Több termékét is visszahívja a SINSAY minőségbiztonsági okok miatt. Mutatjuk, mi a teendő.
Már 2014 júniusa óta új szabályok vonatkoznak az internetes kereskedőkre, de még mindig több webáruház nem alkalmazza a fogyasztóknak kedvezőbb, őket jobban védő szabályokat. Ezek egyike volt a Játékvár.hu Kft, amely tisztességtelen szerződési feltételeket alkalmazott a fogyasztókkal szemben - ezt állapította meg a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) által indított perben.
Így például, a kétéves határidővel szemben csak hat hónapon belül fogadott el fogyasztói panaszt a termék hibája miatt. Ahhoz pedig, hogy a fogyasztó meggondolhassa magát tizennégy napon belül, megkövetelte az eredeti csomagolás meglétét. Ezt viszont nem lehet megtenni és több más szerződési feltétel is jogszabályba ütközött -írja közleményében a FEOSZ.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége folyamatosan figyelemmel kíséri a fogyasztókkal szemben alkalmazott általános szerződési feltételeket, különös tekintettel az e-kereskedelem területére.
1. A Játékvár.hu Kft. által üzemeltetett internetes oldal esetében például azzal szembesült, hogy a webáruház olyan jogszabályra hivatkozik, ami már rég nem érvényes,. Másrészt törvénybe ütköző módon lerövidítette azt a határidőt, amely alatt a fogyasztó ingyenes javítást vagy például cserét kérhet a hibás termék miatt, és ezt két év helyett mindössze hat hónapban állapította meg.
2. Szintén egyik típushiba volt, amire érdemes ügyelni egyébként is az internetes vásárlásnál, miszerint a webáruház megkövetelte a tizennégy napos indokolás nélküli elállás esetén, hogy a termék bontatlan vagy ugyan bontott állapotban, de utóbbi esetben is annak csomagolásával együtt érkezzen vissza a webáruházhoz. Ilyen feltételeket azonban nem lehet kikötn i- írják!
A tizennégy napos meggondolás lehetősége esetén a fogyasztónak vissza kell ugyanis kapnia a teljes általa kifizetett összeget, és ezt nem lehet attól függővé tenni, hogy az eredeti csomagolás megvan-e vagy épp azt a fogyasztó visszaküldi-e. Nagyon szűk körben veszíti el ugyanis csak a fogyasztó az indokolás nélküli elállási jogát a csomagolás felbontását követően, így például akkor, ha egészségvédelmi vagy higiéniai okok miatt felbontás után az árucikk már nem küldhető vissza, vagy ha olyan CD- vagy DVD-lemezről volt szó, amelyen kép-, hang- vagy filmfelvétel volt.
3. Szintén érdemes azt is ellenőrizniük a fogyasztóknak, hogy ha a termék átvételétől számított tizennégy napon belül meggondolják magukat és visszaküldik a terméket, akkor milyen határidőben vállalja a webáruház a teljes kifizetett összeg megtérítését. A perbevont cég például csak harminc napon belül térítette meg a fogyasztók számára ezeket az összegeket. Holott ennek meg kell történnie haladéktalanul, de legkésőbb tizennégy napon belül, az elállásról történő tudomásszerzésétől számítva.
4. Legyenek tisztában a fogyasztók emellett azzal is, hogy ha éltek az őket megillető, tizennégy napos indokolás nélküli elállási joggal, akkor nem lehet levonni a megtérítendő összegből az eredeti kiszállítás díját!
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A szóban forgó webáruház pont ezt tette, csak és kizárólag a termék vételárát fizette vissza a fogyasztóknak, azonban nem csak ezt kell megtéríteni, hanem, ha például a vételár mellett még kifizettek további 5.000 Ft-ot a kiszállításra, akkor ez utóbbi összeget is meg kell kapniuk!
Többek között a fenti általános szerződési feltételekről állapította meg a Fővárosi Törvényszék először az elsőfokú ítéletében, majd pedig a Fővárosi Ítélőtábla immár a másodfokú jogerős ítéletében, hogy azok érvénytelenek és tisztességtelenek a kikötések nyilvánosságra hozójával szerződő valamennyi félre kiterjedő hatállyal.
Így megállapította, hogy tisztességtelen az a kikötés:
- ami már nem hatályos jogszabályra hivatkozik,
- ami a szavatossági idő időtartamát hat hónapban állapítja meg a jogszabályban előírt 2 évhez képest,
- ami megköveteli, hogy elállás esetén a termék bontatlan, vagy bontott állapotban érkezzen vissza a webáruházhoz, de annak csomagolásával együtt,
- ami kimondja, hogy a postán vagy futárszolgálattal visszaküldött termékek vételárát, legkésőbb az Eladóhoz való megérkezést követő 30 napon belül utalják vissza, holott a jogszabály előírja, hogy a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül köteles ezt megtenni,
- ami szerint a visszatérítés nem vonatkozik a termék vásárló részére történő kiszállítási költségekre, pedig a jogszabály egyértelműen fogalmaz: a vállalkozás visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.
Összefoglalva, internetes vásárlás esetén a fogyasztókat megilleti a termék kézhezvételétől számítva 14 napig gyakorolható indokolás nélküli elállási jog. Ennek gyakorlása során a termék visszaküldésének költsége terheli a fogyasztót, a megrendeléskor kifizetett teljes összeg (vételár, szállítási költség) pedig visszajár a számára. Egyúttal, nem lehet az eredeti csomagolás meglétéhez, mint többletfeltételhez kötni általánosságban a kifizetést (erre csak nagyon szűk körben van lehetőség, például a felbontott egészségvédelmi, higiéniai termékeknél, és a felbontott, kép-, hang- vagy filmfelvételt tartalmazó CD- vagy DVD-lemezeknél).
A bíróság arra is kötelezte a céget, hogy saját költségén közlemény közzétételéről gondoskodjon a jogsértés tényét megállapító ítélet tartalmáról saját honlapján 45 napon keresztül.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Mennyire ismered a lakás-előtakarékossági lehetőségeket?
Mire fordítanád szívesen a lakás-előtakarékossági szerződésed?
-
A digitalizáció és az együttműködés lehet a KKV-k túlélésének egyik kulcsa 2025-ben
A Billingo kollaborációs programmal hívja fel a figyelmet a vállalkozói összefogás előnyeire.
-
Mire használnád a lakástakarék-megtakarításodat?
Milyen szempontok fontosak egy megtakarítás kiválasztásánál?
-
Karácsonyi bevásárlás? Nézzük, milyen akciók lesznek a Lidlben
Az áruházlánc akciós kínálata az ünnepi menüre fókuszál.
-
Így védheted ki a legdurvább pénzügyi átveréseket: az OTP Bank szakértője válaszol
Bényi Mónikát, a Csaláskezelési osztály vezetőjét kérdeztük.
-
Felújítanál vagy vásárolnál a lakástakarékodból?
Mire költenéd a lakásszámládat?
-
Végre fellélegezhetnek a kisvállalkozók? Ez vár rájuk 2025-ben
Az OTP Bank elemzői mérsékelt javulást várnak.
-
Netes vásárlásokhoz is tökéletes választás a Mastercard Gold betéti kártya (x)
Akár online vennénk koncertjegyet karácsonyi meglepetésként, akár egy hagyományos boltban szereznénk be az ajándékokat, a Mastercard Gold betéti kártya mindkét esetben kéznél van.
-
Az ASUS újdonsága tökéletes üzleti partnered lesz (x)
A munkaerőpiac digitalizációjának gyors ütemében a mesterséges intelligencia megjelenése új korszakot nyitott.