14 °C Budapest

Beszedték a fogyi-tabit, 54 millióba került nekik...

Pénzcentrum
2007. október 18. 13:55

Három vállalkozásra összesen 54 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A három társaság a fogyasztókat megtévesztő módon hirdetéseiben azt sugallta, hogy az általuk forgalmazott étrend-kiegészítő termékeknek gyógyhatásuk van.

A GVH még idén májusban indított eljárást a szlovák Direct Best Sellers s. r. o., valamint D-BS Magyarország Kereskedelmi Kft. ellen, mert azt gyanította, hogy a két társaság különböző újságokban, valamint a www.fogyi.info honlapon megtévesztő módon reklámozza Absolute, Equiba, Herbachrom, Lipotrex, Redox, Removyl, Zactrival és Figur Bella kúra nevű fogyasztószereit, valamint Spirula nevű potencianövelőjét. A fogyasztószerek esetében a két vállalkozás egyebek között azt állította: "naponta egy beszedett kapszulának köszönhetően hetente 5-7 kilót fogyhat", "csupán 4 tabletta és 12 kilót fogy... másra nincs szüksége", 10 kilót fogytam le mindössze néhány nap alatt", "forradalmian új fogyókúrás szer, amelyet az orvos ajánlott", "már 8 óra múlva megállapíthatja, hogy legalább 400 grammal könnyebb lett". A Spirula kapszulát többek között pedig "A Spirulának köszönhetően Önből mindössze 10 napon belül olasz szerető válik" szlogennel ajánlották a fogyasztóknak.

A vizsgálatba a GVH bevonta az Országos Gyógyszerészeti Intézetet (OGYI), valamint az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézetet (OÉTI) is. Előbbi szerint a két társaság állításai túlmutatnak azokon a kedvező élettani hatásokon, amelyek egy étrend-kiegészítő kategóriába tartozó terméktől elvárhatóak, ráadásul a Spirulát úgy állítják be, mintha potencianövelő szer lenne, így a gyógyszerek kategóriájába tartozna. Az OÉTI állásfoglalása pedig kiemeli, hogy tilos az olyan tartalmú állítások alkalmazása, amelyek a súlycsökkenés ütemére vagy mértékére utalnak, vagy amelyek egyes orvosok vagy egészségügyi szakemberek ajánlásaira hivatkoznak. A GVH véleménye szerint bebizonyosodott, hogy az említett termékek reklámjaiban megfogalmazott állítások eltúlzottak, tudományos bizonyítékokkal nem támaszthatóak alá.

A versenyhatóság szerint a reklámokban közölt állításokat minden esetben a hirdetéseket megjelentető vállalkozásnak kell hitelt érdemlő adatokkal igazolnia. A két vállalkozás azonban nem szolgáltatott olyan adatokat, amelyek alkalmasak lettek volna a kifogásolt állítások megalapozottságának igazolására, ehelyett inkább megkísérelték elhúzni az eljárást. Ezt a GVH a bírság összegének maghatározásakor súlyosító körülményként értékelte, csakúgy, mint azt a tényt, hogy a szóban forgó reklámok a fogyasztók széles köréhez jutottak el, hosszú időn keresztül elérhetőek voltak és általuk jelentős árbevételre tett szert a két vállalkozás. A versenyhatóság szerint súlyosító körülmény az is, hogy bizalmi jellegű termékeket hirdettek megtévesztő módon, és a reklámokkal sérülékeny, kiszolgáltatott fogyasztókat céloztak meg. Ráadásul a D-BS Kft. nem ismeretlen a GVH előtt, hiszen korábban fogyasztókat megtévesztő hirdetései miatt egyszer már helyreigazítás közzétételére kötelezte a vállalkozást. E döntést követően azonban a kft. anyacége folytatta tovább a fogyasztókat megtévesztő magatartást, pedig a két vállalkozás ügyvezetője ugyanaz a személy. Mindezek alapján a GVH a maximális büntetést szabta ki a két vállalkozásra. A D-BS Kft. 31 millió, a Direct Best Sellers pedig 7 millió forint bírság megfizetésére köteles. Ezen túl a GVH az érintett cégeket eltiltotta a jogsértő magatartástól és kötelezte helyreigazító hirdetmények közzétételére is az összes olyan fórumon, ahol a megtévesztő hirdetések megjelentek.

A GVH ez év áprilisában eljárást indított egy másik különféle étrend-kiegészítőket és kozmetikai szereket forgalmazó társaság, a Biovit Pharma Kft.-vel szemben is. A vállalkozás ERDIC nevű gabonalapú étrend-kiegészítőjét a női mell növelésére, feszesítésére ajánlotta, egyebek mellett a következő mondatokkal: "fél év leforgása alatt egy számmal nagyobb kosárméret", "a világon már több mint 100.000 nő választotta e természetes és veszélytelen módját annak, hogy akár 3 kosárméretet növeljen mellén", "9-16 hét alatt feszes és telt dekoltázs", "a tudományos dokumentáció és a klinikai vizsgálatok egyértelműen igazolják a mellméret növekedést". A hirdetések női magazinokban, valamint a termék honlapján jelentek meg. Az OGYI szerint a reklámokban szereplő hatások csak gyógyszerként forgalomba hozott készítményektől lennének elvárhatóak.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A GVH megállapította, hogy az ERDIC hirdetései olyan eredményre vonatkozó ígéretet tesznek, amire a célközönség számít. A termék megbízhatóságát fejezi ki a széles körű nemzetközi szintű használatra, tudományos dokumentációra és klinikai vizsgálatokra történő utalás. További, pozitív hatásokat is ígér a prospektus a haj, bőr, körmök vonatkozásában. A versenyhatóság szerint a fogyasztókhoz eljuttatott információk valóságtartalmát minden esetben a közreadójának kell igazolnia, ám az eljárás során a Biovit nem bizonyította kellőképpen a fenti állítások valóságtartalmát. Mivel az ERDIC hirdetései is kiszolgáltatott sérülékeny fogyasztói kört érintettek, a versenyhatóság a vállalkozást 16 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte. Enyhítő körülményként került figyelembe vételre, hogy a vállalkozás a GVH vizsgálatának megindulását követően változtatott reklámozási gyakorlatán.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem