Jóval többe kerülhet az autósoknak a megtett úttal arányos autópályadíj. Így ameddig a kormány halogatja a bevezetést sokat spórolhatnak az autópályákat használók - írja a Népszabadság.
Jelenleg a személygépkocsikkal útra kelők a négynapos úthasználatért 1650 forintot hagynak az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) kasszájában. Mindez azonbvan alapjaiban változna meg, ha a személygépkocsik az általuk megtett út alapján számított díj befizetésével járulnának hozzá az autópályák üzemeltetéséhez, fenntartásához.
A legkisebb kategóriában az elképzelések szerint a megtett úttal arányos díjakat csak fokozatosan vezetnék be. Az új díjszedő rendszer bekapcsolásának évében a négynapos matrica szűnne meg. Helyette az alkalmi sztrádahasználók 2009-es árakon számolva nettó hatforintos kilométerenkénti tarifáért hajthatnának az autópályákon.
Ez azonban még nem a végállomás. A kilométerdíjak évente aktuális emelésével párhuzamosan az új díjrendszer használati kötelezettségét is kiterjesztenék. Méghozzá úgy, hogy egymás után szüntetnék meg a meglévő átalánydíjas fizetési lehetőségeket. A négynapos címke után a tíznapos, majd egy évvel később a havi tűnne el. Néhány év elteltével pedig az éves matrica is lekerülne az ÁAK kínálatából.
A napilap egy példával illusztrálta az új rendszer drágaságát: A Gödöllőről Budapestre ingázó autósoknak mindez azzal járhat, hogy az M3-as autópálya rövidke szakaszának használatáért alkalmanként legkevesebb mintegy 120-160 forintot fizetnek majd az új díjrendszerben. Ez az összeg azonban csak egy útra szól. Vagyis a fővárosban dolgozó, autóval utazó gödöllői lakosok forgalmi adó nélkül naponta 240-320, havonta 4800-6400, egy évre pedig akár 57,6-76,8 ezer forintot is fizethetnek majd az M3-as használatáért. Szemben azzal, hogy 2011-ben a havi matricával 4500, az évessel 40 ezer forintért annyit autózik a magyar gyorsforgalmi úthálózaton, amennyit bír.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Hitelfelvétel 2025-ben: mire figyelnek leginkább a magyarok?
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen szempontok alapján vesznek fel hitelt.
-
Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)
A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.


