Pocsék helyzetben vannak a magyar családok - legalábbis megtakarítási szempontból. Évek óta nem tettünk félre olyan keveset, mint tavaly, az öngondoskodás és a gyerekek jövőjére való takarékoskodás egyre inkább háttérbe szorul. A pénzügyi tartalékok alacsony szintje leginkább az eladósodott családok számára veszélyes állapot, számukra azonban 2012 adósprogramjai némi enyhülést hozhatnak.
Az elmúlt év a lakossági megtakarítókat is hátrányosan érintette: a lakosság körében ilyen alacsony még soha nem volt a megtakarítói hányad a GfK Hungária pénzpiaci felmérése szerint. 2011-ben a hazai lakosság átlagosan 18 százaléka rendelkezett valamilyen banki megtakarítással. Ez az érték 2004 óta a legalacsonyabb, alulmúlja a 2008-2010 közötti válságos időszak megtakarítási arányszámait is.
De miért ilyen alacsony?
A megtakarítási szokások változását több tényező alakítja. A megtakarítások mértéke és szerkezete függ a jövedelmi lehetőségektől, a kockázatvállalási hajlandóságtól, a megélhetési költségek, illetve az általános fogyasztói bizalom alakulásától is. A nehezen kiszámítható gazdasági környezet, a valutaárfolyamok és a fogyasztói árak emelkedése - amelyek végig jellemezték az elmúlt évet - sok családban okozott komoly bizonytalanságot. Mindez tükröződik a megtakarítási célok és a megtakarítási eszközök választásában is.
A felmérés azt mutatja, hogy a váratlan kiadásokra való felkészülés továbbra is a legfontosabb a hazai lakosság körében, sok család kénytelen felkészülni a megugró törlesztőrészletek, vagy a munkahely elvesztéséből adódó pénzügyi sokk ellensúlyozására. A gyerekek jövőjére vagy a nyugodt nyugdíjas évek biztosítására már lényegesen kevesebben tudnak spórolni. Leginkább az autó-, lakásvásárlás, felújítási vagy üdülési célú megtakarítások szorultak érezhetően vissza az utóbbi években, de kevesebben gondolhatnak most arra, hogy műszaki cikk vásárlása céljából tegyenek félre.
A bizonytalan gazdasági környezet felértékeli a biztonságot adó megtakarítási formákat, a könnyen mozgósítható és biztos pénzügyi megoldásokat. Továbbra is a bankbetét a vezető megtakarítási forma, 2011-ben sem vesztett népszerűségéből, a megtakarítók több mint 60 százaléka pénzét valamilyen betétben tartja. Érezhetően csökken az életbiztosítások és önkéntes nyugdíjalapok népszerűsége, 2011-ben a megtakarítók kevesebb, mint egynegyede rendelkezett valamelyikkel e két hosszabb távra szóló termék közül. Majd minden hatodik személy nyilatkozta azt, hogy "otthon, a párnában", azaz készpénzben halmozza fel a hónap végén megmaradt összegeket. Bár ez egy igen rugalmasan kezelhető megtakarítási forma, egyre többekben tudatosul, hogy ily módon kamattól esnek el, vélhetőleg ezért is csökken - bár lassú ütemben - e megtakarítási forma népszerűsége.
A bankbetét kivétel
A felmérés eredménye első látásra ellentmond két, a statisztikákból kiolvasható jelenségnek. Meglepő talán, de 2011-ben a magyar lakosság több bankbetétet helyezett el és több életbiztosítást kötött, mint egy évvel korábban - nyilatkozta a Pénzcentrum.hu-nak Palkó István, a Portfolio.hu elemzője. A bankbetétek valóban jól teljesítettek (állományuk infláció felett, 7 százalékkal nőtt), életbiztosításokból azonban több szűnt meg, mint amennyit megkötöttek (állományuk 3 százalékkal csökkent), és a befektetési jegyek is veszítettek népszerűségükből. Összességében tehát a bankbetétek kivételével 2011 tényleg nem a megtakarítások éve volt.
A jelenség okai sokrétűek. Bár 2011-ben az egykulcsos adónak és más tényezőknek köszönhetően 385 milliárd forinttal kevesebb személyi jövedelemadót fizetett a lakosság, mint 2010-ben, ez nem csapódott le a lakossági megtakarításokban. Ennek egyik fő, bár korántsem egyetlen tényezője az év utolsó három hónapjában jelentkezett: 468 milliárd forintot végtörlesztésre költöttek a devizahitelesek, ami szükségszerűen csökkentette megtakarításaikat. A megtakarítási szint csökkenését vizsgálva tehát nem szabad megfeledkezni a végtörlesztésről, mely nem egy hosszú távú tendencia, hanem egy egyszeri jelenség volt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Szintén árnyalja a képet, hogy a felmérés szerint a későbbi fogyasztás céljára szolgáló megtakarítási formák fontossága csökkent a lakosság körében, a többi megtakarításé viszont enyhén ugyan, de nőtt. E tekintetben a pénzügyi tudatosság drámai romlásáról nem beszélhetünk - véli Palkó István.
Ettől persze még lehangoló képet mutatnak a háztartások megtakarításai, ami mögött különösen az alacsonyabb jövedelmű családok megtakarítási képességének további romlása áll. Nekik a reáljövedelmük csökkenése mellett nem egy esetben az erősebb frankkal is meg kellett küzdeniük, ami 2011-ben csaknem százmilliárddal többet húzott ki az emberek zsebéből, mint egy évvel korábban. A pénzügyi tartalékok alacsony szintje tehát leginkább az eladósodott családok számára veszélyes állapot, számukra azonban 2012 adósprogramjai némi enyhülést hozhatnak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.