Megszaporodtak idén a tengeri támadások Szomália partjainál, ezúttal egy olajszállító tankert foglaltak el az egyre vakmerőbb kalózok. A kétmillió hordónyi nyersolaj szállítmány értéke eléri a 100 millió dollárt. A 25 fős legénység a hajóval együtt egy a kalózok által felügyelt szomáliai kikötőben vesztegel, a fogva tartók váltságdíjat követelnek.

A Sirius Star (Forrás: BusinessWeek)
A kelet-afrikai partoknál regisztrált tengeri támadások száma idén 92-re emelkedett, ezek közül 36 alkalommal jártak sikerrel a jól felfegyverzett kalózok. A bűnözők által felügyelt vizeken életveszélyes az átkelés, a kalózok szinte mindenkire támadnak. A 100 millió dollár (21 milliárd forint) értékű nyersolaj szállítmány az eddigi legnagyobb fogásuk, a Sirius Star nevű szaúdi tanker az Egyesült Államokba tartott.
A jelentések szerint a kalózok egyre beljebb merészkednek a tengeren, az olajszállítót a partoktól 100 tengeri mérfölddel messzebb támadták meg, mint amilyen mélyen a korábbi támadásokat regisztrálták. A tanker tulajdonosa elmondta, hogy a hajó 2 millió hordó nyersolajat szállított, ami Szaúd-Arábia napi exportjának 25 %-át teszi ki.
A hajó tulajdonosai szerint a tengeri szállítmányozás nagyon veszélyessé vált a kelet-afrikai partoknál, a szomáliai kalózok egyre nagyobb területeken cirkálnak. Egy ekkora szállítmány elrablása érezhetően megrázza a világ olajpiacát és még áremelkedéshez is vezethet. Az, hogy a kalózok már egy ekkora hajót is képesek eltéríteni és birtokba venni, rávilágít a probléma nagyságára és nemzetközi összefogást sürget.
A tanker méreténél fogva nem képes átkelni a Szuezi-csatornán, ezért meg kellett volna kerülnie Afrikát. A még nagyobb kerülő további anyagi- és időveszteséget okozna a szállítmányozóknak, ezért a rájuk nehezedő nagy nyomás és a szoros határidők miatt többen kockáztatnak. A támadások gyakorisága miatt azonban célszerű a partoktól távolabbra tervezni az útvonalat, máskülönben a biztosítók sem vállalják majd a kockázatot.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A szállítmányozó cég képviselője szerint a legfontosabb most a legénység biztonsága, a fedélzeten többségében fülöp-szigeteki tengerészek voltak, de dolgoztak britek, lengyelek, horvátok és szaúdiak is a hajón. A kalózok becslések szerint csak 2008-ban eddig 18-30 millió dollár (3,8-6,3 milliárd forint) közötti váltságdíjra tettek szert, ami csak még jobban felbátorítja őket az újabb támadásokra.
Az egyre kifinomultabb módszerek miatt nincsenek biztonságban a halászhajók, az élelmiszer szállítmányok, de még az anyahajók sem, mert a kalózok egyre nagyobb fegyverarzenállal rendelkeznek.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








