A magyar háztartások alkalmazkodtak a válsághoz az utóbbi egy-másfél év során. Akik kezdetben csak ruházkodáson és utazáson igyekeztek spórolni, később már az élelmiszerek és az alapvető háztartási termékek területén is visszafogták a költekezést. Valószínű tehát, hogy a válság múltával sem tér vissza a korábbi "vásárlási láz".
A fogyasztók hozzászoktak ahhoz, hogy visszafogják a költekezéseiket. 2009-ig elsősorban mennyiségi csökkenés volt tapasztalható, míg a második félévben a mennyiségi csökkenés mellé minőségi esés is társult - derült ki a GfK piackutató intézet legfrissebb kutatásaiból. A piaci adatokból kiderült, hogy - a világ nagy részéhez hasonlóan - 2009 első félévében volt a magyar háztartások életében is mélypont, úgy a fogyasztói bizalom, mint a fogyasztási hajlandóság tekintetében. Azóta némi javulás volt tapasztalható, ám a korábbiakhoz képest alacsony szintű stagnálás tapasztalható. Nem valószínű tehát, hogy visszatér a korábbi magasabb fogyasztási hajlandóság, pusztán azért, mert újra javulni kezd az életszínvonal.
A Gfk számadataiból kiderült, hogy jelentősen növekedett az akciós termékek iránti kereslet: tízből 4 termék promócióban került megvásárlásra, míg élelmiszernél ez az arány 30 százalék. Az akciós értékesítés aránya minden szegmensben emelkedett. A házon kívüli étkezések aránya csökkent, ezért az otthoni sütés-főzéshez kapcsolódó termékek vásárlása jelentősebb lett. Nem spórolunk viszont a háziállatokon, a rájuk szánt összeg nem változott.
A kérdőívek eredményei rávilágítottak, hogy a magyarok fele úgy érzi, már az élelmiszeren is kell spórolni. Szintén jelentős azok aránya, akik minőségileg nem, mennyiségileg annál inkább csökkentették a fogyasztásukat. Csökkent a nagybevásárlások gyakorisága: "többször kis mennyiséget vásárolva kordában tudjuk tartani a fogyasztásunkat." A fogyasztók gyakrabban keresik az olcsóbb termékeket, de nem feltétlenül választják a nagy mennyiségű kiszereléseket és az összecsomagolt, "kapcsolt" termékeket.
A kutatóintézet feltételezése szerint a kevesebb fogyasztás a pazarlás csökkenésével járt együtt, ez is erősíti azt a feltételezést, hogy a korábbi életszínvonal visszatérésével nem feltétlenül tér vissza a vásárlás korábbi szintje. Ebben az értelemben a fogyasztás a gazdasági válság előtt túlhajszolt ütemű volt.
Nagyon fájni fog, ha egyszer ki kell józanodni az árrésstopból: érik a katasztrófa a hazai boltokban
Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








