23 °C Budapest

Autópályaépítés és csodavárás - dinamizál, ha van mit

Pénzcentrum
2005. november 16. 16:13

Sokan ma is csodát várnak az autópályaépítéstől, ugyanakkor felelőtlenség azt állítani, hogy azok építése közvetlenül maga után vonja a gazdasági fejlődést - állapítja meg könyvében Tóth Géza, a KSH szakértője. Tóth az autópályák szerepét vizsgálta a regionális folyamatokban, a térszerkezet alakításában, a településcsoportok közötti kapcsolatok jellegének alakításában. A szerző ismerteti az autópályaépítések illetve a gazdaság, a társadalom kölcsönhatását leíró modelleket, a hazai és a nemzetközi tapasztalatokat, majd az északkelet-magyarországi fejlesztéseket veszi górcső alá.


A fejlett infrastrukturális hálózat elősegíti a munkamegosztást, hozzájárul az egyes területek specializálódásához, a termelés és a termelékenység növeléséhez. Hogy az egyes hatások mennyire érezhetők és jelentősek, az azonban nagymértékben függ a specifikus tényezőktől is. Az új építésű vagy a fejlesztett közlekedési infrastruktúra befolyásolja és jellemzően csökkenti az általános szállítási költségeket, növeli a munkaerő mobilitását. Tóth vizsgálódásának fontos megállapítása, hogy a közlekedés és az autópályaépítés csak akkor képes a gazdaságot dinamizálni, ha van mit. Önmagától az autópályaépítéstől csodát nem lehet várni.

A közúti beruházások hatása időben igen elnyúlóan, rövidebb távon gyakran szinte észrevétlenül jelentkezik. Rövid távon többnyire csak a meglévő feszültséget, szűk kapacitást old fel. A hosszú távú hatások más gazdaságösztönző intézkedésekkel tudnak pozitív irányban kibontakozni.

Az autópályaépítések során léteznek ideiglenes és tartós hatások. Az ideiglenesek közé sorolják a tervek, megvalósíthatósági tanulmányok készítését, szakértői munkát, magának az építkezésnek a folyamatát a felhasznált anyagokkal és kifizetett munkabérrel. A rövid hatásoknál létezik egy közvetlen ingatlanspekulációs hatás, de a környező területek hosszabb távon is jellemzően felértékelődnek. Ezek mindenképpen élénkítő hatásoknak tekinthetők. A tartós hatások a feldolgozóipari tőkebefektetésekhez, az ipari parkok létesítéséhez, az idegenforgalom fellendüléséhez kapcsolódnak. Nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy az infrastrukturális beruházások 1%-os növekedése a GDP 0.3-0.4%-os bővülését eredményezi a fejlett gazdaságokban.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Jellemző, hogy az autópályaépítések szerepet játszanak a vállalatok telephelydöntéseiben is. A szállítási költségek csökkentése mellett ugyanakkor fontos szerepe van az adóknak, a helyi kedvezményeknek stb. is. Tóth szerint hazánkban az egyik legfontosabb területfejlesztési feladat a régióközpontok bekapcsolása az autópálya-hálózatba. Az ágazatok között különbségek is léteznek a potenciális előnyök szempontjából, a legnagyobb haszonélvező a feldolgozóipar, ezen belül is a gépipar lehet. A kutatások szerint a dinamikusan bővülő cégek egyre inkább az autópálya-felhajtókhoz közelebb helyezik el telephelyeiket. Fontos tapasztalat, hogy a cégek többsége telephely létesítéséről a közlekedési infrastruktúra meglétének kezdete után 2-4 évvel dönt, építését az út átadása után 5 évvel kezdi meg. A telephelyek között kezdetben magas a bérlemények aránya, mely jelzi a bizonytalanságot a befektetőknél.

Hazánkban az autópályaépítés fontos célja kell hogy legyen a régiók közötti intenzív személy- és áruforgalom létesüljön. Egyelőre nálunk a budapesti agglomeráció a meghatározó, és az autópályák mentén csapásszerűen tovább erősödött ez a folyamat. Tóth szerint ez a koncentráció tovább erősödhet, melyben az M0 kulcselem. Jelentős fejlődés tapasztalható Győr környékén az azt övező településgyűrűvel együtt. Az M1 hosszabb ideje érinti a tatabányai településegyüttest, ugyanakkor ott markáns dinamizáló hatás nem tapasztalható. AZ M3 Gyöngyös-Füzesabony, majd Füzesabony-Polgár szakaszától a szerző szintén nem vár hirtelen dinamizáló hatást. Mélyreható területfejlesztő hatása inkább az M30 Miskolcig, az M3 Nyíregyházáig és az M35 Debrecenig történő kiépítésétől várható. A monocentrikus térszerkezet oldásának egyik fontos eleme az M9-es autópálya a szekszárdi Duna-híddal és az oda felvezető útvonal kiépítésével. Várhatóan még hasznosabb lehet az M8 Rábafüzes-Veszprém-Dunaújváros-Szolnok közötti szakaszának fejlesztése. Az M7 autópálya és M70-es autóút országhatárig történő kiépítésével megkezdődhet a határmenti periferikus térségek felzárkóztatása. Az M6 elsősorban végső (pécsi bekötő) szakaszával jelentene fontos területfejlesztési tényezőt. Tóth attól tart, hogy Budapest tartósan is meghatározó marad, ezzel a túlzottan monocentrikus térszerkezet állandósulhat.

A tanulmány szerint összességében az infrastruktúra fejlesztések elengedhetetlenek a periferikus térségek felzárkózásának előmozdításában, azonban önmagukban hatástalanok. Kiegészítőként más területfejlesztési eszközökkel érhetnek el kellő hatást.

HR BLOGGER
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
hrdoktor  |  2024.04.09 12:06
„A nem az új igen” – olvashatjuk cikkek tucatjaiban. Nézzük, miért több ez, mint egy divatos életmód...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
coachco  |  2024.03.03 12:47
Most belegondolva abba, a Föld, föld...! című könyve után, hogy Márai távozása és az én ifjúkorom kö...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 12. péntek
Gyula
15. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem