13 °C Budapest
Új szállodaszövetségi elnök: luxus vendégekhez luxus környezet kell, ebben Budapest nem áll jól

Új szállodaszövetségi elnök: luxus vendégekhez luxus környezet kell, ebben Budapest nem áll jól

2025. április 17. 10:04

Egy nehéz időszakban vette át a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének vezetését Somlyai Zoltán, aki szerint a szektor egyik legégetőbb problémája nem pusztán a bérhelyzet, hanem a pályaelhagyás mögött álló generációs szemléletváltás. A szakma szeretetének visszaállítása, a jövedelmezőség erősítése és a hazai turizmus versenyképességének növelése mind részei annak az átfogó programnak, amelyben szabályozási és városképi kérdések is előtérbe kerülnek. A szakember szerint újra kell gondolni, hogyan tehetjük vonzóvá az ágazatot, miközben a vidéki desztinációkban rejlő lehetőségek kiaknázása is kulcsfontosságú a jövő szempontjából.

Pénzcentrum: Egy kihívásokkal teli időszakban vette át a szövetség vezetését. Milyen fő célkitűzésekkel vág bele a következő évekbe? Vannak-e olyan területek, ahol sürgős változtatásokat tart szükségesnek?

Somlyai Zoltán: Szerintem az első és talán a legfontosabb a munkaerőhelyzet és a jövő vendéglátós generációjának a biztosítása. A feladat komplex. Ennek van bérproblémája. Van egy ellenállás a szakmával kapcsolatban, amit szerintem a COVID hozott a felszínre, illetve van egy generációs probléma, miszerint a fiatalok nem akarnak már heti hét napot, ünnepnapokon, három műszakban dolgozni. Ráadásul hiányzik a szakma szeretete.    

A magyar szálloda- és vendéglátóipar az elmúlt években számos kihívással nézett szembe – világjárvány, munkaerőhiány, infláció. Mely területeken látja a legnagyobb kihívásokat 2025-ben?

Fent már említettük a munkaerőhiányt, meg a COVID hatásait. A legnagyobb kihívás, ami nem csak 2025-höz köthető az az, hogy az elmúlt időszakban, - 2008 óta - folyamatosan csökken a szállodák jövedelmezősége.  A gazdasági válság alatt és után az árcsökkentésekkel generált forgalom növekedéstől vártuk a megoldást, de ennek az árcsökkentésnek még ma is isszuk a levét.

Ha akkor csak 10 euróval magasabb szinten állt volna meg az árak csökkentése, akkor a 2013-2019 közötti felívelő szakaszt jobb helyzetből indíthattuk volna. A jövedelmezőség terén nem értük el azt a szintet, ami a gazdasági válság előtt volt. Majd a COVID ismét a negatív oldalt erősítette. Erre jött a háború, amivel jött az infláció, az energia és az élelmiszer árak emelkedése. Sajnos a költségek emelkedését nem tudta a szakma az áremelésekkel kompenzálni. Ezzel van feladatunk.         

A szállodák és éttermek számára egyre nagyobb kihívást jelent a munkaerőhiány. Van-e konkrét terve arra, hogyan lehetne vonzóbbá tenni az ágazatot a fiatalok számára?

Négy nagy munkaterületet lehet a munkaerőhiánnyal azonosítani. Az éttermi területen a szakács, konyhai kisegítő, és a felszolgáló, valamint a szállodai takarító személyzet. A Front Office részlegre is egyre nehezebb tapasztalt munkaerőt találni. A fiatal generáció képzésén kell változtatni, hogy a szakmát meg tudjuk szerettetni velük.    

A szakmai érdekképviselet egyik fontos területe a szabályozási környezet alakítása. Milyen változtatásokat tartana szükségesnek a hazai turizmus fellendítése érdekében?

A Szövetségnek minden olyan témában hallatnia kell a hangját, ami a szállodák érdekeit képviseli.  Erre a legjobb példa, hogy a szálláshely-minősítés, amely ellentétben az eredeti elképzelésekkel, ingyenes maradt. A fürdőrendelettel kapcsolatban is célunk, hogy ne azonos szabályozás alá essen egy különálló fürdő és egy szállodai spa, mert ez hatalmas adminisztratív és pénzügyi terhet jelentene.

A turizmus fellendítése érdekében azokra a marketing eszközökre kell költséget allokálni, amivel a piacokon hatékonyabban meg lehet jelenni. Keresletet kell teremteni. Természetesen szét kell választani a belföldi és a külföldi turizmust.  A szállodák sales csapata bármilyen vásáron, roadshown vesz részt az első, amit megpróbál eladni az a desztináció.     

Mennyire tartja versenyképesnek a magyar szállodaipart a régióban, van olyan ország, amelynek példája követendő lehet számunkra?

A Bécset és Prágát hosszú évek óta tekintjük versenytársnak. Volt szerencsém 2014-2015-ben egy évig Prágában dolgozni. Akkor Prága ár előnye 25-30 euró volt. Mondhatjuk, hogy ez mostanra eltűnt. Bécset nehéz lenne utolérni, mert például Bécs konferencia piaca sokkal erősebb, mint Budapesté.

Ennek van infrastrukturális oka, hiszen Budapest nem rendelkezik 4000-5000 fős kongresszusi központtal. Versenyképességünk megkérdőjelezhetetlen a régióban, hiszen kiváló szállodáink, gasztronómiánk és attrakcióink vannak, amelyekért egyre több külföldi látogat el Budapestre és szerencsére vidékre is.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A prémium és luxushotelek esetében Budapest hogyan áll a régiós versenytársakhoz képest: van elég fizetőképes kereslet a magasabb árkategóriájú szolgáltatásokra?

A luxus vendégekhez luxus környezet kell. Ebben sajnos nem állunk jól. Meg kellene határozni a turisták által látogatott kiemelt területeket és jogszabályban rögzíteni, hogy milyen legyen a „turisztikai környezet”.

Házak homlokzatai, tiszták és egységesek, nincs omladozó vakolat, a stukkók ki vannak javítva, és tiszta a felület. Valamilyen egységes világítás az már csoda számba menne. Az üzletek portáljai tiszták, rendezettek az előterük takarított.

A kiadatlan üzlethelyiségek tulajdonosait kötelezni kellene, hogy a látvány rendezett legyen. Lezsírpapírozott, és évek óta legrafitizett üzlet portálokkal nem várhatjuk a luxus vendégeket. Tíz évvel ezelőtt Prága ezzel nyert. A városnak az része, ahol a turisták nagy számban mozogtak, az gyönyörűen rendbe volt hozva.

Hogyan látja a budapesti és a vidéki szállodák helyzetét: milyen különbségek és kihívások jellemzik a két szegmenst, illetve mit gondol a belföldi turizmus jövőjéről?

Budapestet elviszi a nagy számú külföldi vendég. A földrajzilag centrális főváros nem azt támogatja, hogy a vidékről Budapestre látogató turisták a fővárosba töltsenek egy-két éjszakát. Még a színházba vagy koncertre érkező vendégek is hazamennek a program után. Vidéken azok a desztinációk működnek, ahol valamilyen fürdő van vagy a szállodának van wellness, spa szolgáltatása. A vidéki minőségi szolgáltatást nyújtó szállodák, jó árazással pozícionálva, alternatívát jelenthetnek egy- egy távolabbi úticélnak. A megfelelő ár-érték arány, egy jó koncepcióval működik.

A digitalizáció egyre nagyobb szerepet kap a turizmusban. Milyen fejlesztési lehetőségeket lát ezen a téren a hazai szállodaipar számára?

Azoknak a digitalizációs fejlesztéseknek látom a hozzáadott értékét, amivel költséget lehet kiváltani.

Az Airbnb és egyéb rövid távú szálláskiadási platformok komoly konkurenciát jelentenek a szállodáknak. Hogyan látja ezt a helyzetet, és szükségesnek tart-e bármilyen további szabályozási változást?

Az rövidtávú lakáskiadást mi magyarok találtuk fel a nyolcvanas években Zimmer Frei-el. Mi a Balatonon, már akkor kiköltöztünk a garázsba, hogy a nyaralót meg kiadjuk a Kelet-Nyugatnémet vendégeknek. Ma viszont ez már nem arról szól, hogy elmegyek két hétre nyaralni, és arra a két hétre kiadom a lakásomat. Nem egy iparágnak lett kitalálva, de azzá vált. Ezzel nem lenne baj, ha ugyanolyan kondíciókkal, és működési keretek között üzemelnének, mint a szállodák. Erre kell megoldást találni. 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem