Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros, Hszian is közvetlenül elérhető lesz Budapestről
Az ország leghosszabb, 1410 méter hosszú zipline, azaz átcsúszó pályáját építenék meg Budapesten, a János-hegy térségében. A Natura 2000-es területre tervezett fejlesztés környezetvédelmi hatósági eljárását a napokban tűzte ki a Pest Vármegyei Kormányhivatal - szúrta ki a Pénzcentrum.
A Pest Vármegyei Kormányhivatal, a környezetvédelmi hatósági eljárás megindításáról szóló közleménye szerint a ZipLine BDP Kft. egy 1410 méter hosszú átcsúszó (zipline) pályát építene a XII. kerületben található János-hegy, Hunyad-orom és Zugliget térségében. A rövid ismertető szerint a pálya indító állomása a Libegő felső állomása és a János-hegyi Erzsébet-kilátó közötti gyalogos ösvény mellett lenne. A drótpálya földfelszín feletti legnagyobb magasságát a Zugligeti Niche kemping fölött érné el (68,37 méter), és a Libegő nyomvonalát a felszíntől számított 25,38 méter magasságban keresztezné. A zipline pálya a Zugligeti út légterét (a Libegő alsó állomása mellett) mintegy 42,48 méter magasságban szelné át - áll a közleményben, amelyben azt is hozzáteszik, hogy a tervezett beruházással érintett teljes igénybevételi területnagysága 15 113 négyzetméter lenne.
A dokumentum szerint a tervezett beruházás környezetvédelmi hatósági vizsgálatára azért van szükség, mert a szakzsargon serint a "szabadidő eltöltésére szolgáló állandó létesítmény" védett természeti területen lenne, így a vizsgálat lefolytatása törvényi előírás. A dr. Tarnai Richárd főispán megbízásából indított eljárást május 9-én indították el, és az ügyintétési határidő 45 nap, azaz a megvalósíthatóság elvi engedélyére, vagy az elutasítás tényére várhatóan június végéig kell várni.
Szintén a dokumentációból derül ki, hogy a pálya üzemeltetésében kulcs szerep hárulna a Libegőre, hiszen mind a felső állomás, mind az alsó állomás a Libegő felső illetve alsó állomásáról lenne megközelíthető, és a jegyváltás, eszközök tárolása is erre a meglévő infrastruktúrára épülne. A hatásbecslési dokumentációban foglaltak szerint a projekt keretében viszont 3 kis alapterületű állomás kialakítására is sor kerülne, az alábbiak szerint:
- A felső állomás az Erzsébetkilátóhoz vezető lépcsősorról lenne gyalogosan megközelíthető. Az állomás mintegy 9,8 x 7,3 méter alapterületű építményként kerülne kialakításra.
- A középső állomás a Zugligeti út fölött magasodó Hunyad-rom közelében kerülne kialakításra, és alapvetően jelzett turistaútról lenne csak megközelíthető. Az állomás tervezett alapterülete: 9,8 x 7,3 méter.
- A völgy-állomás a Zugligeti Libegő ingatlanán kerülne kialakításra. Az állomás tervezett alapterülete: 9,6 x 8,5 méter.
A Magyar Kétfarkú Kutya Párt, a XII. kerületi Facebook-csoportjukban megjelent posztban "ijesztő tervnek" titulálta a beruházást. Az pedig már a kommentekből derül ki, miért gondolhatják ezt: mint azt sokan írják, attól tartanak, a fejlesztés erdőirtással jár majd. Nos, ezzel kapcsolatban annyi derül ki a hatásbecslési dokumentációból, hogy "az állomások beton alaptestjei beton-pumpával kerülnének kialakításra, ahol a betonpumpabetonszivattyú műszakilag nem megoldható, ott helikopteres anyagszállításra kerülne sor", arról nem találtunk semmit, hogy a zipline egy nyiladékban futna, ami irtással járhatna, vagy végig a fák felett.
Vannak persze támogató hozzászólások is, többen írják például, hogy számos jó példa van ilyen drótkötélpályákra Magyarországon és külföldön is. Egy kommentelő például úgy fogalmaz: "(...) Szerintem ez nagyon minimálisan árt a környezetnek, gyakorlatilag kevesebb növény tűnik el mint ha ugyan ezen a távon egy új kis ösvényt készítenének. Valamint ilyen egy rakás helyen van a nyugati világban is, pl az Alpokban, Dolomitokban. Miért olyan ijesztő, rossz ez?" Íme a poszt:
Magyarországon rekorder, Európában kispályás
Európai viszonylatban nem nevezhető amúgy komoly beruházásnak a a János-hegy térségébe tervezett átcsúszó pálya, az viszont kétségtelen, hogy Magyarországon viszont ez lenne az egyik leghosszabb zipline pálya. A Zempléni Kalandparkban például egy 1030 méteren, a bakonyi Sobri Jóska Élményparkban szintén kb 1 kilométeren lehet lecsúszni, de nemrég jelentették be, hogy a tatai Kálvária-dombnál is terveznek ilyen fejlesztést, ráadásul uniós támogatásból. Külföldön persze akadnak ennél komolyabb kötélpályák is:
- Az Olaszország északi részén található dél-tiroli Zipline San Vigilio az Adrenaline X-Treme Adventures tematikus park része. A 3 200 méteres magasságával ez Európa leghosszabb zipline-ja, és a Dolomitok szívében található. A kötélpálya kiindulópontja 1600 méteres magasságban van, a teljes magasságkülönbség 400 méter.
- Ausztriában például, a Schladminghoz közeli Gröbming kalandparkjában átadott Zipline Stoderzinken egy 1600 méter magasról induló és 2,5 kilométer hosszú drótkötélpálya. De említésre méltó még sógoréknál a Leogang melletti Flying Fox XXL is, amely 1,6 kilométer hosszú és akár 130 km/órával is száguldhatunk rajta!
- Szlovénia legnagyobb zipline parkja Bovec felett található; az Ucja kanyonban található 10 pályából álló túrát 2,5 óra alatt lehet teljesíteni. De ugyancsak Bovec felett található a két hegyet - Mt. Kanint és a Mt. Rombont - 1300 méteres tengerszint feletti magasságban összekötő pálya a Krnica-völgyben. Itt 5 különböző kötélpályán repkedhetünk a zipline parkban, melyek 500-700 méter hosszúak és 60 km/óra sebesség érhető el rajtuk. Egy kőhajításnyira a bledi tó békés partjától, a Dolinka folyó felett 7 zipline pályán összesen 4 km hosszan lehet élvezni a Júliai Alpok nyújtotta csodálatos panorámát.
- A horvátországi Omis városától 5 kilométerre a Cetina folyó csodaszép kanyonjában található egy összesen 8 kötélből álló zipline pálya. Az összesen 2100 méteres pályarendszeren nem mindennapi kilátásban lehet részünk.
- A világ leghosszabb zipline pályáját - legalábbis a Google szerint - pedig az Egyesült Arab Emírségekben találjuk. A Jebel Jais Flight névre keresztelt pálya egyedi a maga nemében, méghozzá annyira, hogy bekerült a Guinness Világrekordok közé is. Az adrenalinfüggők ugyanis 120–150 km / h sebességgel zúghatnak le a 2,8 km-es pályán.
Brutál áremeléssel robban a szezon a Balatonnál: 28 százalékkal is drágább lehet a nyaralás 2024-ben
Tavalyhoz képest átlagosan 10 százalékkal emelkedtek a szállásárak a Balatonnál. A szállástípusok közül leginkább a panziók drágultak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Látóhatáron egy újabb üzemanyagár-sapka - a nap hírei
- Kész az új gyermekvédelmi törvénycsomag
- Kemény hangot ütött meg hatalmas országokkal szemben Azerbajdzsán elnöke
- Újabb őrizetbevétel Németországban: egy EP-képviselő asszisztense dolgozhatott Kínának
- Hosszú évek óta bujkált a rendőrök elől, a XI. kerületben elfogták
- Kutyapárti panasz a Hegyvidéken: "a DK indult rá az országra, jobb lenne, ha mással foglalkozna"