16 °C Budapest

Sok a dudás - Egy a csárda?

Pénzcentrum
2006. március 22. 14:30

Új szakaszába érkezett a versengés, megtartotta kongresszusát a Fidesz, elindult pozitív kampányuk. Eközben az MDF sem tétlenkedik, erőnek erejével kiáltja bele a magyar éterbe: több párt jó, két párt rossz. Pattanásig feszült nyaki ütőerek a jobboldalon, messze a parlamenti küszöb alatt táncoló MDF, fragmentáltság. Vagy mégsem? Sorozatunk első részében a Fidesz és az MDF kampánytevékenységét értékeljük, melyet az MSZP és SZDSZ követ majd.


Ami biztos: a Szövetségen belül teljes az összhang, a Fidesz választási szerződése magában foglalja a KDNP-t, az MKDSZ-t, a Nemzeti Fórumot, a Kisgazda Polgári Egyesületet, a Magoszt, a Lungo Dromot, a Vállalkozók Pártját és a Fidelitast. Meglehetősen széles bázisnak tűnik, persze átfedések vannak, a KDNP és az MKDSZ vélhetően fuzionálni fog majd a választások után, az NF minősíthető egy pszeudo-MDF-nek, és így tovább.

A Szövetség bővítése mutatja, a cél nem más, mint túlterjeszkedni azon a választói bázison, mely 2002-ben támogatta a Fideszt. A néppárti jelleg hangsúlyozása, az "ország járása", konzultálás a választópolgárokkal jelzésértékű: meg kell nyerni azokat is, akik csalódtak a regnáló guberniumban, vagy csak egyszerűen eddig idegenkedtek a fiatal demokratáktól.

Nyakába vette a Fidesz hát jó korán az országot, és Nemzeti Konzultációba kezdett, még 2005 tavaszán. Paralell jelleggel folyt a Gazdasági Konzultáció is, és elindultak a Faluparlamentek, Budapesten "nyílt nap" várta a nagyérdeműt.
Nem hagyományos nyugdíjasházi lakosságifórumozásról van szó tehát, hanem egy ügyesen megkoreografált honjáró showról. A pódiumok elhelyezése is teljesen eltérő a korábbiakhoz képest: középen áll a színpad, melyen jár-kel (általában) Orbán Viktor, olykor behív magához szereplőket is a közönség soraiból, s ezt veszi körbe négy oldalról a nézőtér (nem a hagyományos "színpad-szemben-a-hallgatóság" szisztéma van tehát)

A király új ruhája

Orbán Viktort külsőleg teljesen átformálták, a Nemzeti Konzultáció zárórendezvényére új hajkoronával lépett ki, a régebben megszokott öltöny-nyakkendő helyett mostanság garbóban és durvább tweedzakókban mutatkozik. Ezzel is a baloldal által diabolizált Orbán-képet igyekeztek egy szebb, emberközelibb rámába helyezni, sietvén megelőzni egy spontán anti-Orbán kampányt a túloldalról.
A következő lépés a teljes imázsváltás volt, a párt új arculatot kapott, finomodott a narancssárga szín, új betűtípus a névben, új logó. És mindehhez új jelszó is dukált: Változás 2006. A közterületeken mindenhonnan mosolygós, jobb kezükkel V-t formázó Kósa Lajosok és Varga Mihályok biccentettek a járókelők felé.

Aztán az újabb mérföldkő a negatív kampány hevületében született "rosszabbul élünk"-sorozat volt, a mely az első lépések után már a szocialisták "Igen. Megcsináltuk." kampányára reagált "na, ezt jól megcsinálták" feliratokkal. Ez a negatív kampány fordult át most egy jól irányzott csipőmozdulattal pozitívba, ugyanazokkal az arcokkal a Fidesz munkahelyek teremtését, gyógyszeráremelkedés kúrálását és egyéb ínyencségeket ígér. Mindezt "Jó választás, jobb élet", illetve "Hajrá, Magyarország" "Munka, otthon, család", "Siker és szolidaritás" ütemekkel spékelve.

Nyergelj, fordulj

A fenti pragmatista szlogenektől elütő hívószó lett a "magyar szolidaritás" hangsúlyozása is, ami a kampányban az aktuálpolitikai vezérfonal mellett az érzelmekre apellálást hívatott szolgálni.
De messze nem annyira "lelkizős" most a Fidesz kampánya, mint 2002-ben volt. Persze más is trónszékből bazsalyogni, mint ellenzékből. Bár nem ez a harc lesz a végső, bebizonyosodott: most a kompetencián van a hangsúly. Kompetencia-kampánynak is hívhatjuk, az a kérdés, "ki ért hozzá", ki nem.

Levonták a tanulságot a Szentkirályi utcában a 2002-es kampányból: az akkori, a balliberális oldal által túlzottan nemzetieskedő rigmusok helyett most hozzáértésről, szakkérdésekről, konkrétumokról, pragmatizmusról van szó.
Bízvást remélik, akik mellettük voltak 2002-ben, most is ott lesznek, csak a proteszt-szavazatokat kell begyűjteni, a szövetség zászlaja alá hajtani.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ó idők, ó erkölcsök

És itt áll a kelepce is: mintha a materiális kérdések és válaszok tengerében elsüllyedne az eszmeiség, az ideológia cirkálója. Veszélyes játék ez, persze nem reménytelen. Mindenkinek ígérni valamit, lefedni eredetileg nem Fidesz-szavazó rétegeket is, miközben meg kell tartani a régi harcosokat is, a biztos bázist.
E célt szolgálhatta a KDNP markáns megjelenítése a kampány során, az igencsak erősen értékelkötelezett, Semjén-vezette párt megszólaltatása gesztusértékű az erősebb hangra vágyóknak.

Így hát megállapítható: a Fidesz jelenlegi kampánya egy pragmatikus-materialista fősodor mellett tartalmaz egy szimbolikus-érzelmi részt is, bár talán kisebb mértékben, mint az előző választások idején. Bár itt is súlyponteltolódások lehetnek időközben, hisz mi másért hirdette volna meg Orbán Viktor a nagygyűlést újra a Kossuth térre, amely mint szimbolikus tér masszívan kötődik a jobboldalhoz 2002-ből.

A Fidesz így láthatóan nem sokat foglalkozik azzal, hogy megkülönböztesse magát az "antalli örökség letéteményeitől", az MDF-től. Persze, a cél az, hogy egységesnek tűnjön a jobboldal, legalább látszatra úgy kell tenni, hogy csak egy dudás van.

Mondhatnók, ebben részben egyezik a Fidesz és a dávidisták véleménye, hisz váltig állítják a tulipános táborban: csak egy legény van talpon a vidéken, csak egy konzervatív párt van ma Magyarországon, és az az MDF.

A Fótum relatíve későn indult kampánya amúgy igencsak érdekfeszítő, a kültéren kiplakatírozott cuclis "felnőttek vagyunk" sorozat mellett a sajtóban rendre találkozni egy bajszos bácsi fotójával is (ki is az a Katona Kálmán, tudja valaki?). Honlapjukon bemutatott - valóban kulturált és ízléses - szemelvényekkel, mint az "alkotmányosság", "nemzeti hagyományok", eddig igencsak elvétve jelentek meg szélesebb közönség előtt.
A tulipános hadjárat (megújult a pártlogó is, hohó!) ezenfelül kétpártiság- és korrupcióellenességre és a "korszerű konzervativizmusra" meg a "normalitásra", és természetesen a kampány perszonalizálódásának jegyében a pártelnök-asszonyra épül (háttérben az egymással parolázó "két lator", Gyurcsány és Orbán). Kár, hogy Fóruméknál 2002 óta nincs új a nap alatt, emlékezzünk az EP-választásoknál a 70-30-as felosztásra. Hát persze.

Az 1990-es 24%-os eredményt izzadtságos munkával minimálisra csökkentő, évek óta a parlamenti küszöb alatt sátorozó MDF-nek a felszínen maradáshoz egyedüli esélye az, ha a második fordulóban visszalépnek a javukra. Hogy ezt a Fidesz, esetleg az MSZP teszi-e a majd meg? Esetleg egyik sem.

HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem