6 °C Budapest

A forgóeszköz-menedzsment 3 aranyszabálya, avagy mire figyeljünk?

2021. február 23. 14:15

A pandémia következtében a cégek forgóeszköz-menedzsmentjére fokozott nyomás nehezedik. Jelen helyzetben a cégek vezetőinek fel kell készülniük számos korábban elképzelhetetlen eshetőségre és tisztában kell lenniük a cég működésében rejlő tartalékokkal. Ennek kapcsán részletesen fel kell mérniük cégük jelenlegi likviditási helyzetét, a lehetséges változásokat, azok cégre gyakorolt hatásait és fel kell készülni ezen hatások kezelésére a megfelelő tartalékok kialakításával.

Kulbert Miklóssal, az UniCredit Bank Kereskedelem-finanszírozás és Faktoring területének vezetőjével azokról az aranyszabályokról és teendőkről beszélgettünk, melyeket minden cégvezetőnek érdemes megfogadnia és elvégeznie, hogy felkészülten és hatékonyan menedzseljék cégük forgóeszköz igényét még a pandémia miatt akár drasztikusan változó környezetben is.

Cikksorozatunk keretében érintettük már a forgóeszköz-optimalizálás fontosságát, a forgóeszköz-menedzsment hatékonyságát növelő és a kockázatokat csökkentő eszközök széles palettáját. Mindezek kiindulópontja, hogy a cégek tisztában legyenek jelenlegi pozíciójukkal és az esetlegesen bekövetkező változások lehetséges hatásaival és legyenek felkészültek, hogy gyorsan és hatékonyan tudjanak reagálni.

Önmagunk megismerése

Személyes fejlődésünk kiindulópontja is a megfelelő önismeret, nincs ez másképp a cégek forgóeszköz-hatékonyságának javítása terén sem.

Fontos, hogy egy cég áttekintse belső folyamatainak hatékonyságát, beleértve az üzletfolytonosság biztosításához szükséges kritikus feltételeket, illetve a forgóeszköz és likviditási helyzetét.

Érdemes áttekinteni a cég készletleltárát, kétes vevőkövetelés-állományát és likvid eszközeit, melynek mély ismerete a legfontosabb kiindulópontja egy válsághelyzetre való felkészülésnek. Ezek részletes áttekintésével nem érheti a céget olyan meglepetés, hogy likvidnek hitt eszközeiben álló pénzeszközéhez mégsem tud hozzájutni szükség esetén vagy éppen fordítva, nem számolunk olyan eszközökkel, melyekből akár rövid távon likviditáshoz juthatunk - fejtette ki Kulbert Miklós.

Kapcsolattartás a legfőbb partnereinkkel

Triviálisnak tűnik, de kiemelten fontos, hogy a cégek partneri kapcsolataikat tudatosan kezeljék. Partnereiket, ideértve vevőiket és szállítóikat is, sorolják be aszerint, hogy kik kritikusak, fontosak, elhanyagolhatóak a cég stabil működésének fenntartása szempontjából. Lehetőleg a kritikus partneri kapcsolatok számát meg kell próbálni csökkenteni, ilyen esetekben alternatív beszállítók és új vevőkapcsolatok felkutatása kiemelten fontos lehet. A pandémia elmúlt időszaka bizonyította, hogy egy-egy beszállító vagy vevő esetleges kiesésére, illetve az abból eredő jelentős kockázatok kezelésére lehetőség szerint fel kell készülni.

Kulbert Miklós

Partnereink kapcsán nagyon fontos még az aktív kapcsolattartás, a folyamatos párbeszéd, a partnerek monitoringja, mert ezek alapján az esetleges problémák igen korai szakaszban felismerhetőek, az intenzív és folyamatos kommunikáció pedig segíthet abban, hogy az ellátási láncban keletkező zavarok - akár fizetési haladék nyújtásával, illetve banki követelésvásárlási konstrukció kialakításában való közreműködéssel - megoldódjanak és ezáltal biztosított legyen a kiemelt partnereink stabil működése. A sokkszerűen változó környezet emellett megköveteli a cégvezetőktől, hogy akár évtizedes együttműködés kereteit felülvizsgálják, ideértve akár a megrendelés-előrejelzés folyamatos elvárását, frissítését, az árak és fizetési feltételek, elvárt biztosítékok módosítását.

Felkészülni az ismeretlenre

Miután felmértük a cégünk jelenlegi belső helyzetét és partnerkapcsolatok adottságait, érdemes terveznünk.

Az egyik legfontosabb lépés, hogy készítsünk likviditási tervet és ezt megfelelő gyakorisággal frissítsük.

E kapcsán már az önmagában is egy meghatározó tényező, hogy a gyakoriságot megfelelően válasszuk ki és azt amennyiben szükséges változtassuk, mert kritikus helyzetben akár napról napra jelentősen változhat a cég likviditási pozíciója.

Emellett fontos, hogy a tervezést végezzük el szélsőséges helyzetekre is (például a legfontosabb vevőpartnerek jelentős fizetési késedelme, a kereslet megszűnése, beszállítók nem teljesítése), végezzünk stressz tesztet és azonosítsuk a működésünkben a kritikus tényezők kapcsán azokat az indikátorokat, mutatókat (például vevő forgási sebesség, készletállomány mértéke, készpénzállomány, megrendelés volumene), amelyek folyamatos nyomon követése segít előre jelezni a várható problémák kialakulását.

Ennek feltérképezésében segít az UniCredit Bankon belül egy külön forgóeszköz-finanszírozási specialistákból álló csapat, valamint ezen tényezők figyelembevételével segítünk ügyfeleinknek olyan alternatív, testre szabott forgóeszköz-optimalizálási megoldások kialakításában, melyek megfelelő tartalékot jelentenek a kritikus időszakok átvészeléséhez miközben a cégek finanszírozási kockázatait is csökkentik - magyarázta az UniCredit Bank Kereskedelemfinanszírozás és Faktoring területének vezetője.

Támogatott tartalom. A cikksorozat megjelenését az UniCredit Bank támogatta.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem