Kétségkívül az amerikai ingatlanpiac növekedésének lassulására, esetleg a buborék kipukkadására számít a szakértők többsége, ez azonban nem nagyon veszi el a tengerentúli emberek lelkesedését a szegmenssel kapcsolatban. Igaz, a legújabb divat nem a nyakló nélküli vásárlás, sokkal inkább a szomszéd pénztárcájában való kutakodás, a közelmúltban ugyanis számos olyan honlap indult útjára, mely megkísérli megmondani, ki mennyiért vette, vagy vehette lakását, házát, palotáját...
Az Egyesült Államokban a szolgáltatás iránt hatalmas az érdeklődés, szinte mindenki a szóban forgó oldalakon lóg és igyekszik belőni, melyik kollégája, barátja, esetleg főnöke hol tart anyagilag.
Pár hónapja kezdte működését a RealEstateABC.com és a Zillow.com, melyek ingyenesen kínálnak betekintést a historikus vételárakba és (többek között) ezek alapján becslést is adnak az adatbázisban nem szereplő ingatlanokra. Jelenleg több tízmillió ingatlanra vannak konkrét számok hivatalos forrásokból, a kutatáshoz pedig nem kell mást tudni, mint a célszemély címét. (Ez persze egyelőre csak az Egyesült Államokban lévő cím lehet, de a keresletet és a hazai mentalitást nézve nem lennénk meglepve, ha nálunk is útjára indulna valami hasonló kezdeményezés...)
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy az amerikaiakban mindig is megvolt az egészséges érdeklődés szomszédaik anyagi helyezete iránt, eddig azonban csak az igazán kitartóak tudták megszerezni a lakások valós vételárát, mivel ezt vagy az ingatlanügynökből kellett kihúzni, vagy fizetni kellett a hivatalos adatokért. Ennek mára vége, a várt lavina pedig el is indult!
Az új site-ok persze nem jöttek volna létre (és főleg nem lennének ennyire sikeresek), ha a gazdasági folyamatok nem ebbe az irányba mutatnának: mivel a lakásárak mediánja az elmúlt 5 év során több mint 50%-kal emelkedett, ezért a legtöbb amerikait ma már sokkal inkább lázba hozza az ingatlanpiac, mint a tőzsde. A Moody's adatai szerint az amerikai háztartások vagyonának 2005 végén 34%-át tette ki az ingatlan, míg ez az arány 2000 elején csak 24% volt.
Azzal is magyarázható persze a hatalmas érdeklődés, hogy sokan aggódnak az igatlanpiaci lassulás miatt, így meglehetősen gyakran ellenőrzik legnagyobb értékű vagyonelemük árváltozását, mint tették azt korábban (az internet boom idején) a részvényekkel.
Bármi is az érdeklődés valós oka, a site-ok beindítása telitalálat, ahogy korábban a Fundrace.org is az volt, ott ugyanis az elnökválasztás idején meg lehetett nézni, hogy ismerőseink közül ki mennyivel járult hozzá egy-egy elnökjelölt kampányához.
Szakértők szerint persze szociális problémákhoz vezethet az egymás zsebében turkálás, a weboldalak üzemeltetői azonban azzal védik magukat, hogy tulajdonképpen az eddigis hozzáférhető adatokat hozzák nyilvánosságra. A látogatottsági statisztikák szerint egyébként a legtöbb netező a saját lakásának értékére kíváncsi, illetve olyan ingatlannak néz utána, amit meg szeretne vásárolni.
Emellett ki kell emelni azt is, hogy az adatbázis korántsem teljes és az adatok nem egészen pontosak. Mindez abból adódik, hogy a kormányzati forrásból kapott hivatalos adatok elavultak és pontatlanok is lehetnek, számos államban pedig nem is vezetik a tranzakciós értékeket. A Zillow-nak összességében mintegy 65 millió ingatlanról van konkrét adata és további 47 millióra ad "értékbecslést".
A site-ok persze nem garantálják a közölt árak pontosságát, az üzemeltetők hangsúlyozták, hogy a becslések komplex formulákon alapulnak, melyek számításba veszik az ingatlan környékén a közelmúltban értékesített hasonló kategóriájú lakások vételárait is. Az így kapott becsült érték persze eltérhet a piaci értéktől, ugyanis egy-egy lakást esetleg felújíthattak, így többet érhet. Összességében az üzemeltetők szerint a kapott értékek 10%-nál nagyobb mértékben nem térnek el a piaci ártól.
Precizitás terén persze lehet vitatni a szolgáltatásokat, az azonban biztos, hogy a RealEstateABC rendszere gyakorlatilag nem bírta a látogatói terhelést miután beindult a szolgáltatás, a látogatók száma márciusról áprilisra megduplázódott. A Zillow márciusban 2.3 millió amerikai látogatóval büszkélkedhetett...
Óriási leállást jelentettek be az államigazgatásban: erről mindenki tudjon, aki ügyeket akar intézni
Az év végi időszakban szűkített nyitvatartással és korlátozott ügyintézési lehetőséggel működnek a kormányablakok és kormányhivatalok.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








