Egy 27 éves techvállalkozó mesterséges intelligenciát használ személyes pénzügyei kezelésére, ami segített neki jelentősen csökkenteni kiadásait.
Miért ennyire vonzó a pénzügyi szolgáltatóknak a payment terület? Eleget költ-e a pénzügyi szektor informatikai fejlesztésekre? Miben hoz átütő változásokat a mesterséges intelligencia, és milyen jövő áll a qvik előtt? E témákról mondták el véleményüket az MBH, az OTP és a Revolut szakemberei a Portfolio Banking Technology 2024 konferenciájának első panelbeszélgetésében. A Pénzcentrum Gen-Z Fest nevű novemberi konferenciáján is lesz szó hasonló témákról, természetesen a Z-generációt érintő legfontosabb kérdések mellett.
Miért izgalmas ma a payment a szolgáltatók számára?
Kuhárszki András, az OTP Bank ügyvezető igazgatója szerint három dolog miatt érdemes beszélni a fizetésforgalomról: 1. ez teremti meg a legjobban a napi kapcsolatot az ügyfelekkel, 2. óriási relevanciája van az ügyfelek mindennapi életének az ismerete szempontjából, 3. ez az a banki tevékenység, amely a legjobban átjár a határokon, és éles nemzetközi versenyt generál. Vinnai Balázs, az MBH Bank elnöki főtanácsadója, az IVSZ elnöke emlékeztetett: 15 éve még nem volt ennyire szexi a payment terület. Az inkumbens bankok legnagyobb hátránya a legacy technológia, amin nehéz gyorsan változtatni. Léder Tamás, a Revolut országigazgatója elmondta: a Revolut bevételeinek a nagy része továbbra is díjbevétel a kamatbevételekkel szemben, ami jól leírja, mennyire fontos náluk még mindig a payment. Egyes piacokon a lakáshitelekkel is próbálkoznak, Magyarországon még nem. A 3-4 évvel ezelőtti androidos technológia náluk már bőven legacynak számít, de rugalmasan fejlesztenek.
Mennyi pénz jut jelenleg IT-ra?
Kuhárszki András szerint sosincs annyi pénz, amennyi kellene, de a pénzügyi szektor egy olyan ágazat, ahol a termék lényegét tekintve digitális és virtuális, így sokat kell költeni az IT-fejlesztésekre, az OTP Banknál a külföldi piacokon is innoválni kell, hogy relevánsak maradjanak. Nagy jelentősége van a külső beszállítókkal pariban lévő belső kompetenciák kialakításának. Vinnai Balázs szerint a klasszikus IT-költségeket a bankok egyértelműen szeretnék visszaszorítani, ebben az automatizációnak nagy jelentősége van. A digitális üzletfejlesztések esetében pedig nem a pénz jelenti a határt, hanem a rendelkezésre álló tudás, képesség, amiből mindig kevés van a fejlesztési elképzelésekhez képest. A poszt-Covid világ újra bebizonyította, hogy az USA digitális képessége mennyire az európai előtt jár, cégeik uralják a globális teret. Az MBH beszállítóinak is csak a töredékére igaz, hogy képesek nemzetközi szinten gondolkodni. Léder Tamás azt mondta, még náluk sincs pénz mindenre. A Revolut ha csak teheti, mindent házon belül fejleszt, és csak akkor alkalmaz beszállítókat (akkor is csak a londoni központon keresztül) ha az adott beszállító sokkal magasabb színvonalon, sokkal olcsóbban tud valamit elvégezni.
Milyen hatása lesz az AI-nak?
Kuhárszki András szerint ahogy az Excel megjelenése miatt sem kezdtek kevesebben foglalkozni számolással, úgy az AI is inkább „csak” az összetételét fogja megváltoztatni a munkaerőnek. Nem várható, hogy jelentősen csökkentené a bankszektorban a létszámot, sokkal inkább gyorsabb, relevánsabb, proaktívabb ügyfélkommunikációt fog hozni. Vinnai Balázs úgy vélte, a mesterséges intelligencia egyik hatása lehet, hogy az AI-t készségszinten használó új generációk hatékonyságban le fogják körözni, és háttérbe szoríthatják a régebbi generációt. Léder Tamás több más alkalmazási terület mellett megemlítette a digitális onboarding során a csalók kiszűrésének a képességét, amelyben sokat köszönhetnek az AI-alapú, sokat tesztet technológiájuknak. A mesterséges intelligencia új üzleti területeket is megnyithat.
Kik nyerik a digitális banki versenyt?
A bigtechek messzire elkerülik a túlszabályozott piacokat, amelyek bonyolulttá teszik a belépést. Ez várhatóan nem fog változni mostanában – mondta Vinnai Balázs. Az is ritka, hogy a fintechek a Revoluthoz hasonlóan bankká válnának, innentől kezdve a szabályozás nagyságrendeket ugrik – tette hozzá Léder Tamás. Vannak cégek, amelyek a végső fogyasztóval tartanak kapcsolatot, mások egyéb szereplőket is kiszolgálnak, továbbá vannak olyanok, amelyek B2B együttműködésekben utaznak, utóbbiakkal a legjobb a kooperáció. Az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatot tartó releváns szereplők száma rohamosan csökken – mondta Kuhárszki András.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Hogy írja át a fizetési piacot a qvik?
A legnagyobb potenciált jelenleg az online térben látja az OTP, ezekben sok esetben a qvik lehet a legkényelmesebb megoldás – mondta Kuhárszki András. A fizikai térben valamivel kevesebb lehetőséget lát, a piac ezen része lassabban alakulhat ki. Vinnai Balázs ezzel egyetértve azt mondta, izgalmas kérdés továbbá, hogy a platformizáció mennyire fog háttérbe szorulni az AI révén, ez egy új fizetési világ létrejöttének is teret adhat, de nem valószínű, hogy ez lokálisan megy végbe. A lokális alternatív fizetési módok között mindazonáltal sok jó modell létezik a világban. Léder Tamás szerint üzleti logikájuk része, hogy a globális megoldásokat ültetik át helyi szintre, a qvik mint lokális termék legjobb esetben egy jó kiegészítő termék maradhat.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








