De mégis mekkora kölcsönt lehet felvenni ilyen jövedelmekkel?
Kiderült a súlyos igazság a babaváróról: hiába a durva szigor, most azért még sokan rárepülnek?
Múlt heti cikkeinkben ismertettük az MNB friss, július havi hitelezésre vonatkozó adatait, melyekből kiderült, hogy a lakáshitelek és a személyi kölcsönök esetében is csökkent az új szerződések összegének értéke. Mostani cikkünkben azt járjuk körül, hogy mi történt a babaváró hitelekkel: elmondható, hogy ennek a hitelfajtának az esetében is csökkent az új szerződések összege, miközben a kamatok - igaz csak minimálisan - emelkedtek.
2023 júliusában 22,2 milliárd forintnyi babaváró hitel került kihelyezésre, mely összeg elmarad a júniusi 22,9 milliárd forinttól. A csökkenés ellenére elmondható, hogy a július a termék második legerősebb hónapja volt az idei évben, hiszen a júniust megelőző hónapokban ez az összeg még a 20 milliárd forintot sem érte el.
A fenti grafikonon jól látható, hogy a termék évről évre egyre kisebb népszerűségnek örvendett. 2019-ben még 471,6 milliárd forintnyi babaváróra kötöttek szerződést annak ellenére, hogy a termék csak 2019. július 1-jével került bevezetésre. Az első teljes évben, tehát 2020-ban 618,4 milliárd forint volt az új szerződések összege, és egyelőre úgy tűnik, hogy éves szinten ennél nagyobb eredményt már nem is fog produkálni a termék.
2021-ben 550,4 milliárd forint, 2022-ben már csak 457,2 milliárd forint értékben kötöttek ilyen szerződést a háztartások a hitelintézetekkel. Ez utóbbi összeg is úgy született meg, hogy a kedvezményes hitelt eredetileg csak 2022. december 31-ig lehetett volna igényelni, így tavaly decemberben – az „utolsó körben” – 70,4 milliárd forint összegben kötöttek új szerződéseket, szemben a novemberi 32,7 vagy az októberi 28,6 milliárd forinttal.
Végül a határidő lejárta előtt három nappal, 2022. december 28-án este megjelent a rendelet a több milliós összegű családtámogatások sorsáról, melynek értelmében a kormány két évvel meghosszabbította a babaváró hitel igénylési határidejét, így az 2022. december 31. helyett 2024. december 31-ig igényelhető. Csakhogy a támogatott hitellel már korábban is számolók zöme – abban a hitben, hogy már nincs ideje – már korábban felvette a kölcsönt, így az idei év már jelentős visszaeséssel indult: az új szerződések értéke a decemberi 70,4 milliárd forintról januárban 7 milliárd forintra olvadt.
A júliusi csökkenés ellenére elmondhatjuk, hogy a termék iránti kereslet összességében emelkedő trendet mutatott az idei év első felében. Érdekesség azonban, hogy a jogosultsági feltételek júniusban bejelentett szigorítása – egy átmeneti időszakot leszámítva 2024. január 1-től csak azok vehetik fel a hitelt, ahol a házaspár hölgy tagja 30 évnél fiatalabb – egyelőre úgy tűnik, hogy nem volt hatással a termék iránti keresletre.
Persze még kevés idő telt el a szigorítás bejelentése óta, így könnyen lehet, hogy az év hátralévő részének számai már tükrözni fogják az új szabályozás hatásait.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A kamatok lényegében változatlanok
Júliusban 14,17 százalék volt a babaváró hitelek átlagos hitelköltség mutatója, amely lényegében megegyezik a júniusi 14,16 százalékkal. A hiteltípus idén januárban volt a legdrágább, akkor még 16,2 százalék volt az átlagos hitelköltség mutatója.
A grafikonon jól látható, hogy lényegében megtört a hitelköltség csökkenésének kedvező trendje: idén a májusi adat volt a legalacsonyabb (13,4%), azóta azonban emelkedés majd stagnálás figyelhető meg.
Ha érdeklődsz a babaváró hitel iránt, akkor az alábbi kalkulátorral gyorsan megnézheted, hogy mennyi támogatást kaphatsz még a hátralévő időben.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








