Sokan ma is csodát várnak az autópályaépítéstől, ugyanakkor felelőtlenség azt állítani, hogy azok építése közvetlenül maga után vonja a gazdasági fejlődést - állapítja meg könyvében Tóth Géza, a KSH szakértője. Tóth az autópályák szerepét vizsgálta a regionális folyamatokban, a térszerkezet alakításában, a településcsoportok közötti kapcsolatok jellegének alakításában. A szerző ismerteti az autópályaépítések illetve a gazdaság, a társadalom kölcsönhatását leíró modelleket, a hazai és a nemzetközi tapasztalatokat, majd az északkelet-magyarországi fejlesztéseket veszi górcső alá.
A fejlett infrastrukturális hálózat elősegíti a munkamegosztást, hozzájárul az egyes területek specializálódásához, a termelés és a termelékenység növeléséhez. Hogy az egyes hatások mennyire érezhetők és jelentősek, az azonban nagymértékben függ a specifikus tényezőktől is. Az új építésű vagy a fejlesztett közlekedési infrastruktúra befolyásolja és jellemzően csökkenti az általános szállítási költségeket, növeli a munkaerő mobilitását. Tóth vizsgálódásának fontos megállapítása, hogy a közlekedés és az autópályaépítés csak akkor képes a gazdaságot dinamizálni, ha van mit. Önmagától az autópályaépítéstől csodát nem lehet várni.
A közúti beruházások hatása időben igen elnyúlóan, rövidebb távon gyakran szinte észrevétlenül jelentkezik. Rövid távon többnyire csak a meglévő feszültséget, szűk kapacitást old fel. A hosszú távú hatások más gazdaságösztönző intézkedésekkel tudnak pozitív irányban kibontakozni.
Az autópályaépítések során léteznek ideiglenes és tartós hatások. Az ideiglenesek közé sorolják a tervek, megvalósíthatósági tanulmányok készítését, szakértői munkát, magának az építkezésnek a folyamatát a felhasznált anyagokkal és kifizetett munkabérrel. A rövid hatásoknál létezik egy közvetlen ingatlanspekulációs hatás, de a környező területek hosszabb távon is jellemzően felértékelődnek. Ezek mindenképpen élénkítő hatásoknak tekinthetők. A tartós hatások a feldolgozóipari tőkebefektetésekhez, az ipari parkok létesítéséhez, az idegenforgalom fellendüléséhez kapcsolódnak. Nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy az infrastrukturális beruházások 1%-os növekedése a GDP 0.3-0.4%-os bővülését eredményezi a fejlett gazdaságokban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Jellemző, hogy az autópályaépítések szerepet játszanak a vállalatok telephelydöntéseiben is. A szállítási költségek csökkentése mellett ugyanakkor fontos szerepe van az adóknak, a helyi kedvezményeknek stb. is. Tóth szerint hazánkban az egyik legfontosabb területfejlesztési feladat a régióközpontok bekapcsolása az autópálya-hálózatba. Az ágazatok között különbségek is léteznek a potenciális előnyök szempontjából, a legnagyobb haszonélvező a feldolgozóipar, ezen belül is a gépipar lehet. A kutatások szerint a dinamikusan bővülő cégek egyre inkább az autópálya-felhajtókhoz közelebb helyezik el telephelyeiket. Fontos tapasztalat, hogy a cégek többsége telephely létesítéséről a közlekedési infrastruktúra meglétének kezdete után 2-4 évvel dönt, építését az út átadása után 5 évvel kezdi meg. A telephelyek között kezdetben magas a bérlemények aránya, mely jelzi a bizonytalanságot a befektetőknél.
Hazánkban az autópályaépítés fontos célja kell hogy legyen a régiók közötti intenzív személy- és áruforgalom létesüljön. Egyelőre nálunk a budapesti agglomeráció a meghatározó, és az autópályák mentén csapásszerűen tovább erősödött ez a folyamat. Tóth szerint ez a koncentráció tovább erősödhet, melyben az M0 kulcselem. Jelentős fejlődés tapasztalható Győr környékén az azt övező településgyűrűvel együtt. Az M1 hosszabb ideje érinti a tatabányai településegyüttest, ugyanakkor ott markáns dinamizáló hatás nem tapasztalható. AZ M3 Gyöngyös-Füzesabony, majd Füzesabony-Polgár szakaszától a szerző szintén nem vár hirtelen dinamizáló hatást. Mélyreható területfejlesztő hatása inkább az M30 Miskolcig, az M3 Nyíregyházáig és az M35 Debrecenig történő kiépítésétől várható. A monocentrikus térszerkezet oldásának egyik fontos eleme az M9-es autópálya a szekszárdi Duna-híddal és az oda felvezető útvonal kiépítésével. Várhatóan még hasznosabb lehet az M8 Rábafüzes-Veszprém-Dunaújváros-Szolnok közötti szakaszának fejlesztése. Az M7 autópálya és M70-es autóút országhatárig történő kiépítésével megkezdődhet a határmenti periferikus térségek felzárkóztatása. Az M6 elsősorban végső (pécsi bekötő) szakaszával jelentene fontos területfejlesztési tényezőt. Tóth attól tart, hogy Budapest tartósan is meghatározó marad, ezzel a túlzottan monocentrikus térszerkezet állandósulhat.
A tanulmány szerint összességében az infrastruktúra fejlesztések elengedhetetlenek a periferikus térségek felzárkózásának előmozdításában, azonban önmagukban hatástalanok. Kiegészítőként más területfejlesztési eszközökkel érhetnek el kellő hatást.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Kerülje el az M1-est ha a fővárosba tart!
- Lázár János állta a szavát: húsvétkor és éjjel áll a gigaprojekt
- Ügyészségi beszámoló: tanúként hallgatták meg szerdán Varga Juditot
- Kiemelik a hullámsírból az emberiség történetének „legértékesebb kincsét” – videó
- Vlagyimir Putyin: Oroszország nem tervez támadást egyetlen NATO-ország ellen sem
- Menekültügyi jelentés: már számos nyugati országban felismerték a helyzet tarthatatlanságát