2 °C Budapest

Sok a dudás - Egy a csárda?

Pénzcentrum
2006. március 22. 14:30

Új szakaszába érkezett a versengés, megtartotta kongresszusát a Fidesz, elindult pozitív kampányuk. Eközben az MDF sem tétlenkedik, erőnek erejével kiáltja bele a magyar éterbe: több párt jó, két párt rossz. Pattanásig feszült nyaki ütőerek a jobboldalon, messze a parlamenti küszöb alatt táncoló MDF, fragmentáltság. Vagy mégsem? Sorozatunk első részében a Fidesz és az MDF kampánytevékenységét értékeljük, melyet az MSZP és SZDSZ követ majd.


Ami biztos: a Szövetségen belül teljes az összhang, a Fidesz választási szerződése magában foglalja a KDNP-t, az MKDSZ-t, a Nemzeti Fórumot, a Kisgazda Polgári Egyesületet, a Magoszt, a Lungo Dromot, a Vállalkozók Pártját és a Fidelitast. Meglehetősen széles bázisnak tűnik, persze átfedések vannak, a KDNP és az MKDSZ vélhetően fuzionálni fog majd a választások után, az NF minősíthető egy pszeudo-MDF-nek, és így tovább.

A Szövetség bővítése mutatja, a cél nem más, mint túlterjeszkedni azon a választói bázison, mely 2002-ben támogatta a Fideszt. A néppárti jelleg hangsúlyozása, az "ország járása", konzultálás a választópolgárokkal jelzésértékű: meg kell nyerni azokat is, akik csalódtak a regnáló guberniumban, vagy csak egyszerűen eddig idegenkedtek a fiatal demokratáktól.

Nyakába vette a Fidesz hát jó korán az országot, és Nemzeti Konzultációba kezdett, még 2005 tavaszán. Paralell jelleggel folyt a Gazdasági Konzultáció is, és elindultak a Faluparlamentek, Budapesten "nyílt nap" várta a nagyérdeműt.
Nem hagyományos nyugdíjasházi lakosságifórumozásról van szó tehát, hanem egy ügyesen megkoreografált honjáró showról. A pódiumok elhelyezése is teljesen eltérő a korábbiakhoz képest: középen áll a színpad, melyen jár-kel (általában) Orbán Viktor, olykor behív magához szereplőket is a közönség soraiból, s ezt veszi körbe négy oldalról a nézőtér (nem a hagyományos "színpad-szemben-a-hallgatóság" szisztéma van tehát)

A király új ruhája

Orbán Viktort külsőleg teljesen átformálták, a Nemzeti Konzultáció zárórendezvényére új hajkoronával lépett ki, a régebben megszokott öltöny-nyakkendő helyett mostanság garbóban és durvább tweedzakókban mutatkozik. Ezzel is a baloldal által diabolizált Orbán-képet igyekeztek egy szebb, emberközelibb rámába helyezni, sietvén megelőzni egy spontán anti-Orbán kampányt a túloldalról.
A következő lépés a teljes imázsváltás volt, a párt új arculatot kapott, finomodott a narancssárga szín, új betűtípus a névben, új logó. És mindehhez új jelszó is dukált: Változás 2006. A közterületeken mindenhonnan mosolygós, jobb kezükkel V-t formázó Kósa Lajosok és Varga Mihályok biccentettek a járókelők felé.

Aztán az újabb mérföldkő a negatív kampány hevületében született "rosszabbul élünk"-sorozat volt, a mely az első lépések után már a szocialisták "Igen. Megcsináltuk." kampányára reagált "na, ezt jól megcsinálták" feliratokkal. Ez a negatív kampány fordult át most egy jól irányzott csipőmozdulattal pozitívba, ugyanazokkal az arcokkal a Fidesz munkahelyek teremtését, gyógyszeráremelkedés kúrálását és egyéb ínyencségeket ígér. Mindezt "Jó választás, jobb élet", illetve "Hajrá, Magyarország" "Munka, otthon, család", "Siker és szolidaritás" ütemekkel spékelve.

Nyergelj, fordulj

A fenti pragmatista szlogenektől elütő hívószó lett a "magyar szolidaritás" hangsúlyozása is, ami a kampányban az aktuálpolitikai vezérfonal mellett az érzelmekre apellálást hívatott szolgálni.
De messze nem annyira "lelkizős" most a Fidesz kampánya, mint 2002-ben volt. Persze más is trónszékből bazsalyogni, mint ellenzékből. Bár nem ez a harc lesz a végső, bebizonyosodott: most a kompetencián van a hangsúly. Kompetencia-kampánynak is hívhatjuk, az a kérdés, "ki ért hozzá", ki nem.

Levonták a tanulságot a Szentkirályi utcában a 2002-es kampányból: az akkori, a balliberális oldal által túlzottan nemzetieskedő rigmusok helyett most hozzáértésről, szakkérdésekről, konkrétumokról, pragmatizmusról van szó.
Bízvást remélik, akik mellettük voltak 2002-ben, most is ott lesznek, csak a proteszt-szavazatokat kell begyűjteni, a szövetség zászlaja alá hajtani.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ó idők, ó erkölcsök

És itt áll a kelepce is: mintha a materiális kérdések és válaszok tengerében elsüllyedne az eszmeiség, az ideológia cirkálója. Veszélyes játék ez, persze nem reménytelen. Mindenkinek ígérni valamit, lefedni eredetileg nem Fidesz-szavazó rétegeket is, miközben meg kell tartani a régi harcosokat is, a biztos bázist.
E célt szolgálhatta a KDNP markáns megjelenítése a kampány során, az igencsak erősen értékelkötelezett, Semjén-vezette párt megszólaltatása gesztusértékű az erősebb hangra vágyóknak.

Így hát megállapítható: a Fidesz jelenlegi kampánya egy pragmatikus-materialista fősodor mellett tartalmaz egy szimbolikus-érzelmi részt is, bár talán kisebb mértékben, mint az előző választások idején. Bár itt is súlyponteltolódások lehetnek időközben, hisz mi másért hirdette volna meg Orbán Viktor a nagygyűlést újra a Kossuth térre, amely mint szimbolikus tér masszívan kötődik a jobboldalhoz 2002-ből.

A Fidesz így láthatóan nem sokat foglalkozik azzal, hogy megkülönböztesse magát az "antalli örökség letéteményeitől", az MDF-től. Persze, a cél az, hogy egységesnek tűnjön a jobboldal, legalább látszatra úgy kell tenni, hogy csak egy dudás van.

Mondhatnók, ebben részben egyezik a Fidesz és a dávidisták véleménye, hisz váltig állítják a tulipános táborban: csak egy legény van talpon a vidéken, csak egy konzervatív párt van ma Magyarországon, és az az MDF.

A Fótum relatíve későn indult kampánya amúgy igencsak érdekfeszítő, a kültéren kiplakatírozott cuclis "felnőttek vagyunk" sorozat mellett a sajtóban rendre találkozni egy bajszos bácsi fotójával is (ki is az a Katona Kálmán, tudja valaki?). Honlapjukon bemutatott - valóban kulturált és ízléses - szemelvényekkel, mint az "alkotmányosság", "nemzeti hagyományok", eddig igencsak elvétve jelentek meg szélesebb közönség előtt.
A tulipános hadjárat (megújult a pártlogó is, hohó!) ezenfelül kétpártiság- és korrupcióellenességre és a "korszerű konzervativizmusra" meg a "normalitásra", és természetesen a kampány perszonalizálódásának jegyében a pártelnök-asszonyra épül (háttérben az egymással parolázó "két lator", Gyurcsány és Orbán). Kár, hogy Fóruméknál 2002 óta nincs új a nap alatt, emlékezzünk az EP-választásoknál a 70-30-as felosztásra. Hát persze.

Az 1990-es 24%-os eredményt izzadtságos munkával minimálisra csökkentő, évek óta a parlamenti küszöb alatt sátorozó MDF-nek a felszínen maradáshoz egyedüli esélye az, ha a második fordulóban visszalépnek a javukra. Hogy ezt a Fidesz, esetleg az MSZP teszi-e a majd meg? Esetleg egyik sem.

HR BLOGGER
hrdoktor  |  2023.01.30 04:30
Megfelelő kommunikációval nemcsak magunkon, hanem a vállalaton is segíthetünk. [...] Bővebben!
laskainelli  |  2023.01.24 15:59
  Előfordul, hogy egy bizonyos életszakaszunkban nem érezzük jól magunkat a bőrünkben, nem vagyunk...
coachco  |  2023.01.23 17:52
Most, hogy így közeledek a hatvanhoz, határozottan állítom, minden kornak megvan a maga öröme, érdek...
hrbonbon  |  2023.01.23 14:33
    Simonyi Judit ügyvezető igazgató Az elmúlt évek tapasztalatait cáfolva a 2023-as év váratlan...
vezetoi-coaching  |  2023.01.20 22:51
Két videóját hoztam ide Simon Sinek-nek, amelyek szervesen összetartoznak. Millenials – „That is...
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. január 31. kedd
Marcella
5. hét
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?