11 °C Budapest

Milliókat fektettek autóroncsba - kár volt...

Pénzcentrum
2006. április 26. 15:00

Többszörös határidő- és rendeletmódosítás után sem rendeződött a feleslegessé vált kocsik ügye Magyarországon. A következő terminus 2007. január elseje lesz, amikor életbe lép a gyártók számára az autóroncsok visszamenőleges hatályú ingyenes visszavételi kötelezettsége - írja a nol.hu

2004-ben 130 ezer, tavaly 73 793 személyautót vontak ki hivatalosan a forgalomból, ám csak 12 853-at a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően, a bontási átvételi igazolás kitöltésével. Ez az arány mindenkinek rossz, hiszen a sorsára hagyott autók rontják a városképet, foglalják a parkolóhelyet, és tönkreteszik a természetet.

2005. október 7. óta már nem elégednek meg az okmányirodákban egy fecnivel, amelyen a tulajdonos arról nyilatkozik, hogy a törvényes előírásoknak megfelelően vált meg feleslegessé vált járművétől, és ennek fejében megszabadulhat a közterhektől, vagyis nem kell a továbbiakban fizetni súlyadót és kötelező biztosítást, melynek összege sokszor több, mint a kocsi értéke.

Kiskapu azért még maradt: az egyiket úgy hívják, hogy forgalomból történő ideiglenes kivonás, melynek időtartama 6-9 hónap lehet, ezalatt nem kell fizetni sem súlyadót, sem kötelező biztosítást. A másik bevált trükk, hogy a tulajdonos lopásként adja elő a hatóságoknál kocsijának történetét, amivel egy másik statisztikát ront.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Statisztikák szerint évente 131-150 ezer roncsot kellene szakszerűen szétszedni és a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően feldolgozni. Magyarországon a 105 minősített bontó- és 52 átvevőhely mellett becslések szerint további 200-300 működik, de ezek nem rendelkeznek sem megfelelő eszközökkel, sem engedéllyel. Nagy kérdés, hogyan működnek majd 2007. január elseje után. Az évente keletkező százezer roncs feldolgozási költségeit már a gyártók állják, de ki fizeti majd az országban felgyűlt, gyártó, importőr és jogutód nélküli márkák félmillió kocsiját? Ilyen a Barkas, a Trabant és a Wartburg, de ide sorolható még több megszűnt nyugati márka terméke is. Kapacitás pedig van bőven, sőt a bontósok arra panaszkodnak, hogy a törvény érvényesítésének reményében több százmillió forintot ruháztak be az ágazatba, és most várnak a megtérülésre. Gazdaságosan minimálisan évi háromezer autóval kell számolni, hacsak a kinyerhető anyagokra és alkatrészekre nem koncentrálnak. Egy telep beruházási költsége a 300 millió forintot is meghaladhatja, hiszen a kocsi szárazra fektetése, a légkondicionáló kiürítése, a gázok, hűtőfolyadékok és kenőanyagok tartályba gyűjtése, az alkatrészek színkódos tárolása, számítógépes nyilvántartása, a veszélyes hulladékok megsemmisítése költséges.

Korábban még jelentős összeget lehetett kapni egy leadott roncsért, hiszen az autók 70-75 százaléka fém, de ma már több helyen 10-15 ezer forintot kell fizetni, hogy átvegyék, és az okmányirodákban a forgalomkivonáshoz megkövetelt bontási igazolást kiadják.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem