Veszteséges Sziget, milliomos pultosok, dübörgő Maserati

Pénzcentrum
2007. augusztus 16. 08:45

A jubilemi 15. Sziget Fesztivál 80 milliós veszteséggel zárt, a 2,5 milliárdos költségvetésű rendezvény - tudta meg a távirati iroda Gerendai Károly főszervezőtől. A fizető látogatók száma - az egy napon kint lévők összeadásával - 371 ezer volt, ami 14 ezerrel kevesebb a tavalyinál. Ennek egyik okát az esős hétvégében jelölte meg. Százmilliós kiesést okozott az egyik fő szponzor visszalépése és az, hogy idén nem kértek állami támogatást. Mindazonáltal szavaiból kiderült, jövőre újra megrendezik a fesztivált. Ezt nagy örömmel nyugtázhatják a kereskedők és a vendéglátósok, nekik ugyanis "bejött" az egy hét együttlét.

Ki-kivel, mennyiért?

Idén 60 kocsma, 80 melegkonyha, valamint 120 ruha- és ékszerárus volt kint a SzigetenAz idén 15 éves rendezvénynél 11 éve vezették be azt a rendszert, hogy az üzletekkel nem a Sziget Kft., hanem a tőle jogilag független Gamma Trade szerződik. Ennek több előnye is van - magyarázza Gaspari Zsolt. Egy esetleges jogi eljárás például független lenne a Sziget Kft.-től. Másrészt az általuk megszabott árakon főképp jövedéki termékeket (szesz, cigaretta, kávé) árusító kocsmákat ki sem adják: az ott dolgozók formálisan a Gamma Trade alkalmazottai, az építmények tetején található kocsmanevek pedig "ingyen kihelyezett reklámok". Az itt értékesített áru a Gamma Trade tulajdona. "Helypénz" állítása szerint nincs, csupán a forgalom arányában jár a kft.-jüknek részesedés. Ebben a felállásban minden átláthatóbb, és a kocsmák üzemeltetőivel is könnyebb a megegyezés - szögezte le. Az idén mindenhol 320 forintba kerülő sör haszontartalmát nem árulta el. Becslése szerint az itt árusított termékeken a kereskedőknek 30-150 százalékos hasznuk lehet. A Gamma Trade az idei Szigetből több mint 100 milliós bevételre számít. A szálak ott érnek össze, hogy ezt - a költségek és néhány tízmillió forint haszon levonása után - egy számla ellenében átutalják a Sziget Kft.-nek - írja a Népszabadság.

Ki mennyit keresett?

A pultosok a szétosztott borravalóval együtt óránként körülbelül 1000-1500 forintra számíthattak, amiért napi 10-12 órán át kell kiszolgálniuk. A többieknek kevesebb jut, így az átlagfizetés 30 ezer és 80 ezer között húzódik. Mivel a munkaadók dolgozóiknak megveszik a hetijegyet, ez nem is olyan riasztó: az "állások" (a biztonsági emberek kivételével) általában már az ismerősi hálózaton keresztül elkelnek. Egy-egy kedvenc előadójukra ugyanis kikérhetik magukat.
A Szigeten dolgozó mintegy ezer biztonsági őr órabére rendszerint 500 forint. Ehhez, ha épp étkezési idő van, ingyenes ellátás is jár.
De mit keresnek az alkalmazók? Az egyik kocsma üzemeltetője úgy véli: ügyetlen, aki egy hét alatt nem tud 10 millió forintot összehozni. Ők idén ezt egymillióval meg is fejelik. A jobb napokon 1,7-1,8 millió forint forgalmuk volt; a rosszabbakon 1,2-1,3 milliót produkáltak. Az idén csaknem 150 hordó (15 ezer korsó) sört adtak el. A Sziget által megszabott árréssel dolgoznak. Ez italonként változó, 20-25 százalék. Teljes személyzetük idén 18 főből állt. A stand bérleti díjáról annyit árult el, hogy az milliós nagyságrendű. Ezúttal a Nagyszínpadhoz közelebb voltak, így a koncertek alatti időszak volt a legpörgősebb. Tavaly viszont, a központtól távolabb, a forgalom este 11 után ugrott meg. Mások komoly hétvégi forgalom-visszaesésre panaszkodtak.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem