Mélyebben kell idén a zsebükbe nyúlniuk azoknak a vásárlóknak, akik 2012-ben is az ilyenkor hagyományosnak számító élelmiszerek fogyasztásával (sonka, tojás csokinyuszi) szeretnék ünnepelni a Húsvétot. A tojás ugyanis elképesztő mértékben drágult húsvét előtt és kisebb mértékben ugyan, de emelkedett a csokoládéféleségek ára is. Sonkát viszont ugyanolyan áron vásárolhatunk, mint tavaly.
Reménykedve várják a hazai kereskedők a Húsvétot. Ilyenkor ugyanis mindig fellendül a forgalmuk. Sőt. A karácsony és az őszi iskolakezdés után ez a harmadik legfontosabb időszak számukra, hiszen a kiskereskedelmi ágazat összbevétel ilyenkor 35-40 milliárd forinttal nő meg az év első két hónapjához képest.
Az idei húsvéti szezon legnagyobb kérdése ugyanakkor az, vajon lesz-e ekkora növekedés, azaz lesz-e elegendő vevő. Az átlagfogyasztó pénztárcája ugyanis a kedvezőtlen gazdasági körülmények miatt sokat vékonyodott, miközben az árak emelkedtek.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség adatai szerint csak az év első két hónapjában átlagosan 5-6 százalékkal kell többet fizetni a termékek java részéért, mint az előző év hasonló időszakában. Például a sertéshús ára 10, a cukor, továbbá a csokoládéféleségek ára pedig közel 20 százalékkal emelkedett.
Olcsó sonkának híg a leve
A drágulás szerencsére a húsvéti sonkát vásárlók nem érzik. Ez a termék ugyanis a Húszövetség adatai szerint a tavalyi árakon, azaz kilónként 900 és 3 ezer forint közötti összegért vásárolható meg. Persze akadnak a piacon ennél olcsóbb, kilónként 600-700 forintba kerülő sonkafélék is, ám ezek minősége már sokszor nem tökéletes.
A válság miatt a fogyasztók kevesebb húst tudnak venni és az olcsóbb termékeket keresik. Igaz, hogy a sertéstartók és a vágóhidak költségei is nőttek ugyan az elmúlt hónapokban, ám a drágulást a gyérebb fogyasztói érdeklődés miatt nem tudják áthárítani a vevőkre. Ezért nem drágul idén a húsvéti sonka sem. Így talán e termékből idén is elfogyhat úgy 6-6,5 ezer tonna.
Csokinyuszi, te drága
Ezzel azonban vége is a jó híreknek. A csokinyuszik idén ugyanis többe kerülnek, mint tavaly, méghozzá kilónként úgy 130 forinttal. Ennek oka, hogy bevezetésre került a népegészségügyi termékadó, amely 10-15 százalékos drágulást okozott. Az édességgyártók attól tartanak, hogy a drágulás miatt körülbelül 10 százalékkal kevesebb fogy majd a húsvéti édességekből.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A csokinyulszik minőségét illetően nem túl rózsás a helyzet. A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) 18 különféle csokinyuszit tesztelt. A tesztben 40 és 100 gramm közötti termékeket vizsgáltak a csomagoláson feltüntetett és a főbb fogyasztóvédelmi információk alapján. A vizsgálat során nem találtak olyan terméket, amely minden, az általunk felállított feltételeknek teljesen megfelelt volna. Például minden nyuszi tartalmazott adalékanyagot.
A TVE szerint a különböző összetételű csokoládényulak ára igen széles skálán mozog. A legolcsóbb mindössze ezer forint kilónként, de ennek a tízszereséért is lehet bioterméket kapni. Az átlagár 5 ezer forint körül alakul kilónként. Az olcsóbb termékek legnagyobb hátránya, hogy nem kizárólag kakaóból készülnek, hanem kakaós tej-, ritkábban étbevonó masszából, amelyek táplálkozásbiológiai értéke kisebb, mint a csokoládéé.
Luxus cikk a pirostojás?
A végére hagytuk a legrosszabb hírt. A Húsvétkor amúgy i dráguló tojás ára az elmúlt hetekben robbanásszerűen nőtt és nem csak Magyarországon. Az Európai Unióban A statisztikák szerint átlagosan 55 százalékkal nőttek az árak a 2011-hez képest. A Baromfi terméktanács tájékoztatása szerint a budapesti piaci árak mintegy 72,41 százalékkal nőttek (29 forintról 50 forintra), a vidékiek pedig 69,16 százalékkal (26,75 forintról 45,25 forintra) emelkedtek. Legkisebb változás az áruházlánci árakban következett be, itt az árak 14,13 százalékkal, 36,87 forintról 42,08 forintra emelkedtek.
A drágulást egy uniós állatvédelmi szabály okozta, amely értelmében nagyobb teret és másfajta ketreceket kell biztosítani a tojótyúkok számára. Az átalakítás többletköltségét a gazdák jelentékeny része nem tudta kigazdálkodni, így a termelés 10-15 százalékkal csökkent. A spórolni vágyó hölgyek tehát idén akkor döntenek jól, ha nem festett főtt tojással, hanem csokitojással jutalmazzák meg locsolóikat.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








