A biztosítókat 38,6 milliárd forinttal sújtó különadót és a mintegy 40 milliárd forintos többlet kárkifizetést jelentő árvíz- és viharkárokat figyelembe véve minimálisnak mondható, 293 millió forintos adózás előtti veszteséggel zárták 2010-et a magyarországi biztosítók, szemben az egy évvel korábbi 80 milliárd forinttal. Mindeközben a szektor díjbevételei egy év alatt csupán 1,6%-kal emelkedtek, ráadásul csak az egyszeri és eseti díjas életbiztosításoknak köszönhető, hogy nem következett be visszaesés. A közeljövőt illetően a tavalyihoz hasonló összegű különadó, a gépjárművek és más biztosított vagyonelemek számának tartós csökkenése és a természeti katasztrófák szaporodása mellett a rendszeres díjas életbiztosítások visszaváltása is fejtörést okozhat a biztosítóknak.
Beszámolónk a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) évértékelő sajtótájékoztatójáról:
A 293 millió forintos adózás előtti mínuszhoz 3,3 milliárd forintos adózott veszteség járult tavaly a magyar biztosítóknál, ami a tavalyelőtti év 79,6 illetve 66,2 milliárd forintos profitjához képest első ránézésre gyászos eredmény. Figyelembe véve ugyanakkor a 38,6 milliárd forintos különadót és a csaknem 40 milliárd forintnyi extra vagyoni kárt, gyakorlatilag a 2009-es hasonló eredményt találunk az ágazatban. A közel 40 milliárd forintos kárnövekmény a nem-életbiztosítási üzletágban mintegy kétharmad részben a tűz- és elemi kockázatok, egyharmad részben pedig az egyéb vagyoni kockázatok többlet kárkifizetéseiből adódott - derül ki a PSZÁF statisztikáiból.
A
díjbevételek a 2009. évihez hasonló összegben járultak hozzá a
biztosítók eredményéhez, hiszen a teljes 2010. évi 843,8 milliárd
forintos díjbevételi szint mindössze 1,6%-os emelkedést jelent az egy
évvel korábbihoz képest, és csaknem 10%-kal marad el a 2007-es csúcstól.
Miközben az életbiztosításokban csaknem 8%-os növekedést figyelhettünk
meg, a nem-életbiztosítások közel 3%-kal visszaestek.
A
negyedik negyedév hagyományosan erős az életbiztosítók számára,
2010-ben azonban ismét az egyszeri és eseti díjaknak volt köszönhető az
év végi fellendülés. Igaz, a második félévben a rendszeres díjak is
valamivel többet hoztak az egy évvel korábbinál, az év egészét
egyértelműen az egyszeri díjas biztosítások "mentették meg". E termékek
tradicionálisan a banki vagy postai értékesítési csatornával rendelkező
biztosítóknál (pl. Groupama Garancia, K&H, Posta Biztosító) tesznek
ki jelentős hányadot, népszerűségük pedig az alábbi ábrán is látható
módon összefügg a közelmúltbeli betéti kamatszinttel.
Az
életbiztosítók jelentős hányada ugyanakkor arra törekszik, hogy a
hosszú távú jövőt megalapozó rendszeres díjas biztosításokkal legyen
jelen a piacon. E szempontból érdekes a Magyar Biztosítók Szövetségének
ún. korrigált díjbevétel adata, mely azon túl, hogy a különadó számítási
alapját is jelenti az életbiztosítók esetében, egyúttal pontosabb képet
ad az életbiztosítók jövőbeni bevételtermelő képességéről is, ugyanis
csak tíz százalékban veszi figyelembe az egyszeri és eseti díjakat. Ez
alapján az életbiztosítási piacon továbbra is az ING a piacvezető, a
tőzsdei bevezetése miatt tavaly reflektorfénybe kerülő CIG Pannónia
pedig már az ötödik.
A
nem-életbiztosítási piacon kiemelt figyelmet élvező
gépjármű-biztosítások 2010 során 15 milliárd forinttal kevesebb
díjbevételt hoztak a biztosítóknak az egy évvel korábbinál, vagyis a
nem-életbiztosításokban tapasztalt visszaesés az autóbiztosításoknak (8
milliárd forint összegben a casco, 7 milliárd forint összegben pedig a
kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási konstrukcióknak) tudható be. A
kgfb-piacon a díjbevételek csökkenését a szerződésszám visszaesése,
illetve a biztosítók élénk versenye miatt bekövetkező átlagdíj-esés
egyaránt okozta.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
2011.02.24 09:40
Nincs már 3 millió autónk
Amint
arra a MABISZ-nál felhívják a figyelmet, a gépjármű-biztosítási piacra
az autófinanszírozás elhúzódó válsága is kedvezőtlenül hat. Sok ugyanis a
bedőlt hitel, emiatt vagy a gépjármű visszavétele, vagy a megszorult
adós egyszerű takarékossági szándéka következtében a
gépjármű-biztosítási szerződés könnyen "áldozatul esik".
A
biztosítási piac koncentrációja 2010-ben nem változott jelentősen: az
első öt biztosító díjbevétel szerinti piaci részesedése 66-ról 65%-ra
csökkent, a legnagyobb tíz biztosítóé pedig 86-ról 85%-ra.
Díjbevétel-növekmény tekintetében a CIG Pannónia zárta a legjobban az
évet, így a 13. helyről a 9.-re sikerült felkapaszkodnia a teljes
biztosítási piacot tekintve. A legrosszabbul a K&H Biztosító
teljesített, ugyanakkor az Union is jelentős díjbevétel-csökkenést
szenvedett el.
A
biztosítási piacot ugyanakkor továbbra is stabilan az Allianz vezeti,
az elmúlt éveknek megfelelően a Generali-Providencia a második, a dobogó
harmadik fokára pedig - ezúttal is az Aegonnal folytatott versenyben - a
Groupama Garancia került.
A
magyar biztosítási szektor aktuális jelenségeit és a várható
tendenciákat vitatják meg a piac legjelentősebb szereplői a Portfolio.hu
március 22-én megrendezésre kerülő Biztosítási Konferenciáján.
Jelentkezzen Ön is a rendezvényre!
A fél mezőnyt verte a Lidl filléres sajátmárkása: ezek a legbiztonságosabb biciklis sisakok 2024-ben
Meglepően jól teljesített a Lidl sajátmárkás kerékpáros sisakja egy nagy német teszten. Egy 50 ezres modell viszont elvérzett a próbákon.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Hat bérletet hirdetnek meg az új évadra a Nemzeti Filharmonikusok
- Komoly meglepetést okozott az oszakai állatkert vízilova
- BL-negyeddöntő: egygólos előnyben a Veszprém
- Érkezik az újabb alaptörvény-módosítás – a nap hírei
- Drámai helyzetbe kerültek a hollandok
- Saját fiát szúrta hasba a kialakult vita hevében