A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2007. május 29-i tárgyalásán megállapította, hogy a Travel Service a. s. reklámjai alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. Emiatt a légitársaságnak 3 millió forint bírságot kell fizetnie.
A charterjáratok működtetésével foglalkozó cseh Travel Service a. s. SmartWings nevű diszkont légitársasága tavaly októberben indította el Budapestről menetrend szerinti járatait Európa több városába. Az újonnan piacra lépő vállalkozás reklámkampányt indított szolgáltatásai megismertetésére. A napilapokban, rádióműsorokban, óriásplakátokon és a világhálón megjelenő reklámokban például a "Repülőjegyek már 1900 forinttól", az "Olcsó jegyek Európába már 1900 forinttól" szövegek jelentek meg. A SmartWings honlapján pedig a "Repüljön a legkedvezőbb áron" szlogen jelent meg.
A versenyhatóság álláspontja szerint a potenciális fogyasztó számára a légi személyszállítás igénybevételekor a döntés egyik leglényegesebb eleme a szolgáltatás ára. A fogyasztó számára a létező árajánlatok nem részösszegekből tevődnek össze. A repülőtéri díjak és illetékek légitársaságonként különbözőek lehetnek, az ügyfél azonban nem választhatja ki külön a fogadó repteret, így a szolgáltatás számára egységes egészet képez. Így ha egy vállalkozás a fizetendő végösszeg nagyságát befolyásoló díjtételeket (pl. a repülőtéri illetéket, a foglalási díjat) elhallgatja, az alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására. Elhallgatásnak minősül az is, amikor a társaság tájékoztat ugyan a fogyasztók döntését befolyásoló körülményekről, de ezt oly módon teszi, hogy a közlést a fogyasztó nem, vagy csak nagyon nehezen észlelheti.
A GVH vizsgálata feltárta, hogy a SmartWings hirdetései, nem tájékoztatták a fogyasztókat arról, hogy a jegyek után még illetéket is fizetni kell. Ráadásul a légitársaság olyan árat helyezett reklámüzenetei középpontjába, amelyért csak kivételes esetben lehetett repülőjegyet venni, mivel az akciós repülőjegyek csak igen korlátozott darabszámban voltak megvásárolhatóak. A reklámokban hirdetett árról nem derül ki, hogy csak egy útra érvényes.
A GVH a reklámkampányban használt eszközök sajátosságai alapján különbséget tett a hirdetések között. Az óriásplakátoknál és a rádióreklámoknál kifogásolta, hogy azokon a fogyasztók számára nem észlelhető módon jelent meg, hogy a hirdetett repülőjegy áron felül az utasnak illetéket kell fizetnie, valamint hogy a szóban forgó repülőjegy csak egy útra szól. A társaság internetes honlapján szereplő "Repüljön a legkedvezőbb áron" szlogent a GVH piacelsőségi állításnak minősítette, ám a Travel Service nem tudta igazolni, hogy valóban a SmartWings-szel lehet a legkedvezőbb áron repülni.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az eljárás során a GVH enyhítő körülményként értékelte egyebek mellett, hogy új piaci szereplő követte el a jogsértést, amely csekély piaci részesedéssel bír, jogsértő magatartását pedig rövid ideig folytatta. Súlyosbító körülményként merült fel ugyanakkor többek között az, hogy a megtévesztésre alkalmasság a szolgáltatás árával volt kapcsolatban, noha a GVH számos határozatában rámutatott az árközlések követelményeire és az óriásplakátok információs kapacitásának korlátjaira.
Mindezek miatt a GVH a fogyasztók megtévesztése miatt 3 millió forintra bírságolta a Travel Service a. s.-t.
Műfenyő vagy igazi? Pont kerülhetett az ősi vita végére: tisztul a kép, minden ebbe az irányba mutat
A karácsonyi időszak közeledtével egyre többen foglalkoznak a karácsonyfa-választás kérdésével.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.







