8 °C Budapest

Hódít a készpénzmentes fizetés, de a sárga csekk még tartja magát

2015. március 26. 16:36

A magyar fogyasztók körében továbbra is népszerűek az elektronikus fizetési formák: mára a felnőtt városi lakosság 93 százaléka rendelkezik bankkártyával, többségük nem csak készpénzfelvételre, hanem vásárlásra is használja a plasztikot (82%), és egyre gyakoribb az online fizetés is (44%). Bár a közüzemi számlák rendezésénél továbbra is közkedvelt a sárga csekk, kezdenek teret nyerni a készpénzmentes fizetési módok is, köztük a csoportos beszedés (29%), az online átutalás (16%) és az egyéb, elektronikus számlafizetési felületek, applikációk (6%).

A bankkártya-használat ma már teljesen általános, a felnőtt városi lakosság 93 százalékának van plasztikja, többnyire csak a nyugdíjasok és a munkanélküliek mondanak le a kártya nyújtotta előnyökről - derül ki a MasterCard kutatásából. A megkérdezettek majdnem fele hetente legalább egy alkalommal használja a bankkártyát (42%), 82 százalékuk pedig nem csak készpénzfelvételre, hanem fizetésre is, emellett egyre népszerűbbek az érintőkártyák.

Bár a fogyasztók döntő többsége igényelte bankjától az ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét (78%), nem nőtt a készpénzfelvételek gyakorisága. Ugyan láthatunk még példát arra, hogy a kártyával rendelkezők egy összegben veszik fel az egész havi bevételüket, ez leginkább már csak a nyugdíjasokra (46%) és a kisebb települések lakóira (46%) jellemző. Rohamosan terjednek ugyanakkor az innovatív fizetési módok:

2014-ben a kártyabirtokosok 44%-a vett valamit a világhálón, ez 6 százalékos növekedést mutat az azt megelőző évhez képest, és a közüzemi szolgáltatások esetében is nőtt a csoportos beszedés (29%), az online átutalások (16%) és az egyéb, elektronikus számlafizetési felületek és applikációk (6%) használatának aránya.

A kutatás számai azt mutatják, hogy a fogyasztói szokásokat nagymértékben átrendezte az érintőkártyák megjelenése. Az egy érintéssel fizetők lényegesen gyakrabban vásárolnak bankkártyával, mint az ilyen funkcióval nem ellátott kártyák birtokosai : 38 százalékuk hetente többször vagy minden nap használja a plasztikot. Ennek eredményeként 2014 harmadik negyedévében a hazai, csaknem 86 millió bankkártyás fizetési tranzakcióból már minden hatodik (15%) volt egyérintéses, ami az előző negyedévhez képest 30%-os növekedést jelent mind a fizetések darabszámát, mind összértékét tekintve[2].

Úgy látjuk, a magyar kártyabirtokosok egyre nyitottabbak az innovatív, magasabb kényelmet és jobb vásárlási élményt adó technológiákra. Az elmúlt időszakban a legnagyobb áttörés az érintőkártyák használatában volt megfigyelhető: tavaly megduplázódott a számuk, így ma már tízből négy plasztik alkalmas ilyen fizetésre. A kutatásunkból kiderül, hogy a fizetés egyszerűsége, kényelme és gyorsasága miatt szeretik a felhasználók ezeket a kártyákat, és véleményem szerint éppen ezek az előnyök győzik majd meg őket arról, hogy érdemes a még innovatívabb fizetési megoldásokat is kipróbálni és használni, mint például a Magyarországon még újdonságnak számító mobilfizetést

- mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Az új fizetési módok elterjedését segíti az is, hogy ma már a kártyabirtokosok 61 százaléka rendelkezik okostelefonnal, a 18 év feletti diákok körében 84 százalékos ez az arány. A legnagyobb online vásárlók a diákok, de a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, a vállalkozók és a budapestiek körében is hódítanak a webshopok.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A megvásárolt termékek és szolgáltatások toplistáját a repülőjegyek és az utazással összefüggő egyéb kiadások vezetik (36%), de szorosan mögöttük következnek a könyvek (34%), az elektronikai eszközök (33%), és 2013-hoz képest most előretörtek a mozi-, koncert- és színházjegyek is.

A kutatás szerint online vásárláskor a legnagyobb motiváló tényező az azonnali árengedmény, valamint az ingyenes házhozszállítás. Tízből hét internetes vásárló fizetne szívesebben bankkártyával a futárnak, ha lenne erre lehetőség, hogy ne kelljen mindig odafigyelni arra, hogy legyen elég készpénz a háznál.

A mobilbankolás terén azonban még várat magára az áttörés: bár egyre több ember rendelkezik okostelefonnal és mobilbankos hozzáféréssel, csupán minden ötödik ember használja azt. Leginkább a vállalkozók, cégtulajdonosok élnek a banki applikációk nyújtotta lehetőségekkel, közülük ugyanis 10-ből 3 szokott így fizetni. Akik rendelkeznek mobilbankos hozzáféréssel, de mégsem használják, a mellőzés legfőbb okaként azt hozták fel, hogy feleslegesnek tartják, vagy megelégszenek az online vagy személyes ügyintézés lehetőségével. A hozzáféréssel nem rendelkezők nagy részét, majdnem kétharmadát (63%) nem is érdekli ez a lehetőség.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 13:12
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem