7 °C Budapest
AI Artificial Intelligence technology for data analysis, research, planning, and work generate. Man uses a laptop and AI assistant dashboard. Technology smart robot AI agents and agentic workflows.

Ez már tényleg a jövő: ezentúl akár egy robottal is egyeztethetsz időpontot, ha a netről rendelsz

2025. október 21. 09:44

A mesterséges intelligencia egyre nagyobb szerepet kap a hazai ügyfélszolgálati rendszerekben, ami javítja a hatékonyságot és az ügyfélélményt, miközben átalakítja, de nem feltétlenül váltja ki az emberi munkaerőt.

Egy magyar kiskereskedelmi cég, a Leziter Kft. nemrég automatizálta a kiszállítás előtti ügyfél-ellenőrzést, és azóta egy hangalapú mesterséges intelligencia (MI) hívja fel a kiszállítás napján az ügyfeleket. Ennek eredményeként 92 százalékkal javult az átvételi arány – nyilatkozta Szilágyi Márk György, a Daktela magyarországi országigazgatója a G7-nek.

A magyar piacon az MI alkalmazása különösen a banki, távközlési és e-kereskedelmi szektorokban fejlődik gyorsan, bár a cseh és lengyel piac valamivel előrébb jár. Míg itthon az ügyfélszolgálati megkeresések többsége még telefonos, Csehországban már jellemzően a digitális csatornákat választják, ahol elterjedtebb az MI-alapú automatizáció.

A cseh Kiwi.com utazásszervező cég ügyfélszolgálatán már az MI-ügynökök és az emberek is kommunikálnak egymással. A beérkező megkeresések 80 százalékára már MI válaszol, a válaszadási idő a korábbi négy percről átlagosan két percre csökkent, miközben az ügyfél-elégedettség 30 százalékkal javult.

Arról, hogy az ilyen típusú munkákat hogyan alakítja át rohamosan a mesterséges intelligencia, egyébként egy friss interjúnkban is beszámoltunk nemrég, amelyben a Yettel-t faggattuk a telekommunikációs piac változásairól.

Az ügyfélszolgálati feladatok MI-alapú automatizációjában két fő irány van: a kommunikáció automatizálása (írásos és hangalapú megoldások) és a folyamatautomatizáció. Ezek a magyar piacon még csak a cégek 5, illetve 10 százalékánál voltak jellemzőek 2024 elején.

A magyar piac még messze van a magas szintű MI-alkalmazástól. Ennek okai között szerepel, hogy sok cégnél a meglévő informatikai rendszerek nem alkalmasak MI-megoldások integrálására, illetve a vállalatok azonnali eredményeket várnak, miközben az implementáció gyakran hosszabb időt igényel.

Jelenleg a cégek elsősorban az egyszerűbb feladatok automatizálására fókuszálnak, a csatornák közül pedig a chatbotok a legnépszerűbbek. A telefonos ügyfélszolgálatoknál az MI inkább a háttérben támogatja az emberi munkát, például releváns információk megjelenítésével vagy dokumentumokban való gyors kereséssel.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az MI-rendszerek hallucinációja (téves információk magabiztos közlése) komoly kockázatot jelenthet. A Kiwi.com ezt úgy kezeli, hogy egy kérdés megválaszolásában több, szűkített háttértudással rendelkező MI-ügynök is részt vesz, ami biztosítja a válaszok pontosságát.

A hazai munkaerőpiacon egyelőre nem tapasztalható felfordulás az MI terjedése miatt. A Profession.hu adatai szerint az ügyfélszolgálati pozíciók száma 10 százalékkal csökkent, miközben az online ügyfélszolgálatos állások száma 48, a vevőszolgálatosoké pedig 22 százalékkal nőtt. Ezzel párhuzamosan a személyes, telefonos és egyéb hagyományos pozíciók jelentősen visszaestek.

A szakértők szerint az MI inkább átalakítja, mintsem kiváltja a pozíciókat. A rutinszerű, egyszerű feladatokat már jellemzően chatbotok és más MI-alapú rendszerek kezelik, míg az emberi munkatársak a bonyolultabb, személyesebb ügyekre koncentrálnak, ahol számít az empátia és az emberi megértés.

Összességében az MI fokozatosan átalakítja az ügyfélszolgálati munkafolyamatokat, de a vállalati átalakulás időigényessége és a jogi szabályozások lassíthatják az automatizáció elterjedését. A cél nem feltétlenül a munkaerő kiváltása, hanem a szolgáltatások minőségének javítása és az állások átalakulása.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 7. vasárnap
Ambrus
49. hét
December 7.
Advent (2.)
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. december 7. 14:01