Csak részben függ attól, hogy túlfizetettnek, vagy éppen alulfizetettnek ítélünk-e egy szakmát, hogy mennyi a havi bér.
Tavaly 7 százalékkal nőttek a reálkeresetek, ennek köszönhetően pedig egyre többet vásárolunk. Ebből viszont nemcsak ők részesültek, a tartós fogyasztási cikkekre ugyanis még ennél is többet költöttünk - írja a Blokkk.com.
A pénztárcát nem csak a boltban nyitogatja a vásárló, hanem a szolgáltatóhelyek széles körében is. A bolti vásárlás mellett sok másra, például utazásra, vendéglőzésre, mozira, lakásrezsire, lakáskarbantartásra, egészségügyre, oktatásra is költenek a háztartások. 2016-ban összesen 17 ezer milliárd forintot adtak ki a családok fogyasztási céllal, ami 5 százalékkal nagyobb költekezést jelent az előző évhez képest (ennek az összegnek része a bolti kiskereskedelem is). A reálkeresetek (egy főre vetítve) több mint 7 százalékkal nőttek 2016-ban, tehát volt miből többet költeni.
Három év alatt azért nagyot húzott a költekezés
Évtizedes léptékben nézve 2016-ban kapaszkodott ki abból a gödörből a családi költekezés, amibe az elmúlt tíz év első felében belepottyant. A 2006-os esztendőt követően ugyanis lefelé csúszott a háztartások fogyasztási célú kiadásainak változását jelző mutató, ráadásul nem is keveset, mivel összességében 10 százaléknál többet is esett. Végül azonban az elmúlt három évben - 2014-2016 között - a költekezés nagy lendülete nyomán sikerült 10 százalék feletti növekedést elkönyvelni, amivel ki is kászálódott a családi vásárlás az amúgy nem is olyan csekély hullámvölgyből.
2016-ban ráadásul a háztartások fogyasztási kiadásai nagyobb ütemben is nőttek, mint a bolti kiskereskedelem, ami azt jelenti, hogy a vásárlók más területeken nagyobb sebességgel emelték a kiadásaikat. Kedvező a családi költekezés mérlegében, hogy a tartós, nagyobb értékű termékek vásárlása jóval átlag felett bővült 2016-ban, 8 százaléknál nagyobb ütemben. A tartós jellegű termékek vásárlására fordított összeg túllépte az ezeregyszáz milliárd forintot.
A háztartások fogyasztási célú kiadásai 2016-ban az egyébként szerény, 2 százalékos GDP növekedéshez a legnagyobb mértékben járultak hozzá. A bolti kiskereskedelem, a szálláshelyszolgáltatás és a vendéglátás 0,6 százalékot tett ehhez, ugyanannyit, mint a mezőgazdaság, míg például a feldolgozóipar csak 0,2 százalékot, de az információs, kommunikációs tevékenység is ezzel a két tizeddel tolta felfelé a GDP-t.
Hallottál már a "6-tól 1-ig" módszerről? Az élelmiszerboltok ellensége: őrült sokat spórolhatsz vele
A séf korábban sokat költött élelmiszerekre, de ez a módszer jelentős változást hozott az életében.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így vásárolj 50 százalékkal olcsóbban az ALDI-ban: itt az ételpazarlás vége
Az ALDI Magyarország kiterjesztette élelmiszermentési programját.
- Figyelem, már csak egy napjuk maradt a SZÉP-kártyásoknak
- Jön a veszélyes óraátállítás – de most van egy jó hírünk
- A héten még kell a télikabát, de péntektől már újra tavasz lesz - időjárás-jelentés
- Imre Bence: ez egy újabb lépcsőfok a magyar kézilabdának
- Jelentősen átalakítja a szülészeteket a kormány - a nap hírei
- Telt ház előtt játszik a magyar fociválogatott pénteken