13 °C Budapest

Egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban

2009. november 23. 11:02

Évről-évre egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban. A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut decemberre, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkenni látszik - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból.

A karácsonyi szezon gyengülése a kereskedelmi csatornák közül kizárólag a hipermarketeket és a drogériákat nem érintette tavaly, mindkét csatornatípusra kiemelkedő teljesítmény volt jellemző. A karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből továbbra is többet vásárolunk decemberben az év során mért átlagos havi fogyasztáshoz képest.

Egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban, legalábbis ezt támasztják alá az elmúlt három év adatai. Míg 2006-ban 25 százalékkal költöttünk többet az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban, addig 2007-ben ez a szám 20 százalék volt, 2008-ban pedig csupán 16 százalék. A decemberi szezon elmúlt években megfigyelt csökkenéséhez természetesen hozzájárultak a 2006 negyedik negyedévétől bevezetett megszorító intézkedések hatásai, illetve a 2008 októberében kirobbanó gazdasági világválság - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Consumer Tracking felmérésének adataiból.

"Az idei karácsonyra vonatkozó várakozások kapcsán a korábbi évek gyengülő karácsonyi szezonja mellett érdemes figyelembe venni, hogy - 4 százalék körüli infláció mellett - az év első három negyedévében a háztartások körülbelül ugyanakkora összeget költöttek napi fogyasztási cikkekre, mint egy évvel korábban. Tehát, azt mondhatjuk, hogy a háztartások kevesebb élelmiszert és vegyi árut vásároltak az év első nyolc hónapjában, mint tavaly ilyenkor. Emellett a GfK Hungária által negyedévente mért Fogyasztói Bizalom Index is a lakosság alacsony vásárlási hajlandóságát jelzi" - mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.


Irány a hipermarket!

Ha karácsonyi nagybevásárlás, akkor hipermarket. Az elmúlt évek tendenciái alapján elmondható, hogy a karácsonyi nagybevásárlások különösen kedvelt helyszínei a széles áruválasztékot és általában mérsékeltebb árakat kínáló hipermarketek. Forgalmát tekintve ennek a bolttípusnak nő a jelentősége leginkább a decemberi szezonban. A tavalyi évben a hipermarketek mellett a drogériáknak sikerült még kiemelkedő forgalomnövekedést elérniük a karácsonyi szezonban.


Az ünnepi sütés-főzés kellékei: margarin, vaníliás cukor, sütőpor

A karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből hagyományosan többet vásárolunk decemberben. Az év során mért átlagos havi fogyasztáshoz képest decemberben harmadával többet vásárolunk margarinból, vajból, puding- és desszertporokból, valamint tejszínből. Mintegy 50 százalékkal több fogy kakaóporból, vaníliás cukorból és flakonos tejszínhabból. Az ünnepre készülődve a háztartások közel dupla annyi sütőport vásárolnak decemberben, mint egy átlagos hónapban.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az ünnepekhez és a vendégváráshoz a legtöbb családban az alkoholos italok kínálása, fogyasztása is hozzátartozik. Ez megjelenik a háztartások vásárlásaiban is: 2008 decemberében körülbelül másfélszer annyi bort, és több mint kétszer annyi égetett szeszes italt vásároltak a háztartások, mint az év egy átlagos hónapjában. 


A házi készítésű finomságok mellett a csokoládé is hozzátartozik az ünnepekhez és az ajándékozáshoz. Decemberben több mint két és félszer annyi csokoládét vásárolunk, mint az év egy átlagos hónapjában. Ennek több mint felét a szezonális termékek, vagyis a szaloncukor, a csokoládé figurák, valamint a Mikulás csomagok teszik ki. Azonban az ajándékozásokhoz kapcsolódóan a többi csokoládé típusból is többet vásárolunk a havi átlagnál: harmadával több táblás csokoládét és közel dupla annyi bonbont.


Ruházat: a kiegészítők és a sportruházat is népszerű


A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökken. Míg 2005-2007 között a karácsonyi (november-december) időszakban átlagosan 40 százalékkal magasabb forgalmat realizáltak a kereskedők a ruházati piacon az egész évre jellemző kéthavi átlaghoz képest, addig 2008 utolsó két hónapjában - az első válság által érintett időszakban - azonban már csak 30 százalék volt ez a többletforgalom. Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők tekintetében. Az elmúlt években több mint duplája volt az értékbeli forgalom az egész évre jellemező kéthavi átlaghoz képest, és ez 2008-ban tovább növekedett. A sportruházat is nagyon népszerű ilyenkor: 50 százalékkal többet költenek a háztartások erre a kategóriára karácsonykor.

A karácsonyi szezon általában kiemelkedő szokott lenni a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései alapján elmondható, hogy 2008 szeptemberétől kezdve, a globális gazdasági válság kirobbanását követően óvatosabbak lettek a fogyasztók, amelynek következtében az év végi klasszikus karácsonyi időszak nem érte el még a 2007-es forgalmat sem a tartós fogyasztási cikkek piacán. Ebben az évben minden terület (szórakoztató elektronikai- és fotótermékek, háztartási kis- és nagygépek, IT piac) csökkent 2008-hoz képest, amely valószínűleg érinteni fogja az idei karácsonyi időszakot is. A kereslet biztosan fellendül, a kérdés csak az, hogy a már most futó reklám kampányok mekkora növekedést eredményeznek majd az év végére

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem