A GKI Gazdaságkutató Rt. negyedévente felméri a magyar háztartások megtakarítási szokásait. A kutatóintézet 2004 végén is megkérdezte a háztartásokat, hogy a jövőben milyen formában tervezik befektetni pénzüket. A háztartások 56%-ának várhatóan nem lesz olyan pénzeszköze, melynek befektetéséről dönteni tudna. 15%-nak lesz ugyan pénze, de nem kívánja semmibe se fektetni azt. További 12% a felsorolt formák egyikét sem választotta. Ennek oka a kutatóintézet szerint valószínűleg az, hogy ezek a háztartások nem tervezik előre befektetéseiket. Döntéseiket ad hoc módon hozzák meg, vélhetőleg a legkönnyebben elérhető formát (pl. bankbetét) választva. A maradék 17% tudatosan döntő válaszai az alábbi módon oszlanak meg a felsorolt pénzpiaci formák között.

A megtakarítási formák kedveltségi listáját a banki lekötés vezeti. A legalább egy formába fektetők több mint háromnegyede választotta ezt a lehetőséget. A többi formát közel azonos arányban választották a megkérdezettek. A tudatosan döntő háztartások 13%-a fektet befektetéshez kötött biztosításba, 12% választotta a kincstárjegyet, 9% az államkötvényt. Szintén 9% tartja pénzét devizában, 11% takarít meg egyéb formában, például részvényben, vagy vállalati kötvényben.
A magyar megtakarítások szerkezete még jelentősen eltér a fejlettebb pénz- és tőkepiaccal rendelkező országokétól. A fő különbség a megtakarítások időhorizontja. A külföldi a példák a részvények, kötvények, valamint a nem közvetlen értékpapír vagy ingatlan befektetés is gyakori (pl. befektetési alapok) magasabb arányát mutatják. A bankbetétek magas arányán is megfigyelhető, hogy a magyar lakosság hosszabb távra nem kötelezi el magát, inkább csak rövidebb távra köti le pénzét. Emellett valószínű, hogy a banki lekötés inkább kis összegeknél, vagy átmeneti megoldásként jön szóba, illetve addig, amíg viszonylag magas az elérhető kamatszint.
2004 végén a banki betétek aránya a háztartások megtakarításán belül meghaladta a 40%-ot. A két fenti arány közötti eltérésből (a megtakarítók 75%-a tervezi bankbetétbe fektetni pénzét, az összes megtakarításnak pedig 40%-a van bankbetétben) megállapítható, hogy a lakosság széles körének, de viszonylag kevés pénze fekszik ebben a formában.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.








