Meglepő ütemben emelte az elmúlt években a Zóna Taxi a reptéri fuvardíjakat, így a portfolio.hu számításai szerint a két évvel ezelőtt kvázi monopolhelyzetbe juttatott társaság már az egyik legdrágább a piacon. Az átlagosan 40%-kal emelkedő tarifák miértjére kerestük a választ és megvizsgáltuk, hogy a többi taxistársaság milyen árakon szállít a reptérig.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az egyes taxis társaságok bizonyos zónákba történő fuvardíjait a cégek honlapon található információik alapján számszerűsítettük megpróbálva az elérhető legkedvezőtlenebb díjakat feltüntetni. Mindezek miatt az általunk kalkulált adatok a tényleges állapotot csak közelíteni tudják.
Nyert is, meg emelt is
Közel két évvel ezelőtt a Zóna Taxi került ki győztesen a Budapest Airport reptéri fuvartenderéből, a taxitársaság mellett szóló egyik legfőbb érv a versenytársakhoz mért árelőnye volt. A tenderen részt vevő cégek sokat támadták is emiatt a Zónát, mondván a nyomott árakat csak ideig-óráig tudja majd tartani, később emelni lesz kénytelen.
És jöttek is az emelések, így a jelenleg is érvényes tarifák már átlagosan 40%-kal múlják felül a két évvel ezelőtti szintet. Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatójának elmondása alapján a két cég közötti szerződés évi egy alkalommal tesz lehetővé áremelést (részben az éves inflációtól és az üzemanyagár emelkedéstől függően), azonban ezen túl a BA Zrt. hozzájárulásával lehet még emelést végrehajtani, amennyiben azt indokoltnak tartják.

Júliusban rendkívüli áremelés - Miért?
Az eddig eszközölt áremelések során a Budapest Airport az áremelés elfogadható mértékű szintjét a Zóna által végrehajtott többletfejlesztésekkel is magyarázta, míg a legutóbbi, július közepi emelésnél már az üzemanyagárak rendkívüli mértékben való emelkedése szerepelt kizárólagos indokként.
A soron kívüli áremelés mértéke július 15-én átlagosan 15.6%-os volt, azonban egy olyan opciót is tartalmazott Hardy Mihály elmondása alapján, miszerint ha a gázolaj ára visszaesik a 300 Ft/literes szint alá, akkor visszaállnak a márciusi tarifák. Legutóbb 2008 február közepén tartózkodtak a hazai kiskereskedelmi gázolajárak a 300 forintos szint alatt, amikor a gázolaj jegyzések Amerikában 891 dolláros tonnánkénti (a jelenlegit 23%-kal alulmúló) szinten tartózkodtak.

"A végrehajtott áremelést semmi sem indokolja"
A két évvel ezelőtti tenderkiírás óta komoly áremelést hajtott végre a Zóna Taxi, véli Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének főtitkára. "Bár a Zóna és a BA közötti szerződést nem ismerhetem, az eredeti pályázati kiírásban szereplő feltételek alapján a végrehajtott áremeléseket semmi sem indokolja" - mondta el Dudás.
Mivel a Zóna és a BA közötti végleges szerződést a felek belső ügye és annak részletei nem publikusak, így az sem kézzelfogható, hogy vajon egyes (és egyáltalán milyen) fejlesztések után biztosított volt-e a lehetőség az áremelésekre. Dudás Zoltán szkeptikusan áll ehhez a kérdéshez, úgy gondolja ezt nem rögzítették a szerződésben, hiszen ezek egyfajta "ötletrohamok a Zóna Taxi-nál".
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A korábbi pályázati anyagban leírtak nem tették volna indokolttá az áremelések ilyen mértékét, ismételi Dudás, aki arra is figyelmeztet, hogy a Zóna Taxinak az eltelt két év alatt sikerült csupán teljesíteni olyan kötelezettségeket, melyeket már az induláskor vállalt. A pályázati feltételrendszerben még szerepelt, hogy a tenderen nyertes cégnek az igényeknek megfelelően kell bővítenie a gépparkot, mely egyfajta kötelezettség volt számára. Így véleménye szerint ezzel az áremelés mértékét nem lehet indokolni.
A legutóbbi, szenzációként aposztrofált autókba szerelt pánikgombok felfújása is egy érdekes helyzet Dudás elmondása szerint, hiszen a pályázati feltételek szerint a vevői elégedettség mérése már az indulástól kötelező lett volna.

"Versenyképes árak a Zónánál"
Hardy Mihály arról tájékoztatott minket, hogy a Zóna a szerződésben vállalt kötelezettségeit teljesíti, sőt... Az elvárásokat és a feltételeket az élethez, a napi gyakorlathoz kellett igazítani, azonban mostanra nemzetközi mércével mérve is rendkívül magas színvonalú és egységes járműflottával, az utasok érdekeit védő rendszerben (voucher-rendszer), versenyképes árakon végzik a szolgáltatást.
Eltűnt az árelőny
A Zóna Taxi az indulás óta végrehajtott áremelésekkel mostanra már elvesztette relatív árelőnyét a többiekhez képest, sőt az általunk összegyűjtött adatok szerint az egyik legdrágább szolgáltatást nyújtja. Bár a többi taxis társaság esetében nem álltak rendelkezésünkre historikus adatok, miután korábban a Zónánál drágább szolgáltatás nyújtásra adtak be pályázatot, úgy látszik, hogy ők az évek leforgása alatt nem emelték akkora mértékben tarifáikat, mint az akkori tendernyertes.

A Zóna taxi esetében az 1-es és 2-es zónákba történő fuvarok díjai a legtöbb esetben számításaink szerint a júliusi áremelésekkel már felülmúlják a versenytársak árait, amennyiben a taxit telefonon rendeli az utas (azért ezt a szcenáriót valószínűsítettük, mivel a reptér bejáratánál csak a Zóna taxijai állhatnak fuvarszervezőként). A leintéses fuvardíjakkal hasonlítva a Zóna Taxi árait, már közel azonos árakat lehetne felfedezni.

Nem csak az ár számít
A Ferihegyről a főváros távolabbi pontjaira történő fuvarok esetében a Zóna két évvel ezelőtti árelőnye mostanra elillanni látszik. Természetesen a Zóna autóparkjában azóta több fejlesztést is végrehajtottak. "A Zóna árai versenyképesek, jelenleg a legtávolabbi fuvar a reptértől 5,700 forintba kerül. Ennyi pénzért Ferihegyről Békásmegyerre is el lehet jutni, az ún. külterületi pótlék nélkül, amit általában más taxis cégek alkalmaznak" - mondta el Hardy Mihály.

Bár az általunk végzett számítások a Zóna relatív árelőnyére már nem mutatnak rá olyan határozottan, Hardy szerint nem utolsó sorban a kezdeti időszak bejelentéseiből okulva a szolgáltatás színvonala hamar beállt az elvárt szintre, így mára az utaspanaszok szinte teljesen megszűntek.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








