5 °C Budapest

A csődöt jelentő banánhéjak: vállalkozási hibák, amiket ne kövess el!

Pénzcentrum
2007. június 7. 13:00

Gyakorta elhangzik, hogy a kis- és középvállalkozások életét jelentős mértékben megnehezíti a tőkehiány, amely azonban nem csak a vállalat létrehozásakor és a szolgáltatás vagy a termelés megindításakor okoz gondot, de már jóval az alapítás előtt is előidézheti a későbbi sikertelenséget.

A vállalkozói szemináriumokon a tapasztalt oktatók általában 6-7 pontban határozzák meg a legfontosabb elemeket, amelyek szükségesek egy racionálisan működtethető, nyereséges vállalkozás létrehozásához. A legfontosabbak közé természetesen oda kell sorolnunk az nagy ötletet, a kellő mennyiségben rendelkezésre álló forrást és a megfelelő kapcsolat rendszert.

A következőkben azonban nem a "mit csinálj", hanem a "mit ne csinálj!" problémakörét járjuk körbe, hogy láthassuk bizonyos vállalkozások már az alapítás előtt sikertelenségre ítéltetnek, mert a tulajdonosok a létezés fenntartásához szükséges elemeket hagynak ki a döntések meghozatalakor.

A nagy ötlet: tényleg van igény a piacon?

Az első és legfontosabb tényező, hogy az alapító által "nagy ötletnek" minősített termékre, szolgáltatásra ténylegesen van-e igény a piacon. Persze, amikor Microsoft létrejött, Bill Gates és társai valószínűsíthetően nem alkalmazták a piackutatás eszközét, a milliárdokat hozó ötletek tárháza azonban szűkös, így egy kisvállalkozás esetében mindenképpen érdemes utánanézni vajon tényleg megvan-e az igény az előállítandó termékre vagy szolgáltatásra.

Üzleti terv: nem csak a banknak fontos!

A gazdaság motorjaiként emlegetett kis- és középvállalkozások forráshiányos voltát több európai uniós és kormányzati program is szeretné feloldani. A kedvezményes, illetve a piaci kamatozású banki hitelek igénylésének egyik feltételeként is a pénzintézetek az üzleti terv elkészítését jelölik meg.

Az üzleti terv azonban nem csupán a banki hiteligényléshez szükséges, egy előzetes terv elkészítésére a vállalatalapításkor is szükség lenne, mely egyrészt magába foglalja a piackutatás eredményeit, másrészt választ ad a szükséges tőke nagyságára vonatkozóan, az elérendő célokat, és a várható költségeket is.

Kapcsolat a fogyasztókkal: ne térj vissza a múltba!

Már a marketing megszületésekor abból indultak ki a szakértők, hogy a termékorientált gyártás nem vezethet sikerre, amely sok nagyvállalat bukásához, vagy átalakításához vezetett.

Fontos, hogy a frissen megalapított vállalkozások vezetői ne lépjenek a "vesztesek" útjára, és teremtsenek közvetlen kapcsolatot a potenciális vásárlóikkal még mielőtt nekikezdenének egy termék gyártásának, a felmerült igényeket pedig vegyék figyelembe a termék kialakításánál.

Természetesen vannak olyan szektorok, melyek a vásárlók igényei előtt járnak, mint például az IT és pénzügyi termékek, itt a tervezés teljesen más módszertan alapján zajlik.

Kontroll az árak felett: a valóság mást mutat

Általában egy viszonylag telített piacra újonnan belépő kisvállalkozás nem tudja jelentős mértékben befolyásolni az árakat, ezért érdemesebb inkább piackövető árpolitikát folytatni, illetve jól megválogatni az árazási módszert.

A termék ismertté válásához viszonylag nagy marketing költségvetésre lenne szükség, mivel ez a feltétel általában a kkv-k esetében nem áll fent, nem biztos, hogy érdemes a árrést erősen leszűkíteni.

Egyedül nem megy...

A tanácsadók és a lehetséges befektetők rendkívül fontos szerepet játszanak a vállalkozások életében, a kockázati tőke bevonása megoldhatja az újonnan induló cég gondjait, de a megoldás előnyökkel és hátrányokkal is jár.

Pozitívuma, hogy a vállalkozó egy tapasztalt társat kap a menedzsmentben, aki fontos szerepet játszhat a megfelelő működési struktúra kialakításában, másrészt a pótlólagos külső tőke korlátozza a vállalkozó döntési mozgásterét.

Az azonban általánosságban elmondható, hogy megfelelő háttér nélkül nehéz egyedül véghez vinni a vállalatalapítást, okosabb lehet megfelelő partnereket keresni.

A piac folyton változik: ha nem tartasz lépést véged!

Tény, hogy a piaci változások folyamatos megfigyelése és a változásokra való reakció rengeteg energiát és pénzt emészt fel, a piactól való elzárkózás azonban könnyedén végzetes lehet egy nyitott, a forgalomtól nagymértékben függő kisvállalkozás életében.

Ez lenne a magyarok új őrülete: hasznos hobbi törhet be a piacra

Most néhány kattintással bárki madárodú örökbefogadóvá válhat - ezzel bepillantást nyerve tollas barátaink magánéletébe.

Új őrület hódít a magyarok körében: teljesen rákattantak ezekre az italokra

A hazai kézműves sörök világa hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben - a sörkedvelők legnagyobb örömére.

Magyarok milliói vágják maguk alatt a fát: csúnyán ráfizethet, aki így fűt 2022 telén

A téli időszakban, fűtésszezonkor az ország légszennyezettségének mintegy 83-85 százalékáért felelős a lakossági fűtés.

Megszólalt a magyar befektetési guru: a profit ne a cél, hanem az eszköz legyen

A panelbeszélgetésen megvitatták, hogy mi számít a befektetőnek, mi a fejlődés alapja, illetve hogy mi az alapja a hazai vállalkozásoknak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. november 26. szombat
Virág
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
Private Investor Day 2022/2.
Vegyen részt INGYENESEN a PID2022 kóddal!
EZT OLVASTAD MÁR?