27 °C Budapest

Lyoness: milliós bírság a megtévesztő reklámokért

2010. szeptember 27. 13:49

A GVH részben megállapította, hogy a Lyoness Holding Europe AG. és a Lyoness Hungary Kft. egyes tájékoztatásaikkal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, részben pedig a törvénysértést megfelelően alátámasztó bizonyítékok hiányában megszüntette velük szemben az eljárását.

A svájci Lyoness Holding Europe AG. (Lyoness AG) jelenleg Európában Magyarországon kívül 14 országban rendelkezik leányvállalattal és működtet vásárlói közösséget Lyoness néven. A holding magyarországi leányvállalata a 2003-ban alakult, adminisztrációs és tagszervező tevékenységet végző Lyoness Hungary Kft. (Lyoness Kft.). A Lyoness vásárlói közösség működésének lényege, hogy a Lyoness Hungary Kft-vel szerződést kötött ún. termékpartnerek a vásárlói közösségbe regisztrált tagok számára vásárlásaik során kedvezményeket biztosítanak. Amennyiben a regisztrált tagok e partnervállalkozásoknál bonyolítják le vásárlásaikat oly módon, hogy a megvásárolt termékért nem kevesebbet fizetnek, hanem a felajánlott kedvezménnyel arányosan utólagos pénzvisszatérítést kapnak. E kedvezményekért cserébe a vásárlói közösségbe regisztrált tagok a partnerüzletekben vásárolnak, növelve azok forgalmát.

A törzsvásárló és a Lyoness rendszert üzemeltető Lyoness AG. között a rendszerbe történő regisztráció során jogviszony keletkezik, amelyre elsősorban az Általános Üzleti Feltételek (ÁÜF) és melléklete, a "Jutalékok és Különleges Kedvezmények" című dokumentum (Melléklet) irányadó, amelyek egyes rendelkezései módosultak (eltérő tartalommal volt irányadó az ÁÜF és a Melléklet 2007. május 9-től 2008. október 21-ig, 2008. október 21-től 2009. novemberéig, s 2009. novemberétől).

2009. június 11-én a Lyoness vásárlói közösséget népszerűsítő reklámkampány indult. A kampányt a Lyoness AG. szervezte, meghatározva egyben a fogyasztói tájékoztatók tartalmát, melyek megjelentetéséről a Lyoness Kft. gondoskodott.
A tájékoztatások vizsgálata során a GVH annak tisztázására törekedetett, hogy a vállalkozások tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak-e, amikor
a) azt ígérték, hogy a fogyasztó minden vásárlás után 1%-os visszatérítésre jogosult,
b) azt ígérték, hogy a fogyasztó azonnali visszatérítésben részesül,
c) az ingyenesség ígéretét fogalmazták meg,
d) nem közölték az EUR/HUF árfolyam alkalmazásával kapcsolatos információt,
e) a fogyasztóknak ígért nagymértékű juttatások elérésének alapfeltétele más fogyasztók Lyoness rendszerbe történő aktív beléptetésében való közreműködés.

1%-os visszatérítés
Minden termékpartnernél bonyolított vásárlás után a vásárlás értékének 1%-a, azonban a nettó 4%-os vagy az alatti árrést biztosító termékpartnerek esetében a vásárlási érték 0,5%-a kerül jóváírásra a törzsvásárlók azon jutalékszámláján, amely nem egy valódi bankszámla, hanem egy virtuális, csak a Lyoness informatikai rendszerében létező számla.

Ezzel szemben a Debrecen TV-ben 2009. augusztus 10-16. közötti héten megjelentetett PR műsor és a Metropol című újság 2009. augusztus 6-i számában megjelentetett PR cikk azt az ígéretet fogalmazta meg a fogyasztók felé, hogy minden, a rendszer keretében megvalósított vásárlás után 1% mértékű visszatérítés illeti meg a fogyasztókat.

Azonnali visszatérítés
A Lyoness rendszerben a törzsvásárló jutalékszámláján 2009. április 29. előtt minimum 2.600 Ft-nak, a 2009. április 29-i árfolyam-módosítást követően minimum 3.000 Ft-nak kellett összegyűlnie ahhoz, hogy a törzsvásárló saját bankszámlájára ténylegesen készpénz átutalás történjen, feltéve, hogy az adott termékpartner az eljárás alá vontak felé fizetési kötelességét már teljesítette. Ennek megfelelően ahhoz, hogy az 1%-os, illetve 0,5%-os visszatérítésekből a fogyasztó részére ténylegesen átutalás történjen a bankszámlájára a 2009. április 29. előtti időszakban legalább 260.000 Ft értékben, a 2009. április 29. utáni időszakban legalább 300.000 Ft értékben kellett vásárolnia a termékpartnereknél.

A Gazdasági Rádióban 2009 augusztusában elhangzott PR műsor azonban az azonnali visszatérítés ígéretét fogalmazta meg, azt a képzetet keltve, hogy a fogyasztók az általuk a Lyoness rendszerben eszközölt vásárlások után azonnal megkapják a visszatérítést, ugyanakkor fel sem merülhetett bennük, hogy a visszatérítés megvalósulása egyéb feltételektől, meghatározott összeg elérésétől függ. A tájékoztatás tehát nem felelt meg a valóságnak.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Miként nem fedte a valóságot Metropol című újság 2009. augusztus 6-i számában megjelentetett az a PR cikk sem, mely azt közölte a fogyasztókkal, hogy "vásárlásaik után költéseik 1%-át azonnal jóvá is írják számlájukon."
Azon fogyasztók esetében ugyanis, akik részleteiben nem ismerik a Lyoness rendszer működését, ez a közlés azt az üzenetet hordozta, hogy a költések 1%-a nem a rendszerhez tartozó virtuális jutalékszámlán, hanem a fogyasztó folyószámláján (bankszámláján) jelenik meg azonnal.

Ingyenesség
A törzsvásárló részvétele a Lyoness rendszerben meghatározott kivételektől eltekintve díjtalan. Ilyen kivétel lehet többek között a teljesített vásárlás (visszatérítések elszámolása céljából történő) rögzítésére szolgáló, fizetőeszköznek nem minősülő Lyoness Cashback Kártya 24 hónapos érvényességi ideje lejártát követő meghosszabbításának díja, vagy a tájékoztató szórólapokat, füzeteket tartalmazó Welcome Package költsége, illetve a törzsvásárló részére opcionális költséget jelenthet az oktatás és a szervezők által szervezett rendezvények látogatása.

Voltak ugyan olyan tájékoztatások is, amelyek csak a regisztráció ingyenességére utaltak, ám a GVH megállapította, hogy a Debrecen TV-ben és a Gazdasági Rádióban 2009 augusztusában megjelentetett PR műsor a Lyoness rendszer egésze szempontjából fogalmazta meg az ingyenesség ígéretét. Ez tehát nem felelt meg a valóságnak. Miként az a www.fogyasztok.hu internetes honlapon 2009. szeptember 9-én megjelent PR cikkben nyújtott tájékoztatás sem, amely azt közölte, hogy ha az ügyfél használja a rendszert, a Lyoness Cashback Kártya érvényesítése két év után ingyenes, az érvényesítés csak akkor történik ellenérték (10 euro) fejében, ha a két év alatt egyáltalán nem használták a rendszert. Mindeközben ahhoz, hogy a 24 hónapos érvényességi idő lejártával a Lyoness Cashback Kártya ingyenesen legyen igényelhető, teljesülnie kellett azon feltételnek, hogy a fogyasztó havonta nettó 39.000 Ft-ért vásárlásokat bonyolítson le a Lyoness rendszerben, azaz az érvényesítés nemcsak akkor történik ellenérték fejében, ha a fogyasztó egyáltalán nem használja a rendszert. A fentieken túl az ingyenesség fenti feltételét nem teljesítő fogyasztók részére az új kártya igénylése nem 10, hanem 12 euró ellenében volt lehetséges.

A fenti magatartások miatt a GVH határozatában 1 millió forint bírság kiszabását tartotta indokoltnak, mely során súlyosító körülményként értékelte a magatartás felróható jellegét, míg enyhítő körülményként vette figyelembe azt, hogy a vállalkozások a jogsértést elismerték, illetve a fogyasztók a szerződés megkötéséig további információkhoz juthatnak a Lyoness rendszerrel összefüggésben.

A GVH az EUR/HUF árfolyam alkalmazásával kapcsolatos információk, illetve a más fogyasztók Lyoness rendszerbe történő beléptetésében való közreműködés vonatkozásában az eljárást végzésével megszüntette. Úgy látta ugyanis, hogy a beszerzett bizonyítékok alapján nem állapítható meg jogsértés és eredmény az eljárás folytatásától sem várható.

Brutál nyereséget jelentett a Hell Energy

2023-ban 15 milliárd 468 millió forintnyi nyereséget termelt a Hell Energy Magyarország Kft., ami majdnem 2,5 milliárddal magasabb, mint az egy évvel korábbi eredmény.

Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 20. hétfő
Bernát, Felícia
21. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm