A karácsonyi túlköltekezés után sokan szembesülnek pénzügyi nehézségekkel. Ám ezeket azért lehet enyhíteni.
A pénzügyi technológiai start-upok, másnéven FinTech cégek 86 százaléka szorosan együttműködne a hagyományos pénzügyi szolgáltatókkal. A bankok számára azonban egyértelmű piaci kihívást jelentő cégek az ügyfélbizalom megszerzését tartják a legfőbb sikertényezőnek.
2015-ben világszerte mintegy 19 milliárd dollárt fektettek FinTech cégekbe, amely közel 60 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest - tudtuk meg a Roland Berger tanácsadó cég kutatásából. A befektetők szerint ezek a pénzügyi-technológiai start-up vállalkozások innovatív termékeikkel képesek jelentős piaci részesedést rabolni középtávon a jelenlegi bankoktól és biztosítóktól. Az ugyanakkor már most egyértelmű, hogy a FinTech cégek nem csupán versenyezni akarnak a hagyományos szolgáltatókkal, felmérések szerint 86 százalékuk inkább együttműködne a pénzintézetekkel.
Figyelemre méltó, hogy háromból egy FinTech cég saját bevallása szerint nem lenne képes átvenni a jelenlegi bankok és biztosítók helyét.
- mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. A bankok és biztosítók ugyanakkor felgyorsíthatják digitális átalakulásukat a FinTech cégekkel való együttműködés által. Számukra ez több, mint technológia váltás, egyfajta szervezeti átalakulást is jelent, ugyanis a digitalizáció mindenki munkáját átalakítja, és új gondolkodásmód szükséges hozzá. A folyamat, amivel ezek a vállalatok szembe néznek kihívásokkal teli lesz, de az új versenytársak megjelenése miatt elkerülhetetlen. A hagyományos pénzintézetek piacait emellett az úgynevezett középtávon várhatóan a technológiai óriások is megtámadják, nem árt tehát rendesen felkészülniük.
A FinTech cégek arra törekednek, hogy a pénzügyi szektor nagyágyúival partneri együttműködést alakítsanak ki, kevésbé érdekeltek a gyorsító (14 százalék) és az inkubátor modellekben (9 százalék). Úgy vélik, a bankok és biztosítók felvásárlásokkal és összeolvadásokkal fognak reagálni az új versenyhelyzetre.
A siker záloga az ügyfelek bizalma
A FinTech cégek az ügyfelek bizalmát tartják a siker legfontosabb tényezőjének és éppen ez a jelenlegi piaci szereplők legnagyobb erőssége. Az elmúlt évek krízisei nyomot hagytak az iparágon, ugyanakkor a vállalatok és magánszemélyek még mindig a tradicionális szereplőkhöz ragaszkodnak. Másrészről viszont olyan meghatározó kritériumokban, mint a termékek átláthatósága és a szolgáltatásnyújtás kényelme, ők vannak előnyben.
Az európai start-upok 91 százaléka gondolja úgy, hogy teljes mértékben képes lenne kielégíteni ügyfelei igényeit. Azok a versenyelőnyök, amelyekben a bankok és biztosítók erősek, mint a pénzügyi források és a márkaismertség, kevésbé relevánsak a FinTech cégek számára. A fiatal vállalkozások közel háromnegyede szerint a szabályozási környezet alapos ismerete nem feltétele a sikernek, mivel ők úgyis egy kevésbé szabályozott szegmensben működnek. A start-up cégeknek nem volna szabad alábecsülni a szabályozási környezet kérdését, mert ez egy olyan terület, amelyben egyértelmű a hagyományos pénzügyi szolgáltatók előnye.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A FinTech cégek szkeptikusak azzal kapcsolatban is, hogy a pénzpiaci szereplők felkészültek-e a digitális átalakulásra. A start-upok 95 százaléka szerint az új belépők jobb digitális kompetenciákkal rendelkeznek, mint az inkumbens vállalatok.
Mik a legnagyobb lehetőségek?
A legnagyobb növekedési potenciált a megkérdezettek a befektetésekben és az eszköz menedzsmentben (55 százalék), a tranzakciókban (54 százalék), és a közösségi finanszírozásban (52 százalék) látják. A vállalatok kétharmada komoly piaci növekedésre számít a szegmensben.
A FinTech cégek jellemzően a cégek közötti szegmensre koncentrálnak, de egyre növekszik azon start-upok száma, amelyek a lakossági ügyfelek kiszolgálásában is érdekeltek. Az európai FinTech cégek hajlamosak az értéklánc egyetlen pontjára fókuszálni. Nagy részük egy piacon működik és új országokba terjeszkednének a következő években.
Nem Közép-Kelet-Európa az első választás
A start-up vállalkozások alapításakor az alapján döntenek egy-egy ország mellett, hogy az mennyire tud képzett munkavállalókat biztosítani, milyen a szabályozási környezet és a szakmai hálózatok, továbbá vannak-e potenciális helyi befektetők. A FinTech cégeknek jelenleg az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország kínálja a legjobb feltételeket.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








