Lehetőleg csak akkor vásároljunk szeretteinknek ruhaneműt ajándékba, ha biztosak vagyunk a méretekben, és abban, hogy tetszeni fog - tanácsolja a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete.
A hatályos jogszabályok szerint a forgalmazónak nem kötelessége visszafizetni a vételárat, vagy megengedni a levásárlást pusztán azért, mert a vásárolt termék nem tetszik, vagy méretében nem megfelelő.
Ha ragaszkodunk ehhez a lehetőséghez, kérdezzük meg az üzletben a vásárláskor, hogy adott esetben biztosítják-e ezt számunkra, a nyilatkozatot foglaltassuk írásba, vagy vezettessük rá a blokkra, hogy később sikerrel hivatkozhassunk rá. A forgalmazó erre nem kötelezhető, de mi sem vagyunk kötelesek vásárolni.
1.) Mire érdemes különös figyelmet fordítani
Az egyik leggyakoribb ajándéktípus a ruházati termék. Fogyasztási cikkek roppant széles körét foglalja magában a fogalom, a fehérneműktől az utcai ruhadarabokon át a cipőkkel, táskákkal és egyéb kiegészítőkkel bezárólag.
Általában komoly fejtörést okoz az ilyen ajándék kiválasztása, hiszen igen jól kell ismernünk a célszemély ízlését és méreteit egyaránt, és még a legnagyobb gondosság ellenére is megesik, hogy az ajándék nem megfelelő méretű, vagy egyszerűen nem tetszik, esetleg rövid idő alatt tönkremegy.
A kiválasztásnál vegyük számításba, hogy a méretezés még azonos gyártók esetében sem tekinthető szentírásnak. A hagyományos konfekció méreteket sem szabad túlzottan komolyan venni, mert meglepően nagy eltérések mutatkozhatnak az azonos számozású, de eltérő gyártójú termékek méretei között. Ha nem vagyunk biztosak a döntésünkben, inkább ne vásároljuk meg a ruhát, mert a forgalmazó nem köteles pusztán ezért cserélni, vagy a vételárat visszafizetni.
Fontos tudni, hogy nincs jogszabály, amely arra kötelezné a forgalmazót, hogy hibátlan terméket visszavegyen, vagy kicseréljen. Amennyiben a hibás teljesítés esete nem áll fenn, a szavatossági igények érvényesítés fogalmilag kizárt. Az a tény önmagában még nem alapozza meg az igényünket, hogy korábban a forgalmazó hasonló esetben már tett engedményt a fogyasztók irányába. Ez csupán az üzletpolitika része, és ha nem vállal erre írásban kötelezettséget, sem hatósági, sem bírósági úton nem kötelezhető cserére/vételár visszatérítésre.
A ruházatit termékekben szinte kivétel nélkül megtalálható a szabványoknak megfelelő bevarrt címke, cipők esetében mellékelt tájékoztató, mely a tisztítás és ápolás megfelelő módjára hívja fel a fogyasztó figyelmét. Ha ezeket az előírásokat betartottuk, és ennek ellenére a termék meghibásodik, jogosan követelhetjük az alább ismertetett szavatossági jogaink teljesítését.
2.) Cipővásárlás
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A ruházati termékek területén a fogyasztói panaszok legnagyobb szeletét a cipőkkel kapcsolatos ügyek alkotják. Olyan termékekről van szó, melyek mindennapi használatnak vannak kitéve, egyaránt meg kell birkózniuk az időjárás viszontagságaival, a lábak és viselési szokások sokféleségével, sportcipők esetében pedig az extrém mozgásból eredő terheléssel is.
Ha nem rendeltetésszerű használat miatt a lábbeli tönkre megy, az általános szakértői gyakorlat azt szokta megállapítani, hogy a fogyasztó nem megfelelően ápolta a lábbelit, vagy nem a lábtípusának megfelelő terméket választott. Meg kell jegyezni, hogy új cipők esetén - sportolásra használt lábbeliknél különösen - gyakran előfordul, hogy eleinte töri a lábat még a gondosan kiválasztott darab is, ez általában nem számít minőségi kifogást megalapozó hibának. Ellenben ha ez a jelenség folyamatosan fennáll (nem "törik be a lábbeli"), könnyen lehet, hogy a cipő nem illik a lábra.
3.) Hibás termékek
Ruházati termékre kifejezetten jogszabályi előíráson alapuló kötelező jótállás nem vonatkozik. Ennek következtében a forgalmazó hibás teljesítésével kapcsolatban a Polgári Törvénykönyv szavatosságra vonatkozó szabályait kell alkalmazni. E szabályok lényege, hogy fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt. A felek ettől eltérő megállapodása semmis. Ez a szabály a fogyasztó számára azt jelenti, hogy a vásárlást követő hat hónapon belül neki nem kell külön bizonyítania, hogy a termék eredendően hibás, a forgalmazónak kell bizonyítania, hogy a fogyasztó ezen állítása nem helytálló, és a nem rendeltetésszerű használat vezetett a termék meghibásodásához.
Amennyiben ezt nem tudja független szakértővel bizonyítani, köteles a terméket kijavítani, adott esetben cserélni, végső soron a vételárat visszafizetni. A kicserélést a fogyasztó csak akkor kérheti, ha a hiba kijavítása nem lehetséges, azt a forgalmazó nem vállalja, illetve a dolog természetéből kifolyólag javításra nincs lehetőség, és a javításhoz képest nem járna aránytalan többletköltséggel. A kicserélés azt jelenti, hogy a forgalmazó ugyanolyan új terméket köteles szolgáltatni.
4.) Speciális kérdéskör: Nincs levásárlás!
A hatályos jogszabályok nem tesznek említést a fogyasztó és forgalmazó közötti, hibás teljesítésen alapuló vitás ügy ily módon történő rendezéséről. Ez persze nem jelenti azt, hogy a felek nem is állapodhatnak meg így, erre azonban a fogyasztó nem kötelezhető. Ebből következik, hogy a karácsonyi időszak után visszavitt, egyébként hibátlan termék esetében lehetővé tett levásárlást tekintsük fogyasztóbarát gesztusnak.
Ha mindenképpen ragaszkodunk a későbbi csere lehetőségéhez, próbáljuk meg elérni, hogy ennek lehetőségét a számlán vagy nyugtán a forgalmazó írásba adja. A szóban tett ígéret ugyanis nem mindig célravezető. Természetesen egy ilyen vállalásra egyetlen forgalmazó sem köteles.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Ukrán erőműveket támadtak az oroszok, miközben Lavrov a biztonsági garanciákról beszélt
- Fábián László: nem elérhetetlen cél a kétszáz fős magyar csapat a párizsi olimpián
- Félhavi eső szakadt több hazai térségre
- Áprilistól nem vizsgálják, sért-e szankciót Észak-Korea
- Bondár a nyolcaddöntőig jutott Mexikóban
- Ha valamire, hát az eladásokra nem panaszkodhat a Volkswagen