29 °C Budapest

Autópályaépítés és csodavárás - dinamizál, ha van mit

Pénzcentrum
2005. november 16. 16:13

Sokan ma is csodát várnak az autópályaépítéstől, ugyanakkor felelőtlenség azt állítani, hogy azok építése közvetlenül maga után vonja a gazdasági fejlődést - állapítja meg könyvében Tóth Géza, a KSH szakértője. Tóth az autópályák szerepét vizsgálta a regionális folyamatokban, a térszerkezet alakításában, a településcsoportok közötti kapcsolatok jellegének alakításában. A szerző ismerteti az autópályaépítések illetve a gazdaság, a társadalom kölcsönhatását leíró modelleket, a hazai és a nemzetközi tapasztalatokat, majd az északkelet-magyarországi fejlesztéseket veszi górcső alá.


A fejlett infrastrukturális hálózat elősegíti a munkamegosztást, hozzájárul az egyes területek specializálódásához, a termelés és a termelékenység növeléséhez. Hogy az egyes hatások mennyire érezhetők és jelentősek, az azonban nagymértékben függ a specifikus tényezőktől is. Az új építésű vagy a fejlesztett közlekedési infrastruktúra befolyásolja és jellemzően csökkenti az általános szállítási költségeket, növeli a munkaerő mobilitását. Tóth vizsgálódásának fontos megállapítása, hogy a közlekedés és az autópályaépítés csak akkor képes a gazdaságot dinamizálni, ha van mit. Önmagától az autópályaépítéstől csodát nem lehet várni.

A közúti beruházások hatása időben igen elnyúlóan, rövidebb távon gyakran szinte észrevétlenül jelentkezik. Rövid távon többnyire csak a meglévő feszültséget, szűk kapacitást old fel. A hosszú távú hatások más gazdaságösztönző intézkedésekkel tudnak pozitív irányban kibontakozni.

Az autópályaépítések során léteznek ideiglenes és tartós hatások. Az ideiglenesek közé sorolják a tervek, megvalósíthatósági tanulmányok készítését, szakértői munkát, magának az építkezésnek a folyamatát a felhasznált anyagokkal és kifizetett munkabérrel. A rövid hatásoknál létezik egy közvetlen ingatlanspekulációs hatás, de a környező területek hosszabb távon is jellemzően felértékelődnek. Ezek mindenképpen élénkítő hatásoknak tekinthetők. A tartós hatások a feldolgozóipari tőkebefektetésekhez, az ipari parkok létesítéséhez, az idegenforgalom fellendüléséhez kapcsolódnak. Nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy az infrastrukturális beruházások 1%-os növekedése a GDP 0.3-0.4%-os bővülését eredményezi a fejlett gazdaságokban.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Jellemző, hogy az autópályaépítések szerepet játszanak a vállalatok telephelydöntéseiben is. A szállítási költségek csökkentése mellett ugyanakkor fontos szerepe van az adóknak, a helyi kedvezményeknek stb. is. Tóth szerint hazánkban az egyik legfontosabb területfejlesztési feladat a régióközpontok bekapcsolása az autópálya-hálózatba. Az ágazatok között különbségek is léteznek a potenciális előnyök szempontjából, a legnagyobb haszonélvező a feldolgozóipar, ezen belül is a gépipar lehet. A kutatások szerint a dinamikusan bővülő cégek egyre inkább az autópálya-felhajtókhoz közelebb helyezik el telephelyeiket. Fontos tapasztalat, hogy a cégek többsége telephely létesítéséről a közlekedési infrastruktúra meglétének kezdete után 2-4 évvel dönt, építését az út átadása után 5 évvel kezdi meg. A telephelyek között kezdetben magas a bérlemények aránya, mely jelzi a bizonytalanságot a befektetőknél.

Hazánkban az autópályaépítés fontos célja kell hogy legyen a régiók közötti intenzív személy- és áruforgalom létesüljön. Egyelőre nálunk a budapesti agglomeráció a meghatározó, és az autópályák mentén csapásszerűen tovább erősödött ez a folyamat. Tóth szerint ez a koncentráció tovább erősödhet, melyben az M0 kulcselem. Jelentős fejlődés tapasztalható Győr környékén az azt övező településgyűrűvel együtt. Az M1 hosszabb ideje érinti a tatabányai településegyüttest, ugyanakkor ott markáns dinamizáló hatás nem tapasztalható. AZ M3 Gyöngyös-Füzesabony, majd Füzesabony-Polgár szakaszától a szerző szintén nem vár hirtelen dinamizáló hatást. Mélyreható területfejlesztő hatása inkább az M30 Miskolcig, az M3 Nyíregyházáig és az M35 Debrecenig történő kiépítésétől várható. A monocentrikus térszerkezet oldásának egyik fontos eleme az M9-es autópálya a szekszárdi Duna-híddal és az oda felvezető útvonal kiépítésével. Várhatóan még hasznosabb lehet az M8 Rábafüzes-Veszprém-Dunaújváros-Szolnok közötti szakaszának fejlesztése. Az M7 autópálya és M70-es autóút országhatárig történő kiépítésével megkezdődhet a határmenti periferikus térségek felzárkóztatása. Az M6 elsősorban végső (pécsi bekötő) szakaszával jelentene fontos területfejlesztési tényezőt. Tóth attól tart, hogy Budapest tartósan is meghatározó marad, ezzel a túlzottan monocentrikus térszerkezet állandósulhat.

A tanulmány szerint összességében az infrastruktúra fejlesztések elengedhetetlenek a periferikus térségek felzárkózásának előmozdításában, azonban önmagukban hatástalanok. Kiegészítőként más területfejlesztési eszközökkel érhetnek el kellő hatást.

HR BLOGGER
perfekt  |  2022.08.18 08:58
A tagok úgy is dönthetnek, hogy ha a vezető tisztségviselők az átalakuláshoz szükséges okiratokat el...
vezetoi-coaching  |  2022.08.17 11:35
Utóirat előiratként. Ezt a postot eredetileg a Linkedin-re írtam közvetlenül. Idementem az örökkéva...
laskainelli  |  2022.08.16 21:28
A párkapcsolatban (mint minden emberi kapcsolatban) a távolodás természetes jelenség. A problémát ak...
coachco  |  2022.08.15 15:19
Amikor 1986-ban a diplomamunkámat egy olasz témából írtam, még fogalmam sem volt róla, milyen csodál...
hrdoktor  |  2022.08.15 04:15
A várandósság miatt megnehezülhet a nők számára a munkahelyi helytállás. Milyen jogaik vannak, hogya...
Nagy siker a közösségépítő agrárprogram: így fogadhatsz Te is örökbe egy birsalmafát

Hatalmas siker a birsalmafa-örökbefogadó program, az a cél pedig, hogy közösséget építsenek, egyre inkább beérni látszik.

Semmit nem ér csak az ötlet: sok magyar így rontja el az esélyeit arra, hogy a saját főnöke lehessen

Sokakat vonz az, hogy a saját főnöke legyen, ráadásul többen éreztük már úgy, hogy olyan ötlettel rukkoltunk elő, ami tényleg felpörgetné a piacot.

Alapvető hibákon úszik el a magyarok pénze: erre figyelj, ha nem akarsz legatyásodni

A mostani gazdasági helyzetbe szinte bármit megtennénk, hogy spóroljunk, azonban sokan tapasztalhatják azt, hogy hiába igyekeznek, még így is elfolyik a pénz a bankszámlájukról.

Ilyet még nem láttál: így adnák ki a magyar gyerekek kedvenc könyvét újra

Közösségi finanszírozással adnák ki újra a 2012-es év gyerekkönyvét, a Dobozvárost.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 18. csütörtök
Ilona
33. hét
KONFERENCIA
Tovább
Portfolio Future of Finance 2022
Októberben jön a magyar pénzügyi szakma nagy találkozója.
Energy Investment Forum 2022 - A MEKH szakmai támogatásával
Válság kontra klímacélok? Lesz miről beszélni az Energy Investment Forum-on!
Private Health Forum 2022
A hazai magánegészségügy legkiemelkedőbb konferenciája.
EZT OLVASTAD MÁR?