk marad, és a növényeinket táplálja tovább. Még az ízesített kapszulák zaccától sem kell tartani – ha nekünk nem árt, a növények is elbírják.
Ráadásul a kávézacc nemcsak táplál, de természetes védőréteg is lehet. A néphiedelem szerint a csigák ki nem állhatják – így például a saláták köré szórva távol tarthatjuk ezeket a falánk vendégeket.
Ahogy az Élménykertész is meséli: régen a nagymamák sem dobták ki a zaccot, egyszerűen csak kihajították a körtefák alá. Ezt a jól bevált trükköt ma is érdemes ellesni tőlük.
A barna karton: rejtett kincs a komposztban
És mi legyen a kartondobozokkal? A tiszta, barna karton (ami nincs felirat, festék, és műanyag bevonat) valóságos aranybánya a kertben! Ha eltávolítjuk róla a ragasztószalagokat és matricákat, mehet is a komposztba. Különösen nyáron, amikor a sok zöld növényi rész miatt felborul a szén-nitrogén arány, a barna karton segít helyrebillenteni az egyensúlyt.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Használhatjuk akár gyomelnyomó rétegként is: egyszerűen lefektetjük a földre, rá jöhet a komposzt vagy a termőföld – a gaz így nem tud áthatolni rajta.
Fontos viszont, hogy fényes, műanyag bevonatos papírt semmiképp ne tegyünk a kertbe! A sima barna karton viszont tökéletes – sőt, a komposzt tetejére is leteríthetjük a nyári hőségben. Ha meglocsoljuk, segít bent tartani a nedvességet, miközben szellőzni is hagyja a kupacot.
Fűrészpor, faapríték? Csak óvatosan!
A fűrészpor és a faapríték szintén jó szénforrás lehet, de bánjunk velük óvatosan! Könnyen túl sok vizet szívnak magukba, ami rothadáshoz vezethet a komposztban. Érdemes inkább tavasszal félretenni belőlük egy keveset, és nyáron apránként adagolni a komposzthoz.
Pedig évente több tízezer – ha nem százezer – tonna ilyen szerves anyag végzi a kukában. Teljesen feleslegesen. Ahelyett, hogy a kertünkben hasznosulna, és hálás növényekkel ajándékozna meg minket.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








