8 °C Budapest

Reformok az autópályán - Annyit fizetsz amennyit mész

Pénzcentrum
2007. február 28. 11:00

Hamarosan a ténylegesen megtett út után is fizethetünk úthasználati díjat, szemben a jelenlegi matricás rendszerrel. Az elektronikus fizetést a jármű típusához, az utazás időpontjához és az út besorolásához is hozzá lehetne igazítani - írja a Magyar Hírlap.

Az útdíjfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített miniszámítógép, az úgynevezett on-board unit (OBU), ez lehetővé teszi az automatikus és használatarányos díjszedést. A matricás rendszerrel szemben az egyelőre kísérleti stádiumban lévő elektronikus alapján a ténylegesen megtett útszakaszért fizetnének az autósok. Az igazságosabb díjszabás szerint pedig aki többet utazna, az többet is fizetne az úthasználatért. Ezen felül az úthasználati díjszabást sávosan is ki lehetne alakítani, például az út besorolásának, a jármű típusának vagy az utazás időpontjának függvényében.

A fedélzeti egység működési elve két bevált technológiára épül: a műholdas helyzetmeghatározásra (GPS) és a mobilkommunikációra (GSM). E két technológia újszerű kombinációját alkalmazzák már Németországban is, a tehergépkocsik díjfizetési rendszerében. Az OBU műholdjelek segítségével felismeri saját tartózkodási helyét, és kiszámítja a megtett díjköteles útszakaszok után fizetendő díjakat. Ezeket az adatokat a beépített miniszámítógép egy központi adatközpontba juttatja el. Az adatok alapján az úthasználók rendszeresen innen kapnák meg számlájukat. A rendszer előnye, hogy alkalmazásához nincs szükség hidakra, külön forgalmi sávokra vagy fizetőkapukra, amilyenek a hagyományos díjfizető rendszerek esetén használatosak. A leendő struktúrának alkalmasnak kell lennie az uniós úthasználatidíj-rendszerek együttműködésére is.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 8. hétfő
Mária
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 8. 11:30