Bő egy hét múlva először fizetik be az adózók az új, vagyoni típusú cégautóadót: mivel a jogszabály február 1-jén lépett hatályba, 2009. április 20-ig a februári és márciusi adófizetési kötelezettségüknek tesznek eleget a vállalkozások és az adó alanyának számító magánszemélyek.
Pontosabban a személygépkocsi használata után költséget elszámoló magánszemélyek - a vállalkozások mellett ugyanis ők számítanak még az adó alanyának - "bevezetésképpen" csak egy hónap után róják le az új közterhet, a szabályozás szerint ugyanis az adófizetési kötelezettség a költségelszámolást követő hónapra vonatkozik - a februári költségek alapján tehát a márciusi adót kell bevallani és befizetni április 20-ig. A következő negyedév után, július 20-ig ugyanakkor már háromhavi adótételt kell leróni az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnak (APEH), feltéve, hogy minden hónapban felmerült a személygépkocsihoz kötődő költség, adót ugyanis csak e hónapok után kell fizetni.
A költségelszámolásnak ugyanakkor csak a magánszemély tulajdonosok esetében van jelentősége. A vállalkozások - a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek - ugyanis mindenképpen kötelesek befizetni a cégautóadót. (A korábbi cégautóadót csak a vállalati járművek magáncélú használata után kellett leróni - általában ezért igyekeztek a társaságok részletes útnyilvántartás segítségével bizonyítani, hogy ilyenről nincs szó.) Az új szabályozás különösen az evás cégek számára rossz hír: az egyszerűsített vállalkozói adó ugyanis tavaly még magában foglalta a cégautóadót is, 2009. február 1-jétől azonban már nem. Ezek a társaságok - evások lévén - ugyanakkor költséget sem számolhatnak el. Igaz, éppen ez utóbbi kitétel mentesíti az ilyen egyéni vállalkozókat az adófizetők köréből, számukra tehát a változás nem előnytelen.
Nem véletlen, hogy az utóbbi időben sok evás cég "szabadul meg" a személygépkocsijától - akár csak úgy, hogy a járművet a magánszemély tulajdonos nevére íratta át. Ilyenkor azonban fontos odafigyelni arra, hogy a gépkocsi eladásával a vállalkozásnak bevétele keletkezik, amelyet 25 százalékos eva és egyszázalékos helyi iparűzési adó terhel. Igaz, sok járműnél az ár - és így az adó alapját képező bevétel - elenyésző, ám maga az átíratás is mintegy 50-100 ezer forintos költséget jelent. Ha pedig az autó értéke törvényesen még nem ért el alacsony szintet, nem érdemes "trükközni": a revizorok ugyanis - az adóhatóság közlése szerint - egy-egy evás cég ellenőrzésekor azt is górcső alá veszik, a vállalkozásnak volt-e bevétele autó értékesítéséből, és ha igen, akkor az eladás elfogadható, piaci áron történt-e.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








