Hihetetlen felfedezés az Alföldön: honfoglaló elit harcosok sírjának titkai tárultak fel Akasztón – nemzetközi jelentőségű leletegyüttes mesél őseinkről.
7 pontos, családvédelmi akciótervet jelentett be vasárnap délután tartott évértékelő beszédében Orbán Viktor miniszterelnök. Mint fogalmazott, \"mindenki arra számít, hogy a világgazdaság lehűl és lassul, nekünk vannak erre válaszaink: nem engedjük el a vezérfonalunkat, nem adjuk fel a tervünket, hogy a magyar gazdaság növekedése minden évben legalább 2 százalékponttal meghaladja az európai átlagot. Ha a többiek lassulnak, mi a kanyarban előzünk majd.\" Orbán Viktor, felvezetve a 7 pontos akciótervet azt is hozzátette: \"Nekünk nem számok kellenek, hanem magyar gyerekek. Ha beletörődünk, hogy nem tudjuk biológiailag fenntartani magunkat, azzal elismerjük, hogy magunknak sem vagyunk fontosak. Akkor miért lennénk másnak fontosak?\"
Ahogyan az várható volt, Orbán Viktor előállt a demográfiai csomaggal, ami a gyerekvállalás ösztönzését célozza. A Portfolio elemzői véleménye szerint a bejelentett intézkedések első ránézésre is jelentős költségvetési forrást megmozgató döntések, amelyek akár valóban hozzájárulhatnak a kormány céljához. Erre nagy szükség is van, hiszen a nők gyerekvállalási kedve az eddigi erőfeszítések ellenére harmadik éve stagnál, az 1,5-ös termékenységi ráta pedig nagyon messze a van a kormány által célul kitűzött 2,1-es értéktől - írják.
A 7 pontos családvédelmi akcióterv elemei:
- Bevezetik a fiatal házasok gyermekvállalási támogatását. Minden 40 év alatti nő az első házassága esetén 10 millió forintos kedvezményes kölcsönben részesülhet. A törlesztést az első gyermek érkezésekor 3 évre felfüggesztik; a második gyermek esetében újabb 3 évre felfüggesztik és a tőketartozás harmadát elengedik; a harmadik gyermeknél pedig a maradék tőketartozást is elengedik.
- Bővül a CSOk kedvezményes hitele, a két- és többgyerekes családok használt lakás vásárlására is felhasználhatják. Illetve heteken belül jön a falusi emberekre szabott CSOK is, ennek részleteit később ismertetik.
- Már a második gyermek születésekor 1 millió forintot, a harmadik gyermek születésekor 4 millió forintot, minden további gyermeknél 1-1 milliót vállalnak át a jelzáloghitelből.
- Azok a nők, akik legalább négy gyermeket szültek életük végéig mentesülnek az szja-fizetés alól.
- Elindul a nagycsaládosok autóvásárlási programja, a legalább 3 gyermekes családoknak 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást adnak.
- Megvalósul a teljes bölcsődei ellátás, 3 év alatt 21 ezer új férőhelyre lesz szükség, amiből az év végéig 10 ezer megépül. 2022-re minden szülő bölcsődébe viheti a gyermekét.
- Bevezetik a nagyszülői gyedet, ha a szülők így döntenek.
A miniszterelnök emellett bejelentette, hogy 200 milliárd forintot fordítanak egészségügyi fejlesztésekre. Orbán Viktor elmondta, ebbe az összegbe beleértik a budapesti centrumkórházak fejlesztését is. Sőt, a miniszterelnöki bejelentés szerint megreformálnák a középiskolai nyelvoktatást is, aminek keretében a diákok 2x2 hetes külföldi nyelvtanfolyamon vehetnek részt, aminek költségét a kormány állja majd.
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy egy ilyen program tipikusan a belső keresletet pörgeti fel. Ennek következménye a lakossági fogyasztás (és a beruházások) növekedése, amivel párhuzamosan a GDP, az infláció és az import is kaphat egy lökést. A pontos hatásokat illetően viszont számításokra van szükség. Elsőre csupán annyit mondhatunk, hogy éves szinten hozzávetőleg 50 ezer házasság köttetik, a 10 millió forint hitel (amennyiben mindenki igénybe veszi) az 500 milliárd forintnyi kiadást jelentene. Ez még akkor is nagyon sok pénz a gazdaságban, ha felső becslésnek számít, és néhány feltétel (első házasság, 40 év alatti nők stb.) nyilván szűkíti kört. Sok múlik azonban a kondíciókon: például egyelőre nem tudjuk, hogy a kölcsön mire fordítható, milyen futamidővel, kamattal ketyeg. Ez az ösztönzés szempontjából is fontos: ha kevesek számára csábító a hitel, kisebb lehet a gyerekvállalási kedv javulása is. Azt sem tudjuk, hogy a kölcsön később is felvehető-e, vagy csak a házasságkötés pillanatában. A házasodók gyakran nincsenek abban az élethelyzetben, hogy szükségük lenne ekkora kölcsönre. A részletek tehát roppant fontosak a program megítélése szempontjából
- fűzte hozzá elemzői véleményében a Portfolio.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Címlapkép: MTI/Kovács Tamás
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








