Gyakorta elhangzik, hogy a kis- és középvállalkozások életét jelentős mértékben megnehezíti a tőkehiány, amely azonban nem csak a vállalat létrehozásakor és a szolgáltatás vagy a termelés megindításakor okoz gondot, de már jóval az alapítás előtt is előidézheti a későbbi sikertelenséget.
A vállalkozói szemináriumokon a tapasztalt oktatók általában 6-7 pontban határozzák meg a legfontosabb elemeket, amelyek szükségesek egy racionálisan működtethető, nyereséges vállalkozás létrehozásához. A legfontosabbak közé természetesen oda kell sorolnunk az nagy ötletet, a kellő mennyiségben rendelkezésre álló forrást és a megfelelő kapcsolat rendszert.
A következőkben azonban nem a "mit csinálj", hanem a "mit ne csinálj!" problémakörét járjuk körbe, hogy láthassuk bizonyos vállalkozások már az alapítás előtt sikertelenségre ítéltetnek, mert a tulajdonosok a létezés fenntartásához szükséges elemeket hagynak ki a döntések meghozatalakor.
A nagy ötlet: tényleg van igény a piacon?
Az első és legfontosabb tényező, hogy az alapító által "nagy ötletnek" minősített termékre, szolgáltatásra ténylegesen van-e igény a piacon. Persze, amikor Microsoft létrejött, Bill Gates és társai valószínűsíthetően nem alkalmazták a piackutatás eszközét, a milliárdokat hozó ötletek tárháza azonban szűkös, így egy kisvállalkozás esetében mindenképpen érdemes utánanézni vajon tényleg megvan-e az igény az előállítandó termékre vagy szolgáltatásra.
Üzleti terv: nem csak a banknak fontos!
A gazdaság motorjaiként emlegetett kis- és középvállalkozások forráshiányos voltát több európai uniós és kormányzati program is szeretné feloldani. A kedvezményes, illetve a piaci kamatozású banki hitelek igénylésének egyik feltételeként is a pénzintézetek az üzleti terv elkészítését jelölik meg.
Az üzleti terv azonban nem csupán a banki hiteligényléshez szükséges, egy előzetes terv elkészítésére a vállalatalapításkor is szükség lenne, mely egyrészt magába foglalja a piackutatás eredményeit, másrészt választ ad a szükséges tőke nagyságára vonatkozóan, az elérendő célokat, és a várható költségeket is.
Kapcsolat a fogyasztókkal: ne térj vissza a múltba!
Már a marketing megszületésekor abból indultak ki a szakértők, hogy a termékorientált gyártás nem vezethet sikerre, amely sok nagyvállalat bukásához, vagy átalakításához vezetett.
Fontos, hogy a frissen megalapított vállalkozások vezetői ne lépjenek a "vesztesek" útjára, és teremtsenek közvetlen kapcsolatot a potenciális vásárlóikkal még mielőtt nekikezdenének egy termék gyártásának, a felmerült igényeket pedig vegyék figyelembe a termék kialakításánál.
Természetesen vannak olyan szektorok, melyek a vásárlók igényei előtt járnak, mint például az IT és pénzügyi termékek, itt a tervezés teljesen más módszertan alapján zajlik.
Kontroll az árak felett: a valóság mást mutat
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Általában egy viszonylag telített piacra újonnan belépő kisvállalkozás nem tudja jelentős mértékben befolyásolni az árakat, ezért érdemesebb inkább piackövető árpolitikát folytatni, illetve jól megválogatni az árazási módszert.
A termék ismertté válásához viszonylag nagy marketing költségvetésre lenne szükség, mivel ez a feltétel általában a kkv-k esetében nem áll fent, nem biztos, hogy érdemes a árrést erősen leszűkíteni.
Egyedül nem megy...
A tanácsadók és a lehetséges befektetők rendkívül fontos szerepet játszanak a vállalkozások életében, a kockázati tőke bevonása megoldhatja az újonnan induló cég gondjait, de a megoldás előnyökkel és hátrányokkal is jár.
Pozitívuma, hogy a vállalkozó egy tapasztalt társat kap a menedzsmentben, aki fontos szerepet játszhat a megfelelő működési struktúra kialakításában, másrészt a pótlólagos külső tőke korlátozza a vállalkozó döntési mozgásterét.
Az azonban általánosságban elmondható, hogy megfelelő háttér nélkül nehéz egyedül véghez vinni a vállalatalapítást, okosabb lehet megfelelő partnereket keresni.
A piac folyton változik: ha nem tartasz lépést véged!
Tény, hogy a piaci változások folyamatos megfigyelése és a változásokra való reakció rengeteg energiát és pénzt emészt fel, a piactól való elzárkózás azonban könnyedén végzetes lehet egy nyitott, a forgalomtól nagymértékben függő kisvállalkozás életében.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.







