10 °C Budapest
Ők tehetnek arról, ha elhíztál: nem ételekről van szó

Ők tehetnek arról, ha elhíztál: nem ételekről van szó

2017. október 2. 16:55

Magyarországon óriási problémát jelent a tömeges elhízás. Éppen ezért nem árt tisztában lennünk azzal, hogy mik azok a tényezők, amik ehhez vezetnek. Egy friss kutatás bemutatja, hogy mekkora hatással vannak a körülüttönk élők egészségügyi állapotunkra és táplálkozási szokásainkra.

A legfrissebb jelentések szerint az OECD tagállamok között, Magyarország a negyedik legelhízottabb ország a rangsorban. Ez azt jelenti, hogy a 15 évesnél idősebb lakosság legalább 30 százaléka túlsúlyos. Korábban lapunk is beszámolt arról, hogy világszerte milliók halálához vezet a rossz táplálkozás. Évente ugyanis minden ötödik ember a rossz étkezési szokások miatt veszíti el az életét. Az elhízás leggyakoribb oka a teljes kiőrlésű gabonában, gyümölcsben, magvakban és halolajban szegény, sóban gazdag étrend, ami magas vérnyomáshoz és vércukor, valamint koleszterinszint növekedéshez vezet.  Ezen egészségügyi problémák pedig súlyosan befolyásolhatják életminőségünket, amik orvosolása anyagilag rendkívül megterhelő lehet.

Az étrend összeállítása mellett azonban más tényezők is nagy hatással vannak egészségi állapotunkra. Egy friss felmérés arról számol be, hogy idővel mindannyian olyanokká válunk, mint azok, akikkel időnk nagy részét töltjük. Ez azt is jelenti, hogy étkezési szokásaink is nagyban függnek attól, hogy kikkel vesszük körül magunkat.  Éppen ezért Susie Burrel, ausztrál táplálkozási szakértő készített egy listát, hogy kik azok a személyek, akik miatt igazán van félni valónk, ha a testsúlyunkról és egészségünkről van szó.

A barátaid

A listát nem meglepő módon a barátok vezetik. Hiszen ők azok, akikkel időnk nagy részét töltjük és akikben feltétel nélkül megbízunk.

Ha olyan barátaid vannak, akik rendszeresen sportolnak és egészséges ételeket esznek, akkor jóval nagyobb esélyed van karban tartani saját testsúlyod, mint akkor, ha a barátaid a rosszminőségű ételeket részesítik előnyben, keveset mozognak és túlsúlyosak."

- mondta el Susie Burrel.

Azt is hozzátette, hogy a barátoknak megvan az a képességük, hogy olyan étkezési szokásokra vegyék rá az embert, amit az más körülmények között nem követne. Éppen ezért érdemes őszintének lennünk, és jó előre tisztázni mindenki előtt az étkezési preferenciánkat.

A gyerekeid

Burrel kiemeli, hogy azok a szülők is veszélyeztettettek, akiknek nem jut elég idejük saját egészségükre, mert a gyerekeik egészségének a biztosítása túlságosan leköti az energiájukat. A csemeték ételei, a cukros üdítők és a maradékok könnyű étvágykielégítők lehetnek a szülőknek egy nehezebb nap után. Ám ez egyáltalán nem egészséges és könnyen plusz kilókhoz vezethet.

Szülőként meg kell próbálnod távol tartanod magad azoktól az ételektől, amik túlságosan sok szénhidrátot és zsírt tartalmaznak. Ezért a legjobb megoldás az, ha először te magad megreggelizel, majd előkészíted az ebédedet. Így megóvhatod magad a fölösleges nassolástól, amire egyébként semmi szükséged sem lenne.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

A kollégáid

A barátaid mellett a munkatársaid azok, akikkel szintén rengeteg időt töltesz. Éppen ezért könnyű velük bűnbe esni és adott esetben magadévá tenni a téged körülvevő rossz étkezési szokásokat. Sőt Susie Burrel valóságos kalória katasztrófának hívja az állandó süteménykínálókat, az egészségtelen automatákat és a nassolásra késztető ünnepi falánkságokat.

A tanácsadó javaslata a munkahelyi elhízás elkerülésére, hogy vigyünk magunkkal annyiszor ebédet, ahányszor csak tudunk, így elkerülhetjük a káros gyorsételeket és a nem megfelelően kiválasztott ebédlőhelyeket. Valamint szimplán csak mondjuk nemet, azokra a kísértésekre, amik próbálnak minket elcsábítani.

A családod

A szakértő szerint a családi ebédek is veszélyesek lehetnek számunkra, hiszen ilyenkor nagyon könnyű visszacsúszni a gyerekkori étkezési szokásokba. A nagymamák és anyukák ugyanis könnyen túlzásokban esnek az ilyen eseményekkor, és az ízletesebbnél ízletesebb ételek kínálata jóformán soha nem ér véget. Az elcsábulás pedig sokszor elkerülhetetlen, a fölös kalóriák pedig szépen lassan felcsúsznak és makacsul meg is ragadnak.

Aranyszabály ilyen esetekben sincs, azonban sokat segíthet, ha próbáljuk tartani a mértéket és nemet mondunk a nagyon cukros vagy nagyon csokis édességéknek, kalóriabombáknak. A mértékek betartása mellett fontos lehet az is, hogy jól válogassuk meg mi kerüljön elénk. Próbáljunk meg sok zöldséget és salátát pakolni a tányérunkra, ezekkel helyettesítve az ártalmas, egyéb lehetőségeket.

(DailyMail)

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. április 16. péntek
Csongor
15. hét
Április 16.
A hang világnapja
EZT OLVASTAD MÁR?