Pénzcentrum
2005. szeptember 14. 11:56
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Tanácsának határozott szándéka, hogy a tisztességes piaci verseny fenntartása, valamint a piac zavartalan működése és a fogyasztók érdekeinek védelmében határozatait a piac valamennyi szereplőjével betartassa. A Tanács ezért felügyeleti vizsgálatot indít a T-Mobile Magyarország Rt.-nél, mivel megítélése és a rendelkezésére álló adatok szerint a társaság nem megfelelően érvényesíti nagykereskedelmi összekapcsolási áraiban a Tanács júliusi határozatában megállapított átlagárat.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) Tanácsának határozott szándéka, hogy a tisztességes piaci verseny fenntartása, valamint a piac zavartalan működése és a fogyasztók érdekeinek védelmében határozatait a piac valamennyi szereplőjével betartassa. A Tanács ezért felügyeleti vizsgálatot indít a T-Mobile Magyarország Rt.-nél, mivel megítélése és a rendelkezésére álló adatok szerint a társaság nem megfelelően érvényesíti nagykereskedelmi összekapcsolási áraiban a Tanács júliusi határozatában megállapított átlagárat.
Az NHH Tanácsának júliusi határozatai szerint a 2004. decemberi átlagos végződtetési díjakhoz képest a T-Mobile Magyarország Rt.-nek és a Pannon GSM Távközlési Rt.-nek egyaránt 10,38 százalékkal, a Vodafone Magyarország Rt.-nek pedig 16,48 százalékkal kellett csökkentenie a hálózatába érkező hívások átlagos végződtetési díját.
A határozatok szerint a T-Mobile-nak 27,17 Ft/perc, a Pannon GSM-nek 29,44 Ft/perc, a Vodafone-nak pedig 32,61 Ft/perc végződtetési átlagdíjat kell alkalmaznia és így a legnagyobb és a legkisebb szolgáltató által alkalmazott összekapcsolási díjak közötti különbség 20 százalékra csökkent.
A júliusban meghozott határozatok az NHH Tanácsának a költségalapú díjak alkalmazását, valamint az ezen díjak számítását alátámasztó költségmodellek benyújtását előíró 2005. januári határozata alapján 2005. május 25-től kötelezték a szolgáltatókat a megállapított végződtetési átlagdíjak alkalmazására. Ez a megoldás ugyanis nagyobb rugalmasságot biztosít a szolgáltatók számára, mint a korábbi gyakorlat, amikor a csúcs és csúcsidőn kívüli díj külön-külön volt szabályozva.
A rugalmasabb szabályozás nyomán a szolgáltatók saját döntésük alapján alakíthatják ki a csúcsidejű és azon kívüli időszakban érvényes végződtetési díjat, de ez nem járhat azzal, hogy egy szolgáltató összességében nagyobb bevételre tegyen szert, mint amennyit az átlagdíjjal szerezhetne.
Amennyiben a felügyeleti vizsgálat során beigazolódik, hogy egy szolgáltató eltér a határozatban foglalt átlagártól, akkor az NHH élni fog az Elektronikus hírközlési törvény szerinti szankcionálási jogával, amely szerint akár az adott szolgáltató éves árbevételének 0,5 százalékára rúgó bírságot is kivethet.