2 °C Budapest

Ledőlt a luxus utolsó fellegvára

2009. szeptember 21. 13:02

A folyamatos gazdasági küszködés nem igazán látszott meg az utóbbi évtized során a japánokon, a luxuscikkek tömeges vásárlásának azonban véget vethet a mostani krízis.

A japán tőzsdei és ingatlanlufi 1990-ben durrant ki, nem is durrant, inkább csak leeresztett. Bár a gazdaságtörténészek a 2003-ig tartó időszakot Japán elveszett évtizedének hívják, a lakosság pénzköltési hajlandósága egyáltalán nem lanyhult: nincs még egy olyan ország a világon, ahol annyi luxusterméket lehetne látni az átlag utcai embereken, mint Japánban.

A mostani válság azonban olyan változást hozott az átlag japán ember számára, mint egyik korábbi gazdasági visszaesés sem: elkezdett ugyanis spórolni. Az amerikai Wal-Mart például hetedik éve van jelen az országban Seiyu nevű leányvállalatán keresztül, ám a cégnek soha nem sikerült eddig profitot elérnie. Tavaly november óta azonban folyamatosan növekszik a havi forgalom, s ha a tendencia marad, idén - története során először - nyereséges is lesz.

Ugyanakkor a luxustermékek gyártói, akik számára Japán maga volt a Kánaán, csak szenvednek. A LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton - melynek 1000 dolláros táskáit eddig kapkodták, mint a cukrot - idén az első félév során 20 százalékos forgalomcsökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni.

A japán gazdaság ágazatai közül ránézésre első ránézésre a luxusipar lehet az, mely a legnagyobb pofont lesz kénytelen lenyelni. Elemzők szerint ugyanis a változást nem csak a válság generálta: a felnövekvő ifjú generáció ugyanis már nem annyira a luxusboltok kínálatára hajt, mint egy évtizeddel ezelőtt, inkább a bolhapiacok és a használtruha-boltok kínálatából igyekeznek divatosan felöltözni, csakúgy, mint európai kortársaik.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem