20 °C Budapest

Mellbevágó drágulás a Zóna Taxinál - Az áremelések nyomába eredtünk

Pénzcentrum
2008. augusztus 22. 06:20

Meglepő ütemben emelte az elmúlt években a Zóna Taxi a reptéri fuvardíjakat, így a portfolio.hu számításai szerint a két évvel ezelőtt kvázi monopolhelyzetbe juttatott társaság már az egyik legdrágább a piacon. Az átlagosan 40%-kal emelkedő tarifák miértjére kerestük a választ és megvizsgáltuk, hogy a többi taxistársaság milyen árakon szállít a reptérig.

Felhívjuk a figyelmet, hogy az egyes taxis társaságok bizonyos zónákba történő fuvardíjait a cégek honlapon található információik alapján számszerűsítettük megpróbálva az elérhető legkedvezőtlenebb díjakat feltüntetni. Mindezek miatt az általunk kalkulált adatok a tényleges állapotot csak közelíteni tudják.

Nyert is, meg emelt is

Közel két évvel ezelőtt a Zóna Taxi került ki győztesen a Budapest Airport reptéri fuvartenderéből, a taxitársaság mellett szóló egyik legfőbb érv a versenytársakhoz mért árelőnye volt. A tenderen részt vevő cégek sokat támadták is emiatt a Zónát, mondván a nyomott árakat csak ideig-óráig tudja majd tartani, később emelni lesz kénytelen.

És jöttek is az emelések, így a jelenleg is érvényes tarifák már átlagosan 40%-kal múlják felül a két évvel ezelőtti szintet. Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatójának elmondása alapján a két cég közötti szerződés évi egy alkalommal tesz lehetővé áremelést (részben az éves inflációtól és az üzemanyagár emelkedéstől függően), azonban ezen túl a BA Zrt. hozzájárulásával lehet még emelést végrehajtani, amennyiben azt indokoltnak tartják.

Júliusban rendkívüli áremelés - Miért?

Az eddig eszközölt áremelések során a Budapest Airport az áremelés elfogadható mértékű szintjét a Zóna által végrehajtott többletfejlesztésekkel is magyarázta, míg a legutóbbi, július közepi emelésnél már az üzemanyagárak rendkívüli mértékben való emelkedése szerepelt kizárólagos indokként.

A soron kívüli áremelés mértéke július 15-én átlagosan 15.6%-os volt, azonban egy olyan opciót is tartalmazott Hardy Mihály elmondása alapján, miszerint ha a gázolaj ára visszaesik a 300 Ft/literes szint alá, akkor visszaállnak a márciusi tarifák. Legutóbb 2008 február közepén tartózkodtak a hazai kiskereskedelmi gázolajárak a 300 forintos szint alatt, amikor a gázolaj jegyzések Amerikában 891 dolláros tonnánkénti (a jelenlegit 23%-kal alulmúló) szinten tartózkodtak.

"A végrehajtott áremelést semmi sem indokolja"

A két évvel ezelőtti tenderkiírás óta komoly áremelést hajtott végre a Zóna Taxi, véli Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének főtitkára. "Bár a Zóna és a BA közötti szerződést nem ismerhetem, az eredeti pályázati kiírásban szereplő feltételek alapján a végrehajtott áremeléseket semmi sem indokolja" - mondta el Dudás.

Mivel a Zóna és a BA közötti végleges szerződést a felek belső ügye és annak részletei nem publikusak, így az sem kézzelfogható, hogy vajon egyes (és egyáltalán milyen) fejlesztések után biztosított volt-e a lehetőség az áremelésekre. Dudás Zoltán szkeptikusan áll ehhez a kérdéshez, úgy gondolja ezt nem rögzítették a szerződésben, hiszen ezek egyfajta "ötletrohamok a Zóna Taxi-nál".

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

A korábbi pályázati anyagban leírtak nem tették volna indokolttá az áremelések ilyen mértékét, ismételi Dudás, aki arra is figyelmeztet, hogy a Zóna Taxinak az eltelt két év alatt sikerült csupán teljesíteni olyan kötelezettségeket, melyeket már az induláskor vállalt. A pályázati feltételrendszerben még szerepelt, hogy a tenderen nyertes cégnek az igényeknek megfelelően kell bővítenie a gépparkot, mely egyfajta kötelezettség volt számára. Így véleménye szerint ezzel az áremelés mértékét nem lehet indokolni.

A legutóbbi, szenzációként aposztrofált autókba szerelt pánikgombok felfújása is egy érdekes helyzet Dudás elmondása szerint, hiszen a pályázati feltételek szerint a vevői elégedettség mérése már az indulástól kötelező lett volna.


"Versenyképes árak a Zónánál"

Hardy Mihály arról tájékoztatott minket, hogy a Zóna a szerződésben vállalt kötelezettségeit teljesíti, sőt... Az elvárásokat és a feltételeket az élethez, a napi gyakorlathoz kellett igazítani, azonban mostanra nemzetközi mércével mérve is rendkívül magas színvonalú és egységes járműflottával, az utasok érdekeit védő rendszerben (voucher-rendszer), versenyképes árakon végzik a szolgáltatást.

Eltűnt az árelőny

A Zóna Taxi az indulás óta végrehajtott áremelésekkel mostanra már elvesztette relatív árelőnyét a többiekhez képest, sőt az általunk összegyűjtött adatok szerint az egyik legdrágább szolgáltatást nyújtja. Bár a többi taxis társaság esetében nem álltak rendelkezésünkre historikus adatok, miután korábban a Zónánál drágább szolgáltatás nyújtásra adtak be pályázatot, úgy látszik, hogy ők az évek leforgása alatt nem emelték akkora mértékben tarifáikat, mint az akkori tendernyertes.


A Zóna taxi esetében az 1-es és 2-es zónákba történő fuvarok díjai a legtöbb esetben számításaink szerint a júliusi áremelésekkel már felülmúlják a versenytársak árait, amennyiben a taxit telefonon rendeli az utas (azért ezt a szcenáriót valószínűsítettük, mivel a reptér bejáratánál csak a Zóna taxijai állhatnak fuvarszervezőként). A leintéses fuvardíjakkal hasonlítva a Zóna Taxi árait, már közel azonos árakat lehetne felfedezni.


Nem csak az ár számít

A Ferihegyről a főváros távolabbi pontjaira történő fuvarok esetében a Zóna két évvel ezelőtti árelőnye mostanra elillanni látszik. Természetesen a Zóna autóparkjában azóta több fejlesztést is végrehajtottak. "A Zóna árai versenyképesek, jelenleg a legtávolabbi fuvar a reptértől 5,700 forintba kerül. Ennyi pénzért Ferihegyről Békásmegyerre is el lehet jutni, az ún. külterületi pótlék nélkül, amit általában más taxis cégek alkalmaznak" - mondta el Hardy Mihály.


Bár az általunk végzett számítások a Zóna relatív árelőnyére már nem mutatnak rá olyan határozottan, Hardy szerint nem utolsó sorban a kezdeti időszak bejelentéseiből okulva a szolgáltatás színvonala hamar beállt az elvárt szintre, így mára az utaspanaszok szinte teljesen megszűntek.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 15. szombat
Zsófia, Szonja
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?