A magyar háztartások alkalmazkodtak a válsághoz az utóbbi egy-másfél év során. Akik kezdetben csak ruházkodáson és utazáson igyekeztek spórolni, később már az élelmiszerek és az alapvető háztartási termékek területén is visszafogták a költekezést. Valószínű tehát, hogy a válság múltával sem tér vissza a korábbi "vásárlási láz".
A fogyasztók hozzászoktak ahhoz, hogy visszafogják a költekezéseiket. 2009-ig elsősorban mennyiségi csökkenés volt tapasztalható, míg a második félévben a mennyiségi csökkenés mellé minőségi esés is társult - derült ki a GfK piackutató intézet legfrissebb kutatásaiból. A piaci adatokból kiderült, hogy - a világ nagy részéhez hasonlóan - 2009 első félévében volt a magyar háztartások életében is mélypont, úgy a fogyasztói bizalom, mint a fogyasztási hajlandóság tekintetében. Azóta némi javulás volt tapasztalható, ám a korábbiakhoz képest alacsony szintű stagnálás tapasztalható. Nem valószínű tehát, hogy visszatér a korábbi magasabb fogyasztási hajlandóság, pusztán azért, mert újra javulni kezd az életszínvonal.
A Gfk számadataiból kiderült, hogy jelentősen növekedett az akciós termékek iránti kereslet: tízből 4 termék promócióban került megvásárlásra, míg élelmiszernél ez az arány 30 százalék. Az akciós értékesítés aránya minden szegmensben emelkedett. A házon kívüli étkezések aránya csökkent, ezért az otthoni sütés-főzéshez kapcsolódó termékek vásárlása jelentősebb lett. Nem spórolunk viszont a háziállatokon, a rájuk szánt összeg nem változott.
A kérdőívek eredményei rávilágítottak, hogy a magyarok fele úgy érzi, már az élelmiszeren is kell spórolni. Szintén jelentős azok aránya, akik minőségileg nem, mennyiségileg annál inkább csökkentették a fogyasztásukat. Csökkent a nagybevásárlások gyakorisága: "többször kis mennyiséget vásárolva kordában tudjuk tartani a fogyasztásunkat." A fogyasztók gyakrabban keresik az olcsóbb termékeket, de nem feltétlenül választják a nagy mennyiségű kiszereléseket és az összecsomagolt, "kapcsolt" termékeket.
A kutatóintézet feltételezése szerint a kevesebb fogyasztás a pazarlás csökkenésével járt együtt, ez is erősíti azt a feltételezést, hogy a korábbi életszínvonal visszatérésével nem feltétlenül tér vissza a vásárlás korábbi szintje. Ebben az értelemben a fogyasztás a gazdasági válság előtt túlhajszolt ütemű volt.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Megnyílt a Nyugati pályaudvaron a felújított keresztaluljáró
- Letartóztatásban marad az antifaper olasz vádlottja, a 16 milliós óvadék is kevés volt
- MNB: megnőtt a forint inflációra gyakorolt hatása
- Megújult bemutatóhelyek, új állatok - kezdődik a fővárosi állatkert szezonja
- Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte
- Kiemelt miniszteri feladatot kapott Kotán Attila