Még egy hét az első cégautóadóig

2009. április 14. 09:45

Bő egy hét múlva először fizetik be az adózók az új, vagyoni típusú cégautóadót: mivel a jogszabály február 1-jén lépett hatályba, 2009. április 20-ig a februári és márciusi adófizetési kötelezettségüknek tesznek eleget a vállalkozások és az adó alanyának számító magánszemélyek.

Pontosabban a személygépkocsi használata után költséget elszámoló magánszemélyek - a vállalkozások mellett ugyanis ők számítanak még az adó alanyának - "bevezetésképpen" csak egy hónap után róják le az új közterhet, a szabályozás szerint ugyanis az adófizetési kötelezettség a költségelszámolást követő hónapra vonatkozik - a februári költségek alapján tehát a márciusi adót kell bevallani és befizetni április 20-ig. A következő negyedév után, július 20-ig ugyanakkor már háromhavi adótételt kell leróni az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnak (APEH), feltéve, hogy minden hónapban felmerült a személygépkocsihoz kötődő költség, adót ugyanis csak e hónapok után kell fizetni.


A költségelszámolásnak ugyanakkor csak a magánszemély tulajdonosok esetében van jelentősége. A vállalkozások - a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek - ugyanis mindenképpen kötelesek befizetni a cégautóadót. (A korábbi cégautóadót csak a vállalati járművek magáncélú használata után kellett leróni - általában ezért igyekeztek a társaságok részletes útnyilvántartás segítségével bizonyítani, hogy ilyenről nincs szó.) Az új szabályozás különösen az evás cégek számára rossz hír: az egyszerűsített vállalkozói adó ugyanis tavaly még magában foglalta a cégautóadót is, 2009. február 1-jétől azonban már nem. Ezek a társaságok - evások lévén - ugyanakkor költséget sem számolhatnak el. Igaz, éppen ez utóbbi kitétel mentesíti az ilyen egyéni vállalkozókat az adófizetők köréből, számukra tehát a változás nem előnytelen.

Nem véletlen, hogy az utóbbi időben sok evás cég "szabadul meg" a személygépkocsijától - akár csak úgy, hogy a járművet a magánszemély tulajdonos nevére íratta át. Ilyenkor azonban fontos odafigyelni arra, hogy a gépkocsi eladásával a vállalkozásnak bevétele keletkezik, amelyet 25 százalékos eva és egyszázalékos helyi iparűzési adó terhel. Igaz, sok járműnél az ár - és így az adó alapját képező bevétel - elenyésző, ám maga az átíratás is mintegy 50-100 ezer forintos költséget jelent. Ha pedig az autó értéke törvényesen még nem ért el alacsony szintet, nem érdemes "trükközni": a revizorok ugyanis - az adóhatóság közlése szerint - egy-egy evás cég ellenőrzésekor azt is górcső alá veszik, a vállalkozásnak volt-e bevétele autó értékesítéséből, és ha igen, akkor az eladás elfogadható, piaci áron történt-e.

HR BLOGGER
legacykft  |  2021.09.24 18:55
Egyből azzal kezdeném, hogy kiegészítem a címet, mert nem csak idézetekre, hanem szakmai mondásokra...
hrbonbon  |  2021.09.23 11:34
“You come home, make some coffee, sit down in your armchair and all around there’s silence. Everyone...
perfekt  |  2021.09.22 15:08
Egy kis közvélemény kutatás alapján kaptam olyan választ, hogy a TT index a testtömeg indexet jelzi,...
hrdoktor  |  2021.09.20 06:46
Egyre több munkaadó mutat nyitottságot a kötetlen munkaidő bevezetése felé, ami a munkavállalók prod...
vezetoi-coaching  |  2021.09.18 21:50
Ally McBeal, 5. évad, 2 fiatal ügyvédnő beszélget szerelmi ügyekről. Jenny elmondja Ally-nek, hogy k...
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 25. szombat
Eufrozina, Kende
38. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?