Ki ne szeretne végre saját vállalkozásba kezdeni, s a saját urává válni? A saját cég beindításának egyik közismert, s természetesen népszerű formája a valamely franchise-hoz való csatlakozás. Persze azt már talán kevesebben tudják, hogy a franchise világa nem csupán a McDonald's-ból áll, körképünkben felderítjük, hová, milyen tőkeigénnyel lehet csatlakozni!
Összeállításunk elkészítésében segítségünkre a Magyar Franchise Szövetség főtitkára, Dr. Kiss István volt, a felsorolt példák tehát a szövetség rendszergazda tagjai közül kerültek ki.
A körképben a beruházási igényeknek megfelelően három csokorba gyűjtöttük a jelenleg elérhető lehetőségeket. Természetesen egyes esetekben magától a tervezett üzletmérettől, illetve a farnchise jellegétől is függhet ez az összeg, így egy-egy "ajánlat" több kategóriába is illeszkedhet.
Mit kezdhetsz kevés pénzzel?
A főtitkár kiemelte, általában igaz, hogy a látványpékségek kínálják az olcsó beszállás lehetőségét. Így a legolcsóbbak között említhető meg a Fornetti, ahol csupán egy kisebb helységet kell biztosítani, ahol elfér a kemence, melyet heti 1-2 alkalommal látnak el a mélyhűtő-kapacitástól függően.
A Fornettihez való csatlakozás alapfeltétele egy olyan üzlethelyiség biztosítása, amely az adott település legforgalmasabb helyein található (ezt a Fornetti munkatársai ellenőrzik). A termékek kisütéséhez szükséges sütőblokkot a Fornetti biztosítja a franchise-partner számára.
Érdekesség, hogy a Cortesi, amely minden hipermarketben megtalálható, hálózatát a Fornettire építette, persze az utóbbi által forgalmazott termékeket kiegészítette egyéb péksüteményekkel, édességekkel.
A látványpékségek körében, nem kifejezetten a Fornetti konkurenciájaként a főtitkár megemlítette a PékPont lehetőségét, amely eltérő termékkörrel áll a vevők rendelkezésére. Az olcsóbb kategóriába is sorolhatóak emellett (igaz az irodaigény miatt nehéz megállapítani a határt) az ingatlanügynökségek, illetve ingatlanforgalmazók hálózata.
A PékPont a franchise-átvevőnek biztosítja a teljes üzletberendezést, a technológiai betanítást, a kezdő árukészlet feltöltését, illetve a minőségbiztosítási rendszer előkészítését. A rendszerbe való belépési díj 1 millió forint, kaucióként ugyanennyit kell az asztalra tenni. Marketing díj gyanánt pedig a nettó forgalom 2 százalékát kell kifizetni.
Közepes igény nagy sikerrel
Ahogy az ingatlanügynökségek, úgy más franchise esetében is megvalósítható az úgynevezett shop-in-shop konstrukció, amikor is egy már meglévő üzletbe lehetséges egy-egy polc, vagy árukör kihelyezése, így aztán értelemszerűen a beruházási igény is jóval alacsonyabb, mintha újonnan nyitnánk egy egész üzletet. Tipikusan ilyen lehetőséget kínál például a Herbária, illetve a Szamos Marcipán is.
A Herbária tájékoztatója szerint amennyiben teljes üzletet szeretnénk kiépíteni, abban az esetben a kezdeti beruházás nettó 3-5 millió forintra is rúghat, amennyiben azonban csak bizonyos ismérveiben felel meg az üzlet a Herbária standardjainak, ez az összeg jóval alacsonyabb lehet.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Tipikusan ebbe a kategóriába tartozó franchise Dr. Kiss István szerint a Happy Box, illetve egy svédországi üdvözlőkártyák, csomagolópapírok értékesítésével foglalkozó rendszer is, melynek jelenleg még folyamatban van a tagfelvétele.
Viszonylag moderált pénzigény szükségeltetik a szolgáltatási jellegű franchise rendszerekhez való csatlakozáshoz, igaz ezek esetében a technikai háttér biztosítása okozhat gondot. Ilyen például a Speedy autós szervízhálózat, amely korábban még AutoNet néven volt elérhető.
Egy másik (a vásárlók szempontjából is igencsak érdekes hálózat) a Technogen Kft., amely fürdőszoba-felújítási lehetőséget kínál bontás nélkül, 1 nap alatt egy-vagy két szakember számára, beruházási igénye 1,8-2,1 millió forint (áfával növelt értéken). A főtitkár szerint ezt a szolgáltatást leginkább a szállodák szeretik igénybe venni.
A nagyra vágyók ajánlata
A legnagyobb tőkével azoknak kell rendelkezniük, akik valamely nagyobb étteremlánchoz, vagy benzinkút-hálózathoz szeretnének csatlakozni, ahol akár a 150 millió forintos nagyságrendet is elérheti a befektetési igény.
Az egyik legdrágább lehetőséget például az OBI barkácsáruház kínálja, ahol természetesen az épület biztosítása mellett az árukészletet is be kell szerezni. Aki a zálogházat szeretne nyitni például a BÁV-hoz való csatlakozással, annak is fel kell készülnie a magas beruházási igényre, hiszen megfelelő biztonsági követelmények teljesítésére van szükség.
A lehetőségek tárháza tehát végtelenül széles, mindenkinek a saját vágyai, és természetesen pénztárcája vastagsága dönti el, mibe vágja fejszéjét. Mint azt Dr. Kiss István lapunknak elmondta, a beruházási igény 100 ezer forintnál kezdődhet, s a milliós nagyságrendtől több száz millió forintig terjedhet.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








