17 °C Budapest

Milliókat fektettek autóroncsba - kár volt...

Pénzcentrum
2006. április 26. 15:00

Többszörös határidő- és rendeletmódosítás után sem rendeződött a feleslegessé vált kocsik ügye Magyarországon. A következő terminus 2007. január elseje lesz, amikor életbe lép a gyártók számára az autóroncsok visszamenőleges hatályú ingyenes visszavételi kötelezettsége - írja a nol.hu

2004-ben 130 ezer, tavaly 73 793 személyautót vontak ki hivatalosan a forgalomból, ám csak 12 853-at a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően, a bontási átvételi igazolás kitöltésével. Ez az arány mindenkinek rossz, hiszen a sorsára hagyott autók rontják a városképet, foglalják a parkolóhelyet, és tönkreteszik a természetet.

2005. október 7. óta már nem elégednek meg az okmányirodákban egy fecnivel, amelyen a tulajdonos arról nyilatkozik, hogy a törvényes előírásoknak megfelelően vált meg feleslegessé vált járművétől, és ennek fejében megszabadulhat a közterhektől, vagyis nem kell a továbbiakban fizetni súlyadót és kötelező biztosítást, melynek összege sokszor több, mint a kocsi értéke.

Kiskapu azért még maradt: az egyiket úgy hívják, hogy forgalomból történő ideiglenes kivonás, melynek időtartama 6-9 hónap lehet, ezalatt nem kell fizetni sem súlyadót, sem kötelező biztosítást. A másik bevált trükk, hogy a tulajdonos lopásként adja elő a hatóságoknál kocsijának történetét, amivel egy másik statisztikát ront.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Statisztikák szerint évente 131-150 ezer roncsot kellene szakszerűen szétszedni és a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően feldolgozni. Magyarországon a 105 minősített bontó- és 52 átvevőhely mellett becslések szerint további 200-300 működik, de ezek nem rendelkeznek sem megfelelő eszközökkel, sem engedéllyel. Nagy kérdés, hogyan működnek majd 2007. január elseje után. Az évente keletkező százezer roncs feldolgozási költségeit már a gyártók állják, de ki fizeti majd az országban felgyűlt, gyártó, importőr és jogutód nélküli márkák félmillió kocsiját? Ilyen a Barkas, a Trabant és a Wartburg, de ide sorolható még több megszűnt nyugati márka terméke is. Kapacitás pedig van bőven, sőt a bontósok arra panaszkodnak, hogy a törvény érvényesítésének reményében több százmillió forintot ruháztak be az ágazatba, és most várnak a megtérülésre. Gazdaságosan minimálisan évi háromezer autóval kell számolni, hacsak a kinyerhető anyagokra és alkatrészekre nem koncentrálnak. Egy telep beruházási költsége a 300 millió forintot is meghaladhatja, hiszen a kocsi szárazra fektetése, a légkondicionáló kiürítése, a gázok, hűtőfolyadékok és kenőanyagok tartályba gyűjtése, az alkatrészek színkódos tárolása, számítógépes nyilvántartása, a veszélyes hulladékok megsemmisítése költséges.

Korábban még jelentős összeget lehetett kapni egy leadott roncsért, hiszen az autók 70-75 százaléka fém, de ma már több helyen 10-15 ezer forintot kell fizetni, hogy átvegyék, és az okmányirodákban a forgalomkivonáshoz megkövetelt bontási igazolást kiadják.

EZT OLVASTAD MÁR?