Ha annak idején jó voltál történelemből, sőt mi több, a földrajzzal sem álltál hadilábon, ez a tudáspróba nem szabad, hogy kifogjon rajtad. Tedd próbára tudásod,...
Ha Spanyolország legdélebbi pontjáról áttekintünk a Giblaltári-szoros felett, akkor alig 14 kilométerre a párás, ködös levegő mögött körvonalazódni kezd egy óriási építkezés. A marokkói Tangierben épül a kontinens legnagyobb tengeri kikötője. Az első dokkot már megnyitották, a második terminál már a nyár végére elkészülhet. A kikötő éves kapaciátása eléri majd a 8,5 millió konténert, amivel két és félszer akkora lesz, mint a legnagyobb brit kikötő.
A Földközi tenger partvidékének legnagyobb kikötője nem sokkal lesz kisebb, mint a kontinens rekordere Rotterdamban, és harmad akkora kapacitással bír majd, mint az ázsiai gigantikus kikötők Szingapúrban, Sanghajban és Hong Kongban. A világ áruforgalmának harmada már jelenleg is áthalad a Földközi tengeren, rengeteg árut szállítanak a dél-kelet ázsiai piacokról Európába és Észak-Amerikába.

A beruházók azt várják a 3,5 milliárd eurós beruházástól, hogy egyre nagyobb részesedést érnek majd el a nemzetközi kereskedelem piacán. A helyi központban a nagytételben érkező áruféleségeket kisebb egységekben teríthetik szét az európai országokba. A Földközi tenger déli és keleti partjainál egyre nagyobb számban jelennek meg a külföldi befektetők az elmúlt 5 évben.
A térségben az egy főre jutó átlagos jövedelem körülbelül annyi, mint amennyi Európában volt az 1950-es években. Ha nincsenek ezek a beruházások, akkor a távolság egyre csak nőne és a térségnek száz év is kevés lenne, hogy gazdaságilag elérje az Európai Unió átlagát, bár a munkanélküliségi ráta még mindig 20-30 % között alakul.
Európának is fontos a tenger déli parszakaszának a fejlesztése, hiszen a legtöbb illegális bevándorló ebből a térségből érkezik a kontinensre. A spanyol és az olasz kikötőkbe egyre több hivatlan és nem szívesen látott vendég érkezik a politikai viszonyokra, a munkanélküliségre és a szegénységre hivatkozva.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Már hosszú évszázadokkal ezelőtt ez a tenger volt a világkereskedelem központja, már a Római Birodalom is felismerte a tengeri kereskedelem jelentőségét. A mostani befektetések lehetőséget adnak a déli oldalon található országoknak a gazdasági fejlődésre és a stabilitás elérésére. A Tangierbe érkező külföldi befektetők nem csak logisztikai feladatok ellátására teszik alkalmassá a kikötőt, hanem hajógyárak és más - többségében francia érdekeltségű - beruházások is készülnek.
Autógyártók is érkezhetnek, mint történt az egy-két évtizeddel ezelőtt, amikor a spanyol és portugál üzemeket kelet-európába telepítették az olcsóbb munkaerő következtében. Marokkóban jelenleg is működnek francia, német és amerikai autóalkatrész gyártó üzemek. Az olcsó munkaerő felé történő tőkeáramlás következtében évtizedeken belül Észak-Afrikába települhetnek a legnagyobb autógyárak is.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








