14 °C Budapest
Berlin German - March 31, 2012: Collection of Rolex watches on display in a showcase of a dealer in Berlin.

Van pénz lóvéra: ilyen luxusban szórakozna a legtöbb magyar fiatal

2022. szeptember 15. 16:33

Egy Lamborghini-vezetéssel jobb flexelni, mint egy Cartier órával? A Corvinus kutatásában feltérképezték a hat legnépszerűbb hazai Z-generációs influenszer posztjaiban megjelenő fényűzést és a 16–25 éves magyarok viszonyát a luxushoz. Az eredmények szerint a megkérdezett fiatalok a tapasztalati luxusra vágynak inkább a személyes luxuscikkekkel szemben.

A magyar Z generáció luxusészlelését vizsgálta Kucsera Melitta és Neulinger Ágnes. A kutatásban 120, véletlenszerű kiválogatott posztot elemeztek a hat legnagyobb követőtáborral rendelkező, szintén a Z generációhoz tartozó magyar Instagram-influenszer bejegyzéseiből. A mintába Körcsönyei Polly, Farkas Timi, Beniipowa, Kemp Zozo, Dezső Bence és Forstner Csenge tíz-tíz véletlenszerűen kiválasztott képe került 2019 és 2020 második félévéből. Emellett 16–18, illetve 23–25 éves fiatalok mini fókuszcsoportokban számoltak be arról, mit tekintenek luxusnak.

A megkérdezett Z-generációs magyar fiatalok szerint a luxus jellemzői közé tartozik a magas ár, a kiváló minőség, az exkluzivitás, az egyedülállóság, a feleslegesség, az esztétikum, a design, a különlegesség és a személyre szabottság. Elmondásuk alapján a luxus megvásárlásának motivációja sokféle lehet: a termék vagy szolgáltatás hasznossága (kiválósága), exkluzivitása, értékállósága, a fogyasztó hedonizmusa (örömet okozna), a mások előtti felvágás lehetősége (flexelés) és a fogyasztó saját megjutalmazása. A luxus ábrázolására főképpen az utazás, az autó, a magángép, a divat, a szépségápolás, az otthon, a hajó és az étel-ital kategóriáiból hoztak példákat.

A fiatalok szemében a presztízstermékek és luxusélmények eszközt jelentenek arra, hogy a megerősítsék saját sikerüket és megéljék identitásukat” – mondta el Kucsera Melitta, a kutatás vezetője. „Az eredmények alapján a megkérdezett tizen- és huszonévesek élményközpontúak: a tapasztalati luxusra vágynak inkább a személyes luxuscikkekkel szemben. A luxuscikkek múlandók, hiszen a termék elvásik, elkopik a jó minőség ellenére is, míg az élmény megmarad. Ezen azonban sokat javíthat a személyre szabás, ami plusz érzelmi kapcsot alakít ki a tárggyal

– tette hozzá.

A fiatalok a luxust kétféleképpen személyesítették meg: egyrészt egy középkorú férfiként írták le, aki sikeres, vagyonos, elegáns, kifinomult és divatos megjelenésű üzletember Amerikában.  Szabadidejében golfozik, vitorlázik, több luxusautója van és egy gazdagnegyedben lévő, modern, művészi luxusvillában él. Másrészt egy ellenkező luxuskarakterként is ábrázolták, aki fiatalabb, sokkal kevésbé a saját sikereinek köszönheti a kiváltságos anyagi helyzetét, kevesebb munka van mögötte, és sokkal lazább és szembetűnőbb módon képviseli a luxust. „Mindez a régi és az új luxus képének a lecsapódásának feleltethető az emberekben, mivel a luxuspiac demokratizálódása által könnyebben elérhetőek a luxusmárkák” – emeli ki a szerző.

Milyen luxus jelenik meg a népszerű influenszerek képein?

Az influenszerek képein luxusnak értékelhetőek az exkluzív szabadidős aktivitások – vitorlázás, helikopterben utazás, jetskizés, luxushotelekben tengerparti nyaralás –, öltözködésükben egyes kiegészítők (pl. Tommy Hilfiger sapka, Guess feliratos sál és felső, Louis Vuitton nyaklánc és táska, Michael Kors retikül, fehérarany gyűrű, kristálynyaklánc ékszerek), valamint az autók (pl. Audi, Mercedes, Alfa Romeo, Lamborghini) és a műszaki cikkek (GoPro-készülék, házimozi és többféle Apple termék). A posztokban gourmet-vonal nem jelent meg.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Az abszolút luxust a megkérdezett fiatalok számára a magánrepülő jelentette, emellett a külföldi ingatlant, a belföldi penthouse-t, a saját nyaralót, egy álomutazást, egy luxusautót, a háziliftet, a hajót, valamint a gyémántékszereket említették fényűzésként. A vágyott exkluzív élmények közé sorolták a vadászgéppel való repülést, a delfinekkel úszást, az űrutazást, személyi testőr bérlését, Föld körüli utazást, valamint az adrenalinszintet extrém módon megemelő tevékenységeket.

Magyar viszonylatban luxuséletet reprezentáló Instagram-influenszerként a Feleségek luxuskivitelben tévéműsor szereplőit – Vasvári Vivien, a Polgár család, Molnár Nini –, továbbá Vajna Tímeát, Zimány Lindát, Berki Krisztiánt, Dobó Ágit és a Lola Pat-ridge álnevű utazóbloggert azonosították. A külföldi Insta-influenszerek közül a Kardashian család, azon belül is Kylie Jenner jutott eszébe elsősorban az interjúalanyoknak, rajta kívül Dan Bilzerian pókerjátékos és Jake Paul bokszoló.

Míg a megkérdezett középiskolások tudatosan követnek influenszereket, és szívesen posztolnak akár materiális luxusjavakról is, addig a megkérdezett 23–25 éves korcsoport jobban szereti az élményekről készült, természetes képeket. Utóbbiak felvetették a hitelesség kérdését: szerintük az influenszerek hajlandóak akár a hamis luxus képét is megteremteni a követőbázisuknak. Példaként említi erre a kutató azt, amikor a moszkvai reptéren magángépet bérel több influencer közösen teljes szépítkezési és légiutas-kísérői szolgáltatással, hogy profi képeket kapjanak olyan luxuskörnyezetben, mintha valójában egyedül repülnének, miközben a gép csak fotóhelyszínként szolgál.

A Z generáció tagjainak az 1995 és 2010 között születettek számítanak, lélekszámuk a magyar társadalomban 2021-ben meghaladta az 1,6 milliót. A publikáció megemlíti: a nemzetközi trendek alapján a luxusmárkák egyre fiatalabb fogyasztókat érnek el eredményesen, 2020-ban a Z generáció részaránya a személyes luxuscikkek globális piacán 13 százalék volt. Így a huszonévesek éveken belül dinamikusan növő vásárlói bázisukká válhatnak, míg a jelenleg számottevő arányt képviselő idősebb generációk visszaszorulnak.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem