13 °C Budapest

Tényleg fel voltunk készülve ezekre a súlyos szigorításokra?

2020. november 11. 18:30

Már a kormányzati intézkedéseket megelőzően is fokozott óvatosság jellemezte a magyarokat, ami szeptember óta éreztette hatását többek között a rendezvényiparban és a belföldi turizmusban is. A Covid-19 elleni védekezés módját illetően eltérő viselkedési minták azonosíthatók, abban azonban minden magyar egyetért, hogy a maszk viselése egy vállalható és kötelező egyéni erőfeszítés a vírus megállításában, a közösség védelme érdekében.

Az Ipsos október végén készült, személyes megkérdezésen alapuló kutatásának tanulságai szerint a lakosság komolyan veszi a vírus elleni védekezést. Már a kötelező köztéri használat november 11-i bevezetése előtt is újra kifejezetten magas arányú volt a maszkviselés (86%), valamint a gyakori kézmosás rutinja is tartósan megmaradt a mindennapjainkban (78%). A személyes kontaktust ismét emelkedő arányban kerülik a magyarok (41% a szeptemberi 30%-hoz képest), és a belföldi turizmusban a szállodák részleges bezárása előtt is csökkent a volumen (31% mondta le utazásait októberben).

A személyes védekezés napi gyakorlata egyénenként eltérő. A részben személyes vélemények, tapasztalatok, ismeretek, hiedelmek, részben külső kényszer (pl. munkahelyi kötelezettségek, magánélet, életkörülmények) hatására kialakult egyéni álláspont gyakran élesen eltérő magatartást generál.

Tekintettel a közéletben tapasztalható parázs vitákra, véleménykülönbségekre, az Ipsos kísérletet tett a legfontosabb hazai viselkedésformák feltárására. Az április óta épített, Magyarországon egyedülálló adatbázis alkalmasnak bizonyult összetett statisztikák alkalmazására, amelynek eredményeként három lakossági szegmenst azonosítottunk, akik Covid-19 vírus elleni védekezési magatartása jól megkülönböztethető mintázatot mutat - foglalja össze tapasztalatait Földes Annamária, az Ipsos közéleti kutatásainak vezetője.

A viselkedéstípusok megoszlása kiegyenlített, 31-31%-os arányt tesz ki az ún. "bezárkózók" és a "vakmerők" csoportja, míg a legnagyobb tábor (így a magyar lakosságra leginkább jellemző magatartásforma) a "mérlegelők" névvel azonosítható.

A Covid-19 tipológia legtisztábban azonosítható viselkedésformája a "bezárkozók" csoportjában ölt testet. Tagjai minden létező ponton töretlenül alkalmazkodnak a világjárvány által generált új körülményekhez, nem mérlegelik, nem kérdőjelezik meg a vírus veszélyét, az egyéni védekezési eszközök szükségességét. Tagjai közt felülreprezentáltak a nők, a diplomával rendelkezők, a magas státuszúak, valamint a 40 feletti korosztály.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
A víruspercepció tekintetében a másik végletet a "vakmerők" csoportja jelenti. Bár az maszk viselése körükben is 90% körüli, a védekezés minden további formáját a teljes lakossági átlag alatti arányban alkalmazzák. Példaként csak 49%-ukra jellemző a gyakori kézmosás, mindössze 24%-uk kerüli a kézfogást, 90%-uk továbbra is használja a tömegközlekedést. Demográfiai definíciójuk szerint a legfeljebb 8 általánost végzettek, rosszabb anyagi körülményekkel rendelkező vidéki városlakók fokozott arányban jelennek meg soraikban.

A harmadik vírus-archetípus bár lehetőségeihez képest tiszteletben tartja a higiénés szabályokat (legmagasabb, 96%-os a gyakori kézmosás), nem tesz le (vagy nem engedheti meg, hogy letegyen) a mobilitásról. A "mérlegelő" honfitársak utaznak, találkozókra járnak, és gyermekeiket sem tartják távol közösségektől. Mindössze 8%-uk mond le rendezvényekről, összejövetelekről, 10%-uk külföldi repülős, 11%-uk belföldi utakról. 78%-uk nem hajlandó kerülni személyes kontaktust például a bővebb család tagjaival, vagy barátokkal. A csoport összetételét tekintve a hazai áltagnál magasabb a 60 év felettiek, a budapestiek és a nagyvárosiak aránya.

A három viselkedésforma közös pontja a maszkviselés, azaz a lakosság egésze elfogadta ennek a védekezési módnak a szükségességét.

- teszi hozzá a szakember. Az Ipsos havi rendszerességű Omnibusz kutatása már 2005 óta áll az ügyfelek rendelkezésére, egyszerű, rugalmas és költséghatékony döntéstámogató megoldást kínálva. Az eredmények reprezentálják a hazai 18 éven felüli magyar népességet a legfontosabb társadalmi-demográfiai mutatók (így életkor, nem, iskolai végzettség, lakóhely szerinti régió, településtípus) szerint. A kutatócég immár több, mint 8.000 rekorddal rendelkező Covid-19 adatbázisa, illetve az abból készült - akár egyedi, konkrét ügyféligényre szabott - elemzések megvásárolhatók. Részletekért keresse szakértőinket!

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
ChikansPlanet  |  2024. április 19. 12:49
A tornádók minden évben hatalmas pusztításokat végeznek szerte a világon, a tudósok pedig aggódva fi...
Holdblog  |  2024. április 19. 12:25
Megint immáron nyolcadik alkalommal mi lettünk Az Év Alapkezelője. Mellette a HOLD Részvény, a Deep...
MEDIA1  |  2024. április 19. 10:20
Hont szerint a hvg.hu túltolja a Magyar Péterrel kapcsolatos tartalmak mennyiségét. Konkrét példával...
Kiszámoló  |  2024. április 19. 10:08
Tavaly már mindenki temette Kínát és az új Japánnak hívták. Japán a második világháború után hatalma...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem