A Pénzcentrum 2025. december 25.-i hírösszefoglalója, deviza árfolyamai, a skandináv lottó nyerőszámai, heti akciók és várható időjárás egy helyen!
Míg régen minden kisebb településen volt mozi, mára már szinte csak a megyeszékhelyeken találhatjuk meg a kikapcsolódás ezen formáját. A hazai piacon szinte monopolhelyzet alakult ki, mivel a legtöbb településen a Cinema City kínálja a legfrissebb mozifilmeket, azonban azt kevesen tudják, hogy még a nagy mozilánc is eltérő árakon értékesíti a jegyeket ugyanazokra a mozifilmekre az ország különböző pontjain.
Úgy tűnik, a streamszolgáltatások elterjedésével a mozinak még nem áldozott le, ugyanis a nagy zuhanás után az elmúlt években ismét egyre több magyar foglal helyet a moziszékekben. A KSH 1960 óta gyűjt arról adatokat a jegyeladásokról, közel 60 éve még összesen 140 millió jegyet adtak el Magyarországon, ami azt jelenti, hogy egy magyar átlagosan 14-szer ment el moziba évente.
Ez a szám a 90-es évek elejére már a tizedére csökkent, 2014-ben pedig már 10 millió alá ment a mozilátogatások száma. Úgy tűnik, ennek a nagymértékű csökkenésnek vége, ugyanis az elmúlt években ismét egyre több magyar látogatatott el a mozikba, 2016 óta már minden évben ismét 14 millió fölé kúszott a mozilátogatások száma.
Hogyan tudott ennyire kikopni a mindennapokból a mozizás, és miért szorult vissza ennyire? Ennek több oka is van. Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének titkára elárulta a G7-nek, hogy viszonylag egyszerű oka van a hanyatlásnak: míg 1965-ben csupán minden tizenkettedik emberre jutott egy tv, tavaly már a háztartások több mint 90 százaléka rendelkezett tv-előfizetéssel. Mint modta,
régebben nem igen volt más lehetőség a szórakozásra, kedvező áron értékesítették a jegyeket, vidéken pedig szinte minden településen volt mozi.
A rendszerváltás után számos mozi önkormányzati tulajdonba került, majd ezeket bezárták és értékesítették az ingatlanokat. Ezáltal rendkívül lecsökkent a mozik száma: míg 1970-ben még közel 4 ezer moziterem működött az országban 600 ezer moziszékkel, addig 2016-ben már csak 355 moziterem működött összesen 63 ezer hellyel.
De nem csak a moziszékek száma változott drasztikusan, hanem a mozijegy ára is. A KSH adataiból kitűnik, hogy a mozi ára évről-évre következetesen nő. Míg 1996-ban még 182 forintért lehetett venni egy mozijegyet átlagosan, tíz évvel később, 2006-ban már közel 600 forintba került egy jegy.
2011 előtt évente átlagosan 8-9 százalékkal növekedett a mozijegy ára, 2012-ben azonban közel 60 százalékos áremelkedés zajlott le, ugyanis a 768 forintról 1310 forintra emelkedett a mozijegy ára.
Tavaly már 1560 forint volt átlagosan egy szombat esti mozijegy. A komoly áremelkedésben valószínűleg az játszott szerepet, hogy 2011-ben felvásárolta a Cinema City a szintén plázamozikat üzemeltető Palace Cinema-t, így a szinte monopolhelyzetben lévő cégóriás könnyedén megszabhatott egy magasabb árat.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Sokan nem tudják, hogy bár a mozijegy árát alapvetően a mozi fenntartója dönti el, a bevétel sokfelé oszlik el. A fenntartó mellett a film forgalmazója is megkapja a részét, valamint az állam is szép szeletet hasít ki a jegyárból az általános forgalmi adó révén.
A Cinema City 5 budapesti mozival és 13 vidéki mozival rendelkezik. A kínálat mozinként igen eltérő, mivel nem ugyanazokat a filmeket vetítik az ország különböző pontjain. Vannak azonban olyan népszerű filmek, amelyek minden moziban mennek – tipikusan ilyenek a Star Wars vagy Marvel filmek, vagy a most a mozikban futó Ad Astra – Út a csillagokba. Mivel az Ad Astrát jelenleg most minden plázás Cinema Citry moziban játsszák, könnyedén össze tudjuk hasonlítani ezen film példáján a vidéki mozik árkülönbségét.
Ugyanis hiába ugyanarról a filmről, ugyanarról a moziláncról és időpontról van szó, az ország különböző pontjain eltérő árakat kell fizetni a jegyért. Ez a különbség akár 500 forint is lehet mozijegyenként.
Az összehasonlításhoz normál, 2D-s jegyárakat és a szombat esti vetítéseket vettük alapul. Internetes vásárlás esetén a jegyárakon felül további 60 forint kényelmi díjjal kell számolni, ez az összeg minden mozi esetében ugyanannyi.
Az adatok alapján szembetűnő, hogy a legdrágábban Budapesten mozizhatunk: a Cinema City mindegyik fővárosi mozijában azonos áron tudunk elmenni szórakozni. Ugyanakkor ha a vidéki jegyárakat megnézzük, nagy különbségeket láthatunk. A legdrágább vidéki város Győr lett, ahol 1730 forintért ülhetünk be szombat este egy sima 2D-s mozifilmre. Szintén kiemelkedő áron adják a jegyeket Nyíregyházán, Sopronban és Veszprémben, ahol 1620 forintért tudunk elmenni kikapcsolódni.
A legjobban azok járnak, akik a Fejér megyei megyeszékhelyen szeretnének mozizni, ugyanis Székesfehérváron 1350 forintba kerül egy felnőtt normál mozijegy, ami pontosan 500 forinttal olcsóbb a fővárosi áraktól. A zalaegerszegi Cinema City mozi csupán 20 forinttal előzi meg a legolcsóbb székesfehérvárit, de a szolnoki és a szombathelyi plázás mozi is rendkívül olcsónak számít az 1380 forintos jegyárával.
Bodrogi Gyula titkos kedvence: így készül a tökéletes tiszacsegei karácsonyi halászlé – íme a titka!
Nem lehet véletlen, hogy Bodrogi Gyula rajong a tiszacsegei halászléért: ez az étel évtizedek óta az egyik legnagyobb magyar gasztroklasszikus. Most megmutatjuk, mi a titka...
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








