2021. január 26. kedd Vanda, Paula

Így úszhatod meg a náthát és influenzát idén ősszel, télen: filléres a védekezés


A tél közeledtével egyre inkább hajlamosak vagyunk begubózni: a szabadtéri programokat felváltja a kényelmes kanapé, a tévénézés, olvasás egy bögre forró csokoládé vagy tea mellett. Ha valaki otthon tölti az estéjét, érdemes sütik és csokik helyett nyers zöldséget és gyümölcsöt nassolnia, még akkor is, ha a nyári, kora őszi időszakhoz képest ilyenkor kicsit szűkül a szezonális zöldségek-gyümölcsök választéka. Sárgarépa, alma, körte, narancs vagy mandarin: ezekkel nem lőhetünk mellé, és ezeket majszolva megkímélhetjük magunkat egy komolyabb betegségtől is.

A hidegebb idő beköszöntével sokan hajlamosak begubózni és esténként inkább otthon, a kényelmes kanapén pihenni. Sokan vannak, akiknek munka után már edzeni sincs kedvük: kilépve a munkahelyről ugyanis már sötét van, akik tavasszal és nyáron, illetve kora ősszel még bringával jártak dolgozni, inkább tömegközlekedési eszközt választanak, vagy kocsiba pattannak.

Vagyis a legtöbb ember a téli hónapokban mozgásszegény életmódot él, és a szezonális zöldség-és gyümölcskínálat csökkenésével egyidejűleg kevesebb zöldséget és gyümölcsöt is eszik, mint nyáron. Pedig különösen a téli hónapokban van nagy szükségünk a megfelelő vitamin-és ásványianyag-bevitelre és az erős immunrendszerre! A téli időszakban ugyanis megnő a náthás megbetegedések száma, és kezdődik az influenza szezon is. Érdemes tehát becsempészni a szürke hétköznapokba némi testmozgást és gondoskodni a megfelelő vitaminpótlásról is.

Sütőtök, sárgarépa, cékla, savanyú káposzta, fejes káposzta, kelbimbó, fekete retek, sörretek, póréhagyma, lilahagyma, alma, körte, citrusfélék (például mandarin, narancs, kivi, citrom) mind- mind jó és elérhető, finom vitaminforrások. A vitaminoknál sokan csak a zöldségekre és a gyümölcsökre gondolnak, de érdemes tisztázni, hogy a B-vitaminok többsége például a húsokban, búzacsírában és a teljes értékű gabonákban található

- mondta a Pénzcentrumnak Erdélyi-Sipos Alíz, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének főtitkára, hozzátéve, nem megoldhatatlan feladat a napi 4 adag, vagyis kb. 400-500g zöldség és gyümölcs elfogyasztása, amit az új hazai táplálkozási ajánlás az OKOSTÁNYÉR® is javasol.

Mirelitet is fogyasszunk bátran!

Ha nincs kedvünk nyers zöldségekkel és gyümölcsökkel bíbelődni, nyugodtan vásároljunk gyorsfagyasztott készítményeket! Jó választás lehet a sóska, spenót, zöldbab, zöldborsó vagy akár bogyós gyümölcsök is. Ezekből krémleveseket, főzelékeket készíthetünk, de jól működnek köretként sült csirkemell, sült karaj vagy akár tarja mellett.

A szakszerűen fagyasztott és tárolt készítmények vitaminvesztesége minimális, ezért jól kiegészítik a frissen kapható idény zöldségek és gyümölcsök választékát

 - mondta a szakértő.

Ezekre a vitaminokra van leginkább szükségünk

Télen kiváló C-vitaminforrás például a savanyú káposzta, a narancs vagy a citrom. Ügyelni kell arra is, hogy ez a vitamin hő-, és fényérzékeny, a szakszerűtlen tárolás és helytelen konyhatechnológiai műveletek hatására nagy része elvész - figyelmeztetett a dietetikus. Épp ezért, ha a teát citrommal szeretnénk fogyasztani, lehetőleg ne a forró italba tegyük a frissen facsart citromlevet, különben vitaminpótlás szempontjából nem sokat fog érni.

A savanyú káposzta szintén gazdag C-vitaminban, és kifejezetten ízletes egy kis olíva olajjal vagy tökmagolajjal meglocsolva vacsorára például egy melegszendvics mellé. Tízóraira vagy uzsonnára pedig érdemes megenni egy nagyobb narancsot.

Az A-vitamin nemcsak a szem ideghártyájának működéséhez, hanem a bőr, a nyálkahártya épségéhez is szükséges, hiszen elégtelen bevitele szerepet játszhat légúti fertőzések, bőrkiszáradás, kialakulásában. Az A-vitamin előanyaga a béta-karotin, amelynek télen jó forrása például a sütőtök vagy a sárgarépa. Előbbit ráadásul sokféleképpen felhasználhatjuk a konyhában: a sütésen kívül jól működik édes vagy sós köretként, de levest is készíthetünk belőle, sőt, sütemények alapanyagként is alkalmazható.

Az E-vitamin antioxidáns hatása miatt kulcs eleme a szervezet szabadgyökök elleni védekező-rendszerének. Az antioxidánsoknak (C-, E-, A-vitamin) kifejezetten fontos szerepe van a betegségek elleni küzdelemben a meghűléses időszakban. E-vitamin szükségletünket fedezni tudjuk például mandula, dió, mogyoró, napraforgómag, búzacsíra, vagy avokádó étrendbe iktatásával. Természetesen a magokat sótlan formában ajánlott fogyasztani - mondta a szakértő. A mértékletesség itt is fontos a magas energiatartalmuk miatt. Jó, ha például az olajos magvakat gyümölcsökhöz, sajtokhoz kínáljuk.

Arra a kérdésre, hogy érdemes-e vitaminkészítményekkel és étrend-kiegészítőkkel pótolni a hiányzó vitaminokat, a dietetikus azt válaszolta, attól függően, hogy milyen hiánytünetek jelentkeznek, milyen okok állnak a háttérben érdemes eldönteni, hogy szükség van-e étrend-kiegészítőre.

Azonban ezek a készítmények nem helyettesítik az egészséges táplálkozást, illetve az adott termék esetén meg kell nézni az adagolási útmutatót, mert a túlzott mértékű bevitelnek nem lesznek előnyös hatásai

 - jegyezte meg Erdélyi-Sipos Alíz.

Összességében a megfelelő vitaminellátáshoz érdemes betartani azt a javaslatot, amely szerint naponta legalább 4 adag zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk, ezekből minél változatosabban és legalább 1 adag friss vagy nyers legyen. Egy adagnak számít egy közepes alma vagy narancs, illetve egy zöldborsófőzelékben vagy egy paradicsomos káposztában már két adagnyi zöldség is található.

A rakott kelkáposzta, sült hús sült almával, barna rizzsel vagy egy sütőtök krémleves, egy gesztenyével töltött pulyka párolt almával és körtével, gerslivel nemcsak finom, hanem vitaminokban, antioxidánsokban is gazdag.

Potom pénzből készíthetsz egészséges és finom ebédet, vacsorát

A vásárlók mindig találhatnak kedvükre való friss gyümölcsöket és zöldségeket, az év nagy részében elérhető déligyümölcsök, mint a banán, a narancs vagy a mandarin az őszi és téli hónapokban keresettebbek, mint az év többi részében. Igaz ez az almára és a körtére is, ráadásul ezeket igazán jó áron szerezhetjük be, hiszen most van a szezonjuk. Ugyancsak nagy népszerűségnek örvend a sütőtök és fejeskáposzta is

 - tudta meg a Pénzcentrum a Príma Online-tól. A cég azt is elárulta, a mirelit-zöldségek is keresettebbek az őszi és téli hónapokban, mint az év többi részében.

Ráadásul már ki sem kell tennünk a lábunkat a lakásból, anélkül is könnyen és gyorsan bevásárolhatunk, és így cipekednünk sem kell. Anyagilag is jól járunk, ugyanis egyszerre szerezhetünk be nagyobb mennyiséget mindenből. Viszont arra érdemes figyelni, hogyan is tároljuk otthon a különböző zöldségeket és gyümölcsöket.

A Good Housekeeping Institute (a GHI egy háztartástudománnyal foglalkozó intézet) szerint hiába néznek ki jól a gyümölcsöstálban az egymás mellé helyezett gyümölcsök, érdemes minden gyümölcsöt különböző tárolókban tartani, ugyanis az egyes zöldségek és gyümölcsök érési folyamata sokszor nem esik egybe, és az érés folyamán a banánból vagy őszibarackból például etiléngáz szabadulhat fel, amely a többi gyümölcsnél idő előtt beindítja az érést.

Ha nagy tételben vásárolunk krumplit, almát és vöröshagymát, a legideálisabb, ha a pincében tároljuk, vagy ha az nincs, megteszi a spájz is vagy az erkély. Utóbbi csak addig funkcionálhat élelmiszer-tároló helyiségként, amíg a hőmérséklet nem csökken 0 fok alá.

Kíváncsiak voltunk, mégis mennyibe kerülne a dietetikus által javasolt néhány étel elkészítése. Mutatjuk a recepteket és azt is, mennyiből jön ki elkészítésük (az árakat a Príma Online aktuális kínálatából gyűjtöttük):

Sütőtök krémleves tökmaggal és tökmagolajjal

4 adaghoz:

  • 60 dkg sütőtök (pucolva, kockázva) (A sütőtök kilója a Príma Online-ban 2018. november 21-én 129 forint)
  • 1 nagy fej vöröshagyma (Mi fél kilóval számoltunk, így 100 forintba kerül)
  • 20 dkg sárgarépa (Kilója november 21-én 259 forint, 20 dekagramm ára 52 forint)
  • 1 narancs facsart leve (a narancs kilója 289 forint, mi fél kilóval számoltunk, így marad tízóraira és uzsonnára is. Ára: 145 forint )
  • 7 dl zöldségleves vagy csirkehúsleves-alaplé, 1 darab leveskockából (239 forint a 6 kockát tartalmazó Vegeta leveskocka ára)
  • egy csipet só
  • egy csipet bors
  • 2 evőkanál tökmagolaj (elhagyható)
  • 1 marék tökmag ( A Mogyi hámozott nyers tökmag ára 399 forint)
  • 2,5 dl főzőtejszín (Az Oké! Főzőmester főzőtejszíne 229 forintba kerül november 21-én a Príma Online-ban)

Elkészítés:

  • A tököt meghámozzuk és kis darabokra vágjuk.
  • A hagymát felaprítjuk, a megtisztított sárgarépát felszeleteljük.
  • Az előkészített zöldségeket a felforrósított olajon vagy vajon pároljuk egy pár percig, majd felöntjük az alaplével és a narancslével, sóval, borssal ízesítjük, majd hozzákeverjük a tejszínt is. Felforraljuk, majd körülbelül 20-30 percig főzzük.
  • Míg a leves fő, a tökmagot teflonedényben, zsiradék hozzáadása nélkül megpirítjuk.
  • A levest pirított tökmaggal és egy kevés tökmagolajjal meglocsolva tálaljuk.

Ha nincs otthon a szükséges zöldségekből, és venni kell tejszínt és leveskockát is, akkor 1293 forintot hagynánk a hozzávalókra a Príma webshopján keresztül. Ez azt jelenti, hogy egy adag ára kijön mindössze 323 forintból.

Sült csirkemell, mozzarellával és sült almával

Hozzávalók:

50 dkg csirkemell (Egy kiló csirkemell filé ára november 21-én 1690 forint, mivel fél kilóra van szükségünk, azt 845 forintból megúszhatjuk.)

100 gramm mozzarella (A Szarvasi mini mozzarella ára november 21-én a Príma Online-ban 299 forint.)

egy csipet só

egy csipet bors

2 evőkanál olívaolaj

6 nagy alma (November 21-én 28 százalékkal olcsóbban, 199 forintért kaphatjuk meg a Golden alma kilóját. Igaz, hogy csak pár darabra van szükség, de a gyümölcs jó lehet tízóraira vagy uzsonnára is.)

2 teáskanál fahéj (Ha nem lenne otthon, 59 forintért vásárolhatunk 20 grammot.)

barna rizs (25-30 perc alatt elkészül a főzőtasakos barnarizs, aminek ára 199 forint november 21-én a Príma Online-ban. A dobozban két adag rizs található, vagyis egy másik vacsorához is megvan a köret.)

Elkészítés:

  • A rizst feltesszük főni.
  • A csirkemelleket vékony szeletekre vágjuk, mindkét oldalukat sózzuk, borsozzuk, majd egy tűzálló tálba fektetjük.
  • A mozzarellát lecsepegtetetjük, vékonyan felszeleteljük, majd a csirkemellekre helyezzük.
  • 200 fokos sütőben sütjük 25-30 percen keresztül (Nem baj, ha a sajt kicsit megbarnul)
  • Amíg a hús készül, elkészítjük az almákat: felszeleteljük, a magházat eltávolítjuk, majd a szeleteket megszórjuk egy csipet fahéjjal, esetleg néhány csepp mézet csurgatunk a szeletekre, és a sütőbe helyezzük. Nagyjából 10-15 perc alatt megsül a gyümölcs.

Az étel ekészítése 1601 forintba kerül abban az esetben, ha minden hozzávalót be kell szerezni az elkészítéséhez. Vagyis egy adag elkészítése kijön mindössze 400 forintból.

Támogatott tartalom
A cikk megjelenését a Príma Online támogatta.
Hozzászólások száma: 1 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS


Private Investor Day 2021

Mibe fektessünk 2021-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked