Lakiteleken idén majdnem véget ért Cseh Rózsa hagyományos adventi díszkivilágítása.
Megőrültél?! Ki ne dobd a kávézaccot és a kartondobozt: aranyat ér a kertben, mutatjuk miért
Kevesen tudják, de a kávézacc igazi aranyat ér a kertben – tápanyagban gazdag, természetes csodaszer, amit vétek lenne a kukába dobni. És ha már kincseknél tartunk: a barna kartondoboz is sokkal többre hivatott, mint hogy a szelektívben végezze. A kertben, a komposztban is remekül hasznosíthatjuk – csak tudni kell, hogyan. Ebben segít az Élménykertész TikTok-videója, tele egyszerű, de nagyszerű kertészeti tippekkel!
A frissen lefőzött kávé zaccát bátran szétszórhatjuk a kertben – nem fog kárt tenni a növényeinkben, hiszen a főzés során a savak nagy része kioldódik belőle. Sőt, a bomlás közben értékes tápanyagokkal gazdagítja a talajt, és még a vizet is jól megköti – ami a szárazabb időszakokban különösen jól jöhet – erről a HelloVidék korábban is cikkezett, de az Élménykertész TikTok-videójában újabb fontos részletet is elárult a kávézacc komposztálásának fontosságáról.
A savanyú talajt kedvelő növények, mint az áfonya vagy a kerti hortenzia, kimondottan hálásak lesznek a kávézaccért. Ők akár nagyobb adagot is kaphatnak, de nyugodtan szórhatunk belőle a veteményesbe, a virágágyásokba vagy akár a szobanövények földjére is. Csak arra figyeljünk, hogy ne halmozzuk vastagon – bár valljuk be, otthon ritkán gyűlik össze annyi zacc, hogy ez gondot okozzon.
@elmenykertesz ♬ A versatile, simple acoustic song - Ai stock music.
A kávékapszulák se menjenek veszendőbe!
A bennük lévő őrölt kávét ugyanúgy hasznosíthatjuk a kertben. Az üres alumínium kapszulákat pedig visszaküldhetjük újrahasznosításra – a benne lévő zacc viszont nálunk marad, és a növényeinket táplálja tovább. Még az ízesített kapszulák zaccától sem kell tartani – ha nekünk nem árt, a növények is elbírják.
Ráadásul a kávézacc nemcsak táplál, de természetes védőréteg is lehet. A néphiedelem szerint a csigák ki nem állhatják – így például a saláták köré szórva távol tarthatjuk ezeket a falánk vendégeket.
Ahogy az Élménykertész is meséli: régen a nagymamák sem dobták ki a zaccot, egyszerűen csak kihajították a körtefák alá. Ezt a jól bevált trükköt ma is érdemes ellesni tőlük.
A barna karton: rejtett kincs a komposztban
És mi legyen a kartondobozokkal? A tiszta, barna karton (ami nincs felirat, festék, és műanyag bevonat) valóságos aranybánya a kertben! Ha eltávolítjuk róla a ragasztószalagokat és matricákat, mehet is a komposztba. Különösen nyáron, amikor a sok zöld növényi rész miatt felborul a szén-nitrogén arány, a barna karton segít helyrebillenteni az egyensúlyt.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Használhatjuk akár gyomelnyomó rétegként is: egyszerűen lefektetjük a földre, rá jöhet a komposzt vagy a termőföld – a gaz így nem tud áthatolni rajta.
Fontos viszont, hogy fényes, műanyag bevonatos papírt semmiképp ne tegyünk a kertbe! A sima barna karton viszont tökéletes – sőt, a komposzt tetejére is leteríthetjük a nyári hőségben. Ha meglocsoljuk, segít bent tartani a nedvességet, miközben szellőzni is hagyja a kupacot.
Fűrészpor, faapríték? Csak óvatosan!
A fűrészpor és a faapríték szintén jó szénforrás lehet, de bánjunk velük óvatosan! Könnyen túl sok vizet szívnak magukba, ami rothadáshoz vezethet a komposztban. Érdemes inkább tavasszal félretenni belőlük egy keveset, és nyáron apránként adagolni a komposzthoz.
Pedig évente több tízezer – ha nem százezer – tonna ilyen szerves anyag végzi a kukában. Teljesen feleslegesen. Ahelyett, hogy a kertünkben hasznosulna, és hálás növényekkel ajándékozna meg minket.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








