A klímaváltozás már nem a jövő rémképe – Európa már most súlyos árat fizet érte.

Tombol a burgerháború: elképesztő, mennyit kaszált a Meki és a Burger King Magyarországon
A McDonald’s és a Burger King 2024-ben is sikeres évet zárt: mindkét gyorsétteremlánc jelentős árbevétel- és eredménynövekedést ért el, miközben bővítették munkavállalói létszámukat és emelték a béreket. A McDonald’s árbevétele 15,25 százalékkal nőtt 2023-hoz képest, a Burger King pedig 14,5 százalékos emelkedést produkált, bár mindkét lánc növekedése elmarad a 2022–2023 közötti dinamikusabb bővüléstől.
A McDonald’s és a Burger King is sikeres üzleti évet zártak 2024-ben – mindkét gyorsétteremlánc esetében nagyot nőtt a nettó árbevétel és az adózott eredmény is. A McDonald’s árbevétele 2023-ban 91 milliárd forint volt, 2024-ben pedig már 104,8 milliárd forint, ami 15,25 százalékos növekedés. Tavalyi elemzésünkből tudjuk, hogy viszont ez a szám elmarad a tavalyi eredménytől, 2022 és 2023 között ugyanis 23,7 százalékkal nőtt az eredményük. A Burger King is sikeres volt: az étteremlánc 2023-as 56,2 milliárd forintot feltornázta 64,3 milliárdra, ez 14,5 százalékot jelent, ami szintén elmarad a tavalyi 39 százalékos növekedéstől.
Az adózott eredmények is nőttek mindkét lánc esetében. A McDonald’s eredménye 6,2 milliárdról 8,7 milliárdra nőtt, ez 40,4 százalékot jelent, sokkal jobb, mint a tavalyi 10,8 százalékos növekedés. A Burger King eredménye 4,56 milliárdról 6 milliárd forintra nőtt, ami 31,4 százalékos növekedés, de elmarad a tavalyi 57,4 százaléktól.
Emelkedett a munkavállalók létszáma
A bevallásokból az is kiderül, hogy a McDonald’s alkalmazottainak átlagos létszáma a 2023-as 2927 főről 3149-re emelkedett, ami 7,6 százalékos bővülést jelent egyetlen év alatt. A Burger Kingnél is nőtt a munkavállalók létszáma – a láncnál 2023-ban még csak 1539 volt az átlagos létszám, szemben a 2024-es 1620-szal (+5,3%).
A bővülő létszámmal együtt nőttek a bérköltségek is. A McDonald’s 2023-ban 15,7 milliárd forintot fordított a bérek kifizetésére, míg 2024-ben már 18,7 milliárd forintot (+19,1%). A Burger Kingnél ugyanezen időszak alatt 8,7 milliárd forintról 10,6 milliárd forintra nőttek a bérköltségek (+21,8%).
A fentiek alapján azt mondhatjuk, hogy a két gyorsétteremláncnál átlagosan az alábbi havi fizetéseket vihették haza az alkalmazottak:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- a McDonald’s esetében bruttó 496 900 ezer forint, ami 10,9 százalékos emelkedést jelent a 2024-es 448 ezer forinthoz képest,
- a Burger King esetében bruttó 547 400 forint volt ezek alapján az átlagfizetés, ami 15,3 százalékkal több, mint tavaly volt.
Luxus lett a gyorsétterem
A növekvő árbevételeknek persze köze van az áremelésekhez, ami az éttermi szektort duplán sújtja, hiszen nem csak a megemelkedett alapanyagárakat kell beépíteniük az árazásba, de olcsó munkaerőt is egyre nehezebb találni. Ezeket a költségeket pedig a fogyasztók fizetik meg. Nem is csoda, hogy egy felmérés szerint a gyorséttermi ételek árának jelentős emelkedése miatt az emberek többsége már luxusterméknek tekinti őket, ezáltal ritkábban fogyasztanak ilyen típusú ételeket.
Az utóbbi időben a gyorséttermek árai jelentős mértékben emelkedtek, ami párhuzamosan történt más élelmiszerek árának növekedésével. Magyarországon például egy közepes menü ára 2022 elején még 1 545 forint volt, ami később 2060 forintra, majd 2 285 forintra ugrott. Ez több mint 33 százalékos áremelkedést jelent, ami nem tekinthető egyedülálló jelenségnek. Az Egyesült Államokban például 2014 óta számos láncnál megfigyelhető az árak közel megduplázódása.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Ez Magyarország egyik legkedvezőbb vállalati hitelterméke (x)
Már igényelhető a Nemzeti Bajnokok Hitelprogram akár 30 százalék vissza nem térítendő támogatással kombinált kamatmentes kölcsöne az MFB Pont Plusz hálózatban.


