6 °C Budapest
Color image depicting rows of empty red seats inside a deserted cinema theater.

Jön az adventi roham a magyar mozikban? Ez a film robbanthatja be a jegyeladást karácsonykor

2022. november 17. 19:02

Nem tért vissza 2022-ben a magyar nézők moziba járási kedve a járvány előtti szintre, a mozik idei bevételei eddig nem érik el a 2021-es dupláját sem. A 2019-es és azelőtti évek bevételeitől pedig súlyos milliárdokkal marad el a mérleg. A mozik mellőzésének számos oka lehet, kezdve azzal, hogy elszoktunk a korlátozás időszakában a mozizástól, azon keresztül, hogy rengeteg, nagy érdeklődésre számot tartó film bemutatója csúszott meg a járvány miatt, egészen az inflációig. A mozik idén jelentős áremelésre kényszerültek, illetve időszakos bezárásra is, mely szintén rányomhatja bélyegét a mozizási kedvre. Az idei évégi filmpaletta sem olyan csábító, mint a pandémia előtti évek adventi kínálata. 

Az elmúlt hétvége adatai szerint 166 ezren váltottak jegyet csütörtöktől vasárnapig a mozikban a Filmforgalmazók Egyesülete statisztikái szerint. A legnépszerűbb film a frissen bemutatott Fekete Párduc 2. volt, mely önmagában több mint 86 ezer nézőt vonzott. A legújabb Marvel-film viszont közel sem akkora bevételt (kb. 183 milliót) a mozik kasszáinál, mint a korábbi MCU-filmek. Idén nyáron a Thor: Szerelem és mennydörgés közel 279 milliót, a május elején debütált Doctor Strange az őrület multiverzumában 294 milliót hozott. 2021 decemberében a Pókember: Nincs hazaút közel 338 millió forintos bevételt produkált, ennél csak a Bosszúállók: Végjáték nyitóhétvégéje volt sikeresebb az 540 milliós bevételével 2019 áprilisában az MCU-filmek közül. 

A Fekete Párduc folytatása még a Marvel-kapitány nyitóhétvégéjét is alulmúlta, mely 2019 márciusában 238 milliót hozott a mozikban - bár igaz, akkor már mindenki a Végjátékra várt. Náluk rosszabbul a Fekete Özvegy teljesített még (153 millió forint, 2021. július), viszont az első Fekete Párduc-film nyitóhétvégéjét (138 millió forint, 2018. február) sikerült felülmúlni. Az őszi filmes toplistákat végignézve azt láthatjuk, hogy még mindig a romkomok, akciófilmek, vígjátékok csábítják be a legtöbb nézőt hétről hétre a mozikba.

Az őszi kínálat legsikeresebb filmje eddig a George Clooney és Julia Roberts fémjelezte Beugró a Paradicsomba (571 milliós összebvétellel), melyet ugyancsak egy képregényfilm - csak a konkurens DC-univerzumból - a Black Adam követ (323 millióval). Ugyancsak népszerű volt a Mosolyogj című horror, eddig 277 milliót hozott. A szeptember 15-én bemutatott magyar film, a Nyugati nyaralás most tart 130 milliónál.

Meg kell említeni, hogy több mozi bemutatta már James Cameron 2009-es Avatar című sci-fi filmjét szeptember végén vezetve a toplistákat. Ennek hátterében valószínűleg az áll, hogy Cameron filmje idén decemberben 11 év után folytatást kap, érkezik az Avatar: A víz útja. Lehetséges, hogy ez a film megtörheti a jeget, és rengetegen válthatnak majd rá jegyet akár olyanok, akik a világjárvány kitörése óta messze elkerülték a mozikat. Az biztos már most, hogy fontos filmtörténeti pillanat lesz a folytatás premierje, az még viszont kérdéses, megmentheti-e az idei évet a mozikban az Avatar 2.

Mi várható még?

A mai napon van A menü premierje, mely az előzetes alapján a fine diningot, luxuséttermek rejtélyes világát vegyíti horror és vígjáték elemekkel. A főbb szerepeket többek között Ralph Fiennes, Nicholas Hoult és Anya Taylor-Joy játssza, a kritikák egyelőre vegyesek. Egy magyar film is ma érkezik a mozikba, a Szilágyi Fanni rendezte Veszélyes lehet a fagyi Stork Natasával a főszerepben.

Minden decemberben több, gyerekközönséget célzó animációs és családi film a mozikba kerül, idén többek között jön a Shrek sokadik spin off-ja, a Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság; a TED gyerekváltozatának tűnő, norvég film, a Teddy mackó karácsonya; és év végén a francia animációs film, A kis Nicolas. Az igazi nagy dobás viszont a már említett Avatar - A víz útja lesz, mely a magyar mozikba Tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott korhatárbesorolással kerül majd. 

2009 decemberében, amikor az Avatar a mozikba került, több box office rekordot is megdöntött: világszerte a minden idők legtöbb bevételt hozó filmje lett, amely leggyorsabban érte el az 1–2,5 milliárd dolláros bevételi határt, és a legmagasabb bruttó bevételt ért el 3D és IMAX formátumban is. Az egyik fő vonzereje ennek a filmnek éppen az volt a hazai és külföldi mozikban, hogy az akkor még újdonságnak ható technológiákat látványosan ki tudta használni. Kérdés, hogy a folytatásfilmnek is lesz-e ilyen hatása. Az viszont biztos, hogy az időzítés tökéletes lenne arra, hogy újra meghozza a mozizási kedvet. Magyarországon anno az első hétvégén 97 845-en voltak kíváncsiak a filmre a Wikipédia szerint, decemberben kiderül, hányan váltanak jegyet Cameron új filmjére.

Leáldozott a mozizásnak?

Az elmúlt öt év mozis bevételi statisztikáit vizsgálva élesen kirajzolódik, hogy megtépázta a magyar filmszínházak bevételeit a koronavírus világjárvány. A lezárások idején a bevétel is nullára csökkent, azonban amikor már szabad volt az út, akkor sem tért vissza annyi néző a mozikba. Amíg 2017 és 2019 között éves szinten a bevételek 34,8-38,4 milliárd forint közelében alakultak, 2020-ban a 10 milliárdos bevételt sem tudták elérni. 2021-ben már meghaladták a bevételek a 16 milliárdot, azonban ez még a fele sem volt a járvány előtti években realizálódott összegnek. Idén már 25,5 milliárdnál tartanak a bevételek, így valószínűleg az év végéig már az idei számokat sem lehet feltornászni a pandémia előtti szintre, Avatar 2 ide vagy oda.

Ha csak 2021 elejétől megnézzük a bevételek alakulását, azt láthatjuk, hogy a legjobb hete akkor volt a moziknak idén, amikor nyáron egyszerre ment a vásznakon az előző héten debütált Thor: Szerelem és mennydörgés, az akkor két hete futó Minyonok: Gru színre lép és a május végén mozikba került Top Gun: Maverick. Népszerű volt még akkor a júniusi Elvis, és a Jurassic World: Világuralom, valamint a Fekete telefon. Pedig alapvetően nem a nyár szokott lenni a legerősebb időszaka a moziknak.

A mozizási kedv csökkenésének fő okai között lehet, hogy egyrészt sokan a lezárások feloldása ellenére is ódzkodtak a fertőzéstől, ezért elkerülték a mozikat. Az is közrejátszhat a mozizási kedv visszaesésében, hogy rengeteg már beharangozott, várt film premierjét tolták el a világjárvány miatt, így a kínálat is kevésbé volt vonzó. A helyzeten jelenleg a magas infláció sem segít, hiszen ha valaki takarékoskodna, először gyakran az ilyen programokra fordított kiadásait vágja vissza.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Sokan felhozzák, amikor a moziba járási szokások változásáról van szó, a streamingek térnyerését, melyek által akár egy mozijegy áráért egy hónapos előfizetést lehet vásárolni, rengeteg tartalomhoz hozzáférve az otthon kényelméből. Azonban valójában a moziknak nem a streaminggel kell versenyezni, hiszen a mozi a legtöbbek számára esti, kimozdulós baráti, családi program, randihelyszín, így inkább más eseményjellegű programokkal versenyzik. A bevételek visszaesésében az viszont közrejátszhat, hogy az emberek egyszerűen leszoktak a kimozdulós programokról, így a moziról is a járvány alatt.

A mozik helyzetével kapcsolatban Réz András, filmesztéta a lapunknak adott interjúban korábban elmondta, hogy "a mozikat minden országban hazavágta a Covid, és azóta a nézők csak egy része tért vissza. Az elmúlt évek fő trendje, hogy a látogatók döntő többsége a fiatal korosztályból kerül ki, ezért Hollywood nekik szóló blockbustereket, képregény adaptációkat, dübörgően látványos akciófilmeket gyárt. (...) A nem tizenéveseknek szóló filmek pedig senyvednek, alig van nézőjük."

Erre a nem túl szívderítő állapotra most „rázuhan” az energiapánik, ami felveti a kérdést, hogy lehet-e, érdemes-e üzemeltetni a mozit.  A Cinema City anyavállalata csődvédelmet jelentett.  A Budapest Film pedig hétfő-kedden már nem vetít. Ugyanakkor ez egy ördögi kör, hiszen a spórolás miatt kiesik két napi jegybevétel is

- értékelte a helyzetet a szakértő. Azóta érkezett a hír, hogy a magas rezsiköltségek miatt a Cinema City hálózat mozijaiban szintén csökkentik a nyitvatartást: mától, azaz november 17-től a budapesti CC-k csak délután 3-tól, a vidékiek pedig csak délután 4-től lesznek nyitva hétköznap. 

A mozikat is elérte a drágulás

Borítékolható volt, hogy a rezsikatasztrófa a mozikban is beüt előbb vagy utóbb, így kénytelenek lesznek emelni az árakat. A KSH adatai szerint, amíg 2020 elejétől csaknem 2021 végéig alig változott a multiplex mozijegyek árszintje, idén már jelentős, 8-10 százalékos emelés történt. Majd - meg sem várva a december-januárt - októberben ismét feljebb ugrottak az árak. 

A hazai Cinema City-k októberben emeltek árat több száz forinttal: egy budapesti 2D-s vetítésre a teljes árú jegyek az addigi 2150 forint helyett már 2500 forintba kerülnek. A vidéki Cinema City mozikban 1950 és 2300 forint között alakulnak a 2D-s vetítések. Budapesten a 3D vetítések, ha nem viszünk saját 3D szemüveget, akkor 3000 forintba kerülnek, saját szemüveggel 350 forintot spórolhat a néző. Az IMAX-vetítések esetében a jegyár 3D szemüveg nélkül 3300 forint, saját szemüveggel 400 forinttal olcsóbb. Természetesen vannak diák, szenior és junior kedvezmények a jegyárak esetében.

Ha tehát karácsonykor egy négytagú család két felnőtt és két diákjegyet váltana egy IMAX vetítésre, az 12 300 forintba kerül majd, ha nincs saját szemüvegük - és ha addig az árak nem változnak. Popkornt és üdítőt pedig még nem is vásároltak. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem