12 °C Budapest

Parkolási számmisztika: mennyit húznak ki a zsebedből?

Pénzcentrum
2007. július 11. 12:00

Tavaly szeptemberben tekintettük végig utoljára, hogy hogyan alakulnak a főváros különböző kerületeiben a parkolási díjak, melyek meg nem fizetése kis kék csomagok megjelenését eredményezi a szélvédőnkön, melyben minden valószínűség szerint a parkolási cédulán szereplő összegnél nagyobb büntetés vár minket. Jól jellemzi azonban a budapesti autósok kockázatvállalási készségét és a közterület fenntartók szorgalmas munkáját az a több száz millió forintnyi tartozástömeg, amely sorsáról nemrégiben keveredett heves vita az egyik parkolótársaság és a VI. kerületi önkormányzat között. 

A parkolási díjak és a büntetési csomagok azonban nem csupán a fővárosban jelentenek bosszúságot az autósoknak, a megyei jogú városok és az ország több nagyobb városa is parkolási díjat szed a kiemelt területek utcáin várakozó autósoktól. A belföldi kirándulókat és turistákat segítendő a budapesti mellett a megyei jogú városokra jellemző parkolási díjakat is összegyűjtöttük.

Fővárosi parkolási díjak: van, ami nem változik?

Budapest honlapját böngészve meglepődve tapasztaltuk, hogy a budapesti kerületekre vonatkozó parkolási díjak mit sem változtak 2006 szeptemberében megjelent cikkünk óta. Ennek oka, hogy a parkolási díjakról a fővárosi önkormányzat dönt, amely rendeletben határozza meg a különböző utcákban parkoló autósok által fizetendő összegeket, az utolsó parkolási díjakról szóló rendelet pedig még 2005-ben született meg.


Tehát továbbra is a budai vár területén kell a legtöbbet fizetnünk egy órányi parkolásért, pontosan 430 forintot. A belváros egyéb kerületeiben a legalacsonyabb óránkénti tarifa 115 forint, a legmagasabb pedig 265 forint maradt.

Nyugattól keletre: nincs új a Nap alatt?

A következőkben a megyei jogú városok parkolási díjaival ismerkedünk meg közelebbről. Itt kell megjegyeznünk, hogy a vidéken jellemző díjak felkutatása egyáltalán nem egyszerű feladat, a budapesti tarifákról szóló hírek egyenest információtengernek tűnnek a vidéki díjakat magukban rejtő jórészt már nem aktuális újságcikkek mellett.

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

Főként a Zalaegerszegre vonatkozó tarifák begyűjtése okozott nehézséget, Tatabányán pedig a jelek szerint még ingyen parkolhatnak a lakók, a díjak bevezetése információink szerint ugyanis még csak az önkormányzat tervei közt szerepel.


A diagramokon szereplő információk összefésülésekor is nehézségekbe ütköztünk, mert a különböző megyeszékhelyek eltérő besorolást alkalmaznak, néhány helyütt, úgy mint Győrben, Nyíregyházán és Egerben megkülönböztetnek kiemelt utcákat, területeket is. A legtöbb városban azonban a három övezetes felosztást alkalmazzák, mely a parkoló jegyek színének függvényében lehet piros, zöld, sárga, illetve zöld, sárga, kék.


Általánosságban elmondható, hogy a nyugati megyékben némileg drágább a parkolás, a tarifák azonban kevéssé függnek a település földrajzi elhelyezkedésétől, azokat főként a település lélekszáma, a lakosság által használt személygépkocsik száma, és a turisztikai célpontok minősíthető területek elhelyezkedése határozza meg.

Hiszen Budapest esetében is az önkormányzat nyíltan deklarált célja, hogy a díjakon keresztül bizonyos helyekről kiszorítsa az autósforgalmat. Vidéken a parkolási díjat elkerülni kívánó autósoknak némileg egyszerűbb a dolga, hiszen a több száz ezres lélekszámú nagyvárosokat kivéve, a kisebb távolságok miatt könnyedén parkolhatnak olyan helyen, ahol a gyaloglásért cserébe a zsebükben marad a néhol pesti átlagot is megütő tarifa.

Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?