Idén 7,6 milliárd jut útfelújításra

Pénzcentrum
2007. március 20. 08:17

Idén május közepén kezdődnek meg az Állami Autópálya Kezelő Zrt. autópálya-felújítási programjának 2007-re tervezett munkálatai. A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül kerüljön sor.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A tavalyi évhez viszonyítva az ÁAK Zrt. mintegy 100 millió forinttal többet, 7,6 milliárd forintot fordít a gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. Ebből 4,2 milliárd jut az utak felújítására, 3,1 milliárd a hídfelújításokra és mintegy 300 millió forint az egyéb fenntartási tevékenységekre. A felújítások költségtervéhez a Társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti fenntartási és üzemeltetési szerződés szolgál alapul.

Bár néhány kisebb beruházás és a 2006-ról áthúzódó hídfelújítások már áprilisban elkezdődnek, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. idei fenntartási programjának jelentősebb munkálatai májusban indulnak, jó egy hónappal korábban, mint tavaly. A kedvező időjárási körülményeken túl ennek elsődleges oka a hatékonyabbá vált előkészítő munka, hiszen a felújítási tervek nagy része már 2006-ban elkészült. Az elmúlt évekhez képest a Társaság üzleti tervét is jóval korábban sikerült kidolgozni, ezért a közbeszerzési eljárások egy részét már az év elején el lehetett indítani.

Várhatóan május elején, a félpályás terelés kiépítésével veszi kezdetét a felújítási program idei első nagyobb felvonása, melynek során a kivitelezők az M1-es autópálya bal oldalának 145 + 550. és 160 + 550. km-szelvénye közötti szakaszán újítják fel a burkolatot. A munkálatok július végéig tartanak, majd a Magyar Nagydíjat követően ugyanezen szakasz jobb oldalán folytatódnak. A beruházás érdekessége, hogy a burkolat cseréjét és újjáépítését az úgynevezett Remix technológia segítségével végzik. Ennek során a korábbi aszfaltréteg felmart darabjait speciális gépek segítségével összezúzzák, és az így keletkezett zúzalékot az új burkolatba dolgozzák, ami költség- és anyagtakarékos megoldás.

A 2007-es felújítási terv legnagyobb forgalomzavarással járó beruházása szeptember elején indul az M7-es autópálya törökbálinti szakaszán (az M1-M7 elválási pontjától az M0-ig) a Balaton felé vezető oldalon. A szeptember 3-tól október 1-jéig tartó munkálatok méretére és intenzitására jellemző, hogy az építkezés idejére az M1-es autópálya és az M0 autóút lesz terelőútként kijelölve az autósok számára.

A korábbi évekhez hasonlóan - a fenntartási program szerves részeként - idén is folytatódik az ÁAK Zrt. hídfelújítási programja. Ennek keretében 2007-ben a Társaság szakemberei 70 hídon terveznek kisebb-nagyobb beavatkozásokat. Ebből 40 alkalommal csak kisebb volumenű (pl. korrózióvédelem), de a hidak tartóssága szempontjából mégis igen fontos feladatot kell elvégezni. A munkák többségét a burkolatfelújításokkal egy időben, azonos terelésben végzik el a kivitelezők, és az egyéb hídfelújítások esetén sem kell sávelhagyással járó forgalomterelésre számítaniuk az autósoknak.

INDUL A TURMIX, A PÉNZCENTRUM HETI HÍRLEVELE!

Ha a napi hírzaj nélkül szeretnéd olvasni a Pénzcentrum legjobb anyagait, IRATKOZZ FEL HETI HÍRVELEÜNKRE, A TURMIXRA. A legizgalmasabb sztorijaink, heti egyszer, egyenesen a postaládádba.

A tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma 1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem lesz olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járna.

Bár nem tartozik a fenntartási tervbe, a forgalomkorlátozások miatt mégis említést érdemel az M3 autópálya és az M0-s autóút csomópontjának építése. A munkálatok miatt az év folyamán többször is jelentős terelésekre kell számítani az M3-as autópálya 13. km-szelvényénél. Március 19-től az első ütemben, amely várhatóan tíz napig tart, a csomóponti hidak gerendáit emelik be a kivitelezők, akik az első héten a bal pálya, a másodikon a jobb pálya felett dolgoznak. A hídgerendák beemelése során a pályaszakaszon nem közlekedhetnek járművek, ezért az érintett oldalt le kell zárni. A másik pályán az adott keresztmetszeti méretek miatt 3 forgalmi sáv biztosítására van lehetőség, a forgalom nagysága (hétköznapokon 40-50 ezer jármű/nap) viszont nem teszi lehetővé, hogy bármelyik irányt tartósan egy forgalmi sávra szűkítsük. A fentieket figyelembe véve az ÁAK Zrt. szakemberei egy új forgalomterelési módszert dolgoztak ki. Ennek lényege, hogy a reggeli csúcsidőszak alatt (reggel 5-től 11-ig) szüneteltetik a munkálatokat, így ezekben az órákban a terelések napi kétszeri átépítésével mindkét irányban két-két forgalmi sávot biztosítanak az autósoknak.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 27. szerda
Szabina
43. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 26. 17:09