Növekvő kintlévőségek, apadó árbevétel, átütemezett számlák és elhalasztott beruházások -- több fronton támad a válság, az egymást erősítő hatásokat egyidejűleg érzékelik a hazai kisvállalkozások vezetői. A BellResearch friss pénzügyi kutatásában a cégek helyzetét és a válság hatásait vizsgálja.
A pénzügyi-gazdasági válság érzékenyen érintette a hazai üzleti szférát, ezen belül az alacsony tőkével és kevés tartalékkal működő mikro- és kkv-szegmenset. Pénzügyi felméréssorozatának új elemzésében a BellResearch az 1 milliárd forint alatti árbevételű mikrovállalkozások és kkv-k gazdasági helyzetét és kilátásait, valamint pénzügyi igényeit és banki kapcsolatait elemezte, különös figyelmet fordítva a válság hatásainak vizsgálatára is.
A kutatás eredményei szerint a bevételek visszaesése mellett minden második cég számára problémát jelent az ügyfelek számának csökkenése és a költségek növekedése is. A sikeresen megtartott kliensek fizetési morálja is megingott, lévén ők is áldozatai a válságfolyamatoknak.
Mindezek miatt borúsabb jövőképet vetítenek maguk elé a cégek: míg egy évvel ezelőtt a vállalkozások negyede vélte úgy, hogy cége előtt fejlődési lehetőségek állnak, az idei évre az optimisták aránya 18 százalékra csökkent. Ezzel párhuzamosan 2008-ban még csak minden ötödik cég számított hanyatlásra, most viszont már a vállalkozások negyede visszaeséssel számol -- ismertette Harsányi Gábor, a BellResearch kutatási osztályvezetője.
A vállalkozások kintlévőségei drasztikus mértékben nőttek, a BellResearch becslései szerint a tavalyi átlagos havi 2,9 millióról 4,1 millió forintra. A kintlévőségeket a cégek leggyakrabban hosszabb fizetési határidőkkel, a számlák átütemezésével és tagi kölcsön bevonásával próbálják kompenzálni, de nem ritkák más megoldások sem, például minden hatodik vállalkozás hitelfelvétellel pótolja a hiányzó tőkét.
A válságkezelés kapcsán azonban nem elegendő csupán a kintlévőségekre koncentrálni, összehangolt, gondosan előkészített intézkedések sorozatára van szükség -- mutatott rá Harsányi Gábor. Legtöbbször (minden második cégnél) a működési költségek csökkentése kerül fókuszba, amit sokan (közel 40 százalék) a beruházások elhalasztásával egészítenek ki. A hosszú távú üzletmenetet meghatározó stratégia részét képezheti a "fapados" megoldások bevezetése: tízből három cég olcsóbb megoldásokat ajánl ügyfelei számára. Noha a válság hatásai mára gyakorlatilag valamennyi vizsgált céget elérték, a kutatás eredményei szerint korántsem tekinthető mindegyikük felkészültnek. A megkérdezett cégek pénzügyi döntéshozóinak negyede nem tudott vagy nem kívánt megnevezni olyan válságkezelő lépést, amelyet megtesznek vagy megtennének.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








