2020. augusztus 6. csütörtök Berta, Bettina

Lement a szavazás: tényleg korhatárhoz kötnék a jogosítványt?


A szavazók háromnegyede nem kötné életkorhoz a jogosítványt, nem szabnák meg, hány éves koráig vezethet valaki. Ellenben sokak szerint változtatni kellene a rendszeren: nem a háziorvosnak, hanem egy független orvostestületnek kellene eldöntenie, megfelelő-e valaki egészségi állapota az autózáshoz. Felmerült, hogy a felső mellett alsó korhatár is kéne a vezetői engedélyeknél.

Egyetlen nap alatt több mint 2000 olvasói szavazat, és megannyi komment érkezett arra a kérdésünkre, hogy korhatárhoz kell-e kötni a jogosítvány meghosszabbítását - egyszerűsítve: korlátozni kell-e az időseket a vezetésben. Ugyanis, ahogy beszámoltunk róla, újból fellángolt a társadalmi vita arról, hogy bizonyos kor felett ne lehessen meghosszabbítani a jogosítványt. Elhangzottak pró és kontra érvek, de ahogyan kiderült, jó döntést nem lehet hozni a témában, mivel nem lehet általánosságban elmondani, hogy az idősebbek rosszabbul vezetnének, mint a fiatalok - sőt, hajlandóak magukat is fejleszteni, hogy kevesebb nehézségük legyen.

A vitát a múlt héten lobbantotta lángra egy idős sofőr, aki rossz irányba hajtott fel az M44-es autópályára, és csak a többi autósnak köszönhető, hogy nem lett komolyabb baj a dologból. Az ügy az ország egyik leghallgatottabb rádióműsorában is téma volt, Sebestyén Balázs elég kemény kijelentéseket tett. Véleménye szerint az idős férfinak el kellett volna azonnal venni jogosítványát, és börtönbe zárni (!) a háziorvost, aki kiadta neki az alkalmassági engedélyt:

A csávótól elvenném a jogosítványt, a mamának kötelező házikarantén egy évig, senki sehova. Felderíteném a háziorvosát és azonnal kettő év letöltendőre ítélném őt is, mint a huzat. Elmennek a háziorovosok a fenébe, akik ötezer forintért átengedik, az összes rohadjon meg

- vélekedett Sebestyén Balázs az ügyről, és hozzátette: "Egy bizonyos kor felett mindenkitől elvenném a jogosítványt. Ez ritmus, ez dinamika, tempóérzék, egyszerűen hülyülünk, ahogy öregszünk. Elfogynak a reflexek, máshogy ismered fel a veszélyt, nem veszed észre, ha hülye vagy. Menjél vonattal."

Erre reagálva a Háziorvosok Online Szervezete, a Magyar Orvosi Kamara Háziorvosi Csoportja, a háziorvosi és házi gyermekorvosi kollegiális vezetők a teljes háziorvos társadalom nevében elhatárolódtak Sebestyén Balázs műsorvezető azon kijelentéseitől. Azt azért hozzátették, hogy a háziorvosok is szigorítanák bizonyos életkor felett a jogosítvány hosszabbításához szükséges feltételeket - de helyesbítésre szólították fel Balázst.

Lássuk az eredményt!

Az eredmény látszólag egyértelmű: 73 százaléknyian nem értettek egyet a felvetéssel, hogy életkorhoz kellene kötni a vezetést. A kommnetek alapján ők a teljes szabadság hívei: mindenki vezethessen addig, ameddig az orvos alkalmasnak találja arra és, vagy alkalmasnak érzi magát.

Ugynakkor nagyjából 27 százaléknyian voksoltak arra, hogy igen, meg kell szabni, hány éves korukig ülhetnek az emberek a volán mögé. A támogatók csoportja javarészt saját rossz tapasztalatai alapján gondolja azt, hogy bizonyos kor fölött már ne engedjék vezetni az időseket. Mások az alkalmassági vizsgálatok megbízhatóságában kételkednek, fel is vetődött többekben, hogy az egész rendszert kellene átalakítani, és független orvostestületeknek kellene határozni az emberek alkalmasságáról a saját háziorvosuk helyett.

Tényleg több balesetet okoznak?

Egy másik érv volt az idősebb sofőrök mellett, hogy azok sokkal kevesebb balesetet okoznak, mint a fiatalok. Erről a legfrissebb adat az RTL Híradóban hangzott el nemrégiben: a KSH adataiból kiderült, hogy nem okoznak kirívóan sok balesetet, mégis, sokan gondolják úgy, hogy az idős embereknek nem kellene vezetniük. 2016-ban 2 895 balesetből a 60 és 70 év közötti elkövetők számlájára volt írható 326, a 70 év fölötti elkövetők száma pedig 210 volt.

Regulázzák a fiatalokat is!

Voltak olyanok is, akik elfogadták a felső határt, de azt mondták, legyen alsó korhatár is:

ha a 80 évesen nem vezethet, mert túl öreg, akkor 20-25 év alatt se vezethessen senki, azok még túl fiatalok ehhez!

- hangzott el többektől a kommentszekcióban. A magyar rendszer egyébként valóban a megengedőbbek között van Európában, nálunk 17 éves kortól meg lehet szerezni a B-kategóriás jogsit, a tafolyamra már 16,5 évesen is be lehet iratkozni. Ezzel szemben az EU-ban általában a 18 éves korhatár van érvényben, ám a skandináv országokban például már 16 éves kortól vezethetnek a fiatalok - ha ül mellettük egy jogsival rendelkező felnőtt.

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt idén - 60 hónapos futamidőre - 38414 forintos kedvezményes törlesztővel kalkulálhatsz, míg 2021-től 40219 forintra ugrik a törlesztő. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Hozzászólások száma: 8 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS


Portfolio HR Revolution 2020 Konferencia

Vörös riadó! A munkaerőpiac aktuális kérdései, kihívásai, és természetesen a lehetséges megoldások.

Sustainable World 2020 Konferencia

A jövő vállalata konferenciát, melyen a fenntarthatóságról, zöld finanszírozásról és befektetésekről, az energiatársaságok aktuális helyzetéről, és a zöld vállalatok kihívásairól, lehetőségeiről lesz szó.