A csődöt jelentő banánhéjak: vállalkozási hibák, amiket ne kövess el!

Pénzcentrum
2007. június 7. 13:00

Gyakorta elhangzik, hogy a kis- és középvállalkozások életét jelentős mértékben megnehezíti a tőkehiány, amely azonban nem csak a vállalat létrehozásakor és a szolgáltatás vagy a termelés megindításakor okoz gondot, de már jóval az alapítás előtt is előidézheti a későbbi sikertelenséget.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A vállalkozói szemináriumokon a tapasztalt oktatók általában 6-7 pontban határozzák meg a legfontosabb elemeket, amelyek szükségesek egy racionálisan működtethető, nyereséges vállalkozás létrehozásához. A legfontosabbak közé természetesen oda kell sorolnunk az nagy ötletet, a kellő mennyiségben rendelkezésre álló forrást és a megfelelő kapcsolat rendszert.

A következőkben azonban nem a "mit csinálj", hanem a "mit ne csinálj!" problémakörét járjuk körbe, hogy láthassuk bizonyos vállalkozások már az alapítás előtt sikertelenségre ítéltetnek, mert a tulajdonosok a létezés fenntartásához szükséges elemeket hagynak ki a döntések meghozatalakor.

A nagy ötlet: tényleg van igény a piacon?

Az első és legfontosabb tényező, hogy az alapító által "nagy ötletnek" minősített termékre, szolgáltatásra ténylegesen van-e igény a piacon. Persze, amikor Microsoft létrejött, Bill Gates és társai valószínűsíthetően nem alkalmazták a piackutatás eszközét, a milliárdokat hozó ötletek tárháza azonban szűkös, így egy kisvállalkozás esetében mindenképpen érdemes utánanézni vajon tényleg megvan-e az igény az előállítandó termékre vagy szolgáltatásra.

Üzleti terv: nem csak a banknak fontos!

A gazdaság motorjaiként emlegetett kis- és középvállalkozások forráshiányos voltát több európai uniós és kormányzati program is szeretné feloldani. A kedvezményes, illetve a piaci kamatozású banki hitelek igénylésének egyik feltételeként is a pénzintézetek az üzleti terv elkészítését jelölik meg.

Az üzleti terv azonban nem csupán a banki hiteligényléshez szükséges, egy előzetes terv elkészítésére a vállalatalapításkor is szükség lenne, mely egyrészt magába foglalja a piackutatás eredményeit, másrészt választ ad a szükséges tőke nagyságára vonatkozóan, az elérendő célokat, és a várható költségeket is.

Kapcsolat a fogyasztókkal: ne térj vissza a múltba!

Már a marketing megszületésekor abból indultak ki a szakértők, hogy a termékorientált gyártás nem vezethet sikerre, amely sok nagyvállalat bukásához, vagy átalakításához vezetett.

Fontos, hogy a frissen megalapított vállalkozások vezetői ne lépjenek a "vesztesek" útjára, és teremtsenek közvetlen kapcsolatot a potenciális vásárlóikkal még mielőtt nekikezdenének egy termék gyártásának, a felmerült igényeket pedig vegyék figyelembe a termék kialakításánál.

Természetesen vannak olyan szektorok, melyek a vásárlók igényei előtt járnak, mint például az IT és pénzügyi termékek, itt a tervezés teljesen más módszertan alapján zajlik.

Kontroll az árak felett: a valóság mást mutat

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 646 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 7,28%), de nem sokkal marad el ettől a Sberbank 40 150 forintos törlesztőt (THM 7,66%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Általában egy viszonylag telített piacra újonnan belépő kisvállalkozás nem tudja jelentős mértékben befolyásolni az árakat, ezért érdemesebb inkább piackövető árpolitikát folytatni, illetve jól megválogatni az árazási módszert.

A termék ismertté válásához viszonylag nagy marketing költségvetésre lenne szükség, mivel ez a feltétel általában a kkv-k esetében nem áll fent, nem biztos, hogy érdemes a árrést erősen leszűkíteni.

Egyedül nem megy...

A tanácsadók és a lehetséges befektetők rendkívül fontos szerepet játszanak a vállalkozások életében, a kockázati tőke bevonása megoldhatja az újonnan induló cég gondjait, de a megoldás előnyökkel és hátrányokkal is jár.

Pozitívuma, hogy a vállalkozó egy tapasztalt társat kap a menedzsmentben, aki fontos szerepet játszhat a megfelelő működési struktúra kialakításában, másrészt a pótlólagos külső tőke korlátozza a vállalkozó döntési mozgásterét.

Az azonban általánosságban elmondható, hogy megfelelő háttér nélkül nehéz egyedül véghez vinni a vállalatalapítást, okosabb lehet megfelelő partnereket keresni.

A piac folyton változik: ha nem tartasz lépést véged!

Tény, hogy a piaci változások folyamatos megfigyelése és a változásokra való reakció rengeteg energiát és pénzt emészt fel, a piactól való elzárkózás azonban könnyedén végzetes lehet egy nyitott, a forgalomtól nagymértékben függő kisvállalkozás életében.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 27. szerda
Szabina
43. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 26. 17:09